Annons

Sony Nex-7

Insåg att ordet 'framflyttade' i min rubrik ovan (sista inlägget på förra sidan)
"Sony NEX-7 och SLT-A65 leveranstider framflyttade till 12-01-27 världsvitt",
är tvetydigt.

Jag skulle ju kunna mena antingen att leveransdatumet hade flyttats fram i tiden (närmare), eller framåt (längre fram). Jag menade i detta fall närmare i tiden. Förra månaden angav ju Sony att de räknade med att distributionen skulle kunna komma igång i slutet av mars 2012.

Skrev om detta bl.a. här:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1749986&postcount=2103
.

DpReview har nu fullständig test av NEX-7. http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7/

"In-deep Review" som dom kallar det.

Går direkt på slutresulktatet: 81%, Gold Award.

Hur är det då, jämföreslevis? Jo Canon EOS 1DIV, Nikon D3S och Pentax K-5 är de enda som hittills fått högre poäng där.

Nu ska jag läsa ordentligt!

Mycket kort sammanfattning av dpreviews test:

Kanske den bästa APS-kameran alla kategorier hittills men lider av brist på bra objektiv. Endast Sony/Zeiss 24 mm duger av dem som finns tillgängliga utan adapter. Ännu inget att bygga ett sytem runt.

Den är garanterat inte bästa aps-c när det gäller actionfoto, där härskar Canon 7D ännu.

Det tror jag också, särskilt med tanke på tillgängliga objektiv och snabb autofokus. Men det finns ju annat att fota. Luminous Landscape t ex är entusiastiska över NEX-7 för den sorts foto de håller på med.

Själv är jag lockad av en kamera som NEX-7 och Sonys prestation att få ihop den är imponerande. Men eftersom jag inte har en massa gamla Leica-, Olympus- eller Canon FD-gluggar liggande så får det vara till Sony fått ihop vettiga objektiv.

Synd att inte Samsungs NX-gluggar passar. Dom har lyckats få fram en hel del fina objektiv, men NX 200 är inte riktigt som NEX-7, trots att det är en fin kamera det med. Att inte ens ha EVF som möjligt tillval är en stor miss för Samsung.

Synd att inte Samsungs NX-gluggar passar. Dom har lyckats få fram en hel del fina objektiv, men NX 200 är inte riktigt som NEX-7, trots att det är en fin kamera det med. Att inte ens ha EVF som möjligt tillval är en stor miss för Samsung.

Hur är bildkvaliteten i Samsung kameran?
Vad jag sett så är det visserligen stora bildfiler, MEN de lyckas inte få bra ut skarpa-upplösning :-(
http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7/page27.asp

(Jag valde NX 200, NEX 5N och Canon 550D att jämföra NEX 7 med och då hänger Samsung kameran inte alls med i smådetaljer!)

Senast ändrad:
Jag tycker nog NX200 ser ut att hänga med rätt bra. I den jämförelsen ser nog NEX-5N snyggast ut, men skillnaderna är mycket små. Men Samsungs RAW-filer är verkligen jättestora!

Men det är väldigt svårt att se några större skillnader alls i sån här pixelpeepning mellan ganska likvärdiga kameror. Jämför man däremot med m43-exemplen är skillnaderna större, särskilt på höga ISO-tal.

Skillnaderna mellan Samsung NX200 och Sony NEX-7 är nog inte så mycket bildkvalitet som handhavandet. Båda verkar kunna ge mycket fina bilder. NEX-7 känns mer som en riktig kamera i handen och framför ögat, NX200 mer som en kompakt, sökarlös som den är. Sen har vi det där med tillgängliga objektiv, och då leder NX200, tillsvidare i alla fall.

Det är till att vara optimist... :)

Men du har förstås rätt när det gäller proportionerna i allmänhet mellan aktionfotande och allt annat fotande - aktionfotandet är en minoritet. Dock kanske det ev. kan vara lite mer än 5% bland profotograferna, men å andra sidan mycket mindre bland alla övriga.

Ser för min del inga större problem med detta. Det finns ingen kamera som är bra på allt - man får välja verktyg efter behoven. Och efter sin kassa...

Canon och Nikon har ju i alla fall tills nu kört med dubbla serier av sina värstingkameror - den ena optimerad för aktionfoto och den andra för (nästan) allt annat.
.

Det är till att vara optimist... :)

Men du har förstås rätt när det gäller proportionerna i allmänhet mellan aktionfotande och allt annat fotande - aktionfotandet är en minoritet. Dock kanske det ev. kan vara lite mer än 5% bland profotograferna, men å andra sidan mycket mindre bland alla övriga.

Ser för min del inga större problem med detta. Det finns ingen kamera som är bra på allt - man får välja verktyg efter behoven. Och efter sin kassa...

Canon och Nikon har ju i alla fall tills nu kört med dubbla serier av sina värstingkameror - den ena optimerad för aktionfoto och den andra för (nästan) allt annat.
.

Nja...Skarström brukar småretas lite, så jag kan jag med, 7D får vara bättre på action ( 5% ) Så är Nex Super Seven bättre på resten, så ungefär menade jag. För övrigt så har skarström sålt sin 7D och köpt den lilla fina G3an, men tror inte att fångar några Pilgrimsfalkar med den.

Nja...Skarström brukar småretas lite, så jag kan jag med, 7D får vara bättre på action ( 5% ) Så är Nex Super Seven bättre på resten, så ungefär menade jag. För övrigt så har skarström sålt sin 7D och köpt den lilla fina G3an, men tror inte att fångar några Pilgrimsfalkar med den.

Korrekt Bengt :)

Det kan nog stämma, men kameror för actionfoto lockar nog fler än som egentligen håller på med actionfoto. Det är ju koolt med en smattrande kamera ...

Jag gjorde ingen värdering av hur många som vill ha en kamera lämplig för action, jag reagerade bara på formuleringen

"Kanske den bästa APS-kameran alla kategorier hittills men lider av brist på bra objektiv."

Sport/Action är en kategori som den i såfall också behöver vara bäst på och det är inte NEX-7.

Jag gjorde ingen värdering av hur många som vill ha en kamera lämplig för action, jag reagerade bara på formuleringen

"Kanske den bästa APS-kameran alla kategorier hittills men lider av brist på bra objektiv."

Sport/Action är en kategori som den i såfall också behöver vara bäst på och det är inte NEX-7.

Jag reagerar mer på andra delen av meningen. Få kameror har så många tillgängliga objektiv som NEXarna. Det är ju just det som är så kul.

Och sen behöver man inte som någon skrev "ha en massa gamla Leica e.dyl" i byrålådan. För några tusenlappar får man optisk kvalitet i absolut världsklass på ett antal brännvidder. Men visst, det är "bara" på APS-C sensor, men det är ett pris som iaf fått min 5D2 att placeras på hyllan, hitttills några månader.

Jag reagerar mer på andra delen av meningen. Få kameror har så många tillgängliga objektiv som NEXarna. Det är ju just det som är så kul.

Och sen behöver man inte som någon skrev "ha en massa gamla Leica e.dyl" i byrålådan. För några tusenlappar får man optisk kvalitet i absolut världsklass på ett antal brännvidder. Men visst, det är "bara" på APS-C sensor, men det är ett pris som iaf fått min 5D2 att placeras på hyllan, hitttills några månader.

Manuellt fokuserade objektiv kan vara trevlig att fotografera med, men jag föredrar nog en sökare med snittbild och mikroprismor i så fall (eller en mätsökare). Till en NEX-7 (om jag köper en) vill jag ha autofokusobjektiv.

Manuellt fokuserade objektiv kan vara trevlig att fotografera med, men jag föredrar nog en sökare med snittbild och mikroprismor i så fall (eller en mätsökare). Till en NEX-7 (om jag köper en) vill jag ha autofokusobjektiv.

Snittbild är endast för dom som bara fokuserar i mitten - eller dom som bara använder så långsamma objektiv att omkomponering efter fokusering duger (= tråkig fotografi). Sökaren i 7 (eller EVF:en till 5N som jag råkar ha) är så bra att den vid förstoring påminner om en "vanlig" snabb mattskiva som EG-S till 5D2. Tycker jag iaf, blev förvånad hur bra den va, vridbar på 5N dessutom. Fast jag är inte säker på att jag behåller den. Touchdisplayens funktion att välja VAR fokus ska sitta gör att jag ändå startar där, inte trycker ögat mot EVF:en och sen börjar ratta var jag ska ha fokus. 10 klick går för långsamt. Men ok, fokuserar man 95% i centrum är den kanon och displayen behöver man inte använda.

Jag är inte imponerad av Sonys objektiv (undantaget Sony Zeiss 24/1.8), det är sensorn som är bra och kameran är kapabel till så mycket mer och därför värd snabbare objektiv. Annars kan man lika gärna ha någon 4/3 e.dyl. och komma ner i pris, och få större utbud av långsamma objektiv, alla med AF.

Det var jag som skrev det där om "kanske bästa APS-kameran....men...brist på objektiv" som en sammanfattning av vad dpreview tyckte.

Visst finns det massor av fina objektiv som kan användas, men då krävs adapter och då är kameran inte så liten längre. Nog är det märkligt att Sony inte fått fram så mycket mer än några rätt ordinära kitgluggar till en så fin kamera. Entusiaster må gilla gamla manuella gluggar. Men många vill nog ändå ha något med autofokus som kan sättas direkt på kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar