Första ryggmärgsreflexen är väl att instämma i kören men sedan fick jag en tanke till. Utan att för ett spår ursäkta Sony så vill jag ändå lyfta att denna typ av debatt som är så vanlig ändå ibland leder helt fel...
Ibland si och ibland så, men i det här fallet är det inte så. Det är ju helt enkelt stenkorkat att inte kuna använda WL med den inbyggda blixten.
Alltså, NEX-7 har en Sony iISO blixtsko för vanliga blixtar.
Den har inbyggt blixtprotokollet med ADI och hela köret.
Den kan fjärrstyra WL-blixtar och har protokollet i kameran och menyalternativen för det.
MEN, så måste man montera på en HVL-F20 (eller F43 eller F58) istälet för att utnyttja den inbyggda blixten. Alla de senare Minolta, samtliga Konica-Minolta och alla Sony alpha-kameror kan göra detta (förutom A900/A850 som inte har någon inbyggd blixt).
Att man då måste sätta fast en extern blixt för detta på NEX-7 är totalt stenkorkat och en klar miss av Sony som inte borde finnas där. Kan inte riktigt förstå vad det kan bero på faktiskt.
Jag tycer inte alls det här tillhör den kategorin spörsmål som kan gå snett och orimliga krav. Kompromisser finns såklart, men det här är ingen sådan, utan helt enkelt ett grovt misstag och fullständigt onödigt.
Du frågar Lennart om det är en showstopper för honom, vilket det tydligen inte är.
För min del däremot är det iaf nästan det. Köper nog kameran ändå, men kommer att irritera mig på det.
Det här är en finness som jag använder mycket flitigt. Om jag bara har en blixt med mig så har jag F58an på kameran. Har upptäckt en fiffig sak, om man alltid har blixtläget på WL inställt på kameran så funkar blixten som vanlig fyllnadsblixt när den sitter på kameran. Sen är det bara att med ett enkelt handgrepp plocka bort blixten och fälla upp den interna tack vare det smarta fästet och köra på riktigt. Blixten ställer om sig automatiskt och hela proceduren tar bara 2 sekunder. Blixtfästet på kameran kan man använda som förvaringsplats när man inte använder kameran.
Blir nästan alltid bättre att ha blixten i ena handen och kameran i den andra och kunna rikta på smarta sätt istället för att bara köra rakt på. Visserligen har man fina möjligheter med F58an att rikta den med studs på olika sätt, men faktum är att standardstället med blixten fast i blixtskon är typ det sämsta stället att placera en blixt på.
Det här är ju signatur-finess för Sony (som iofs inga Canonfotografer m.fl. fattar hur otroligt bra det är). Att de slarvar till det så ofantligt på NEX-7 är otroligt klantigt helt enkelt, fast de kanske fixar till det med uppgraderad programvara tills kameran släpps.
/Mats