Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det kan förstås finnas många skäl, och ett av dem kan vara att det krävs styrelektronik som inte får plats i den inbyggda blixten.
Jag blir tyvärr mer och mer besviken på NEX-7. När den presenterades såg det ut som exakt den kamera jag hade väntat på i flera år, men ju mer jag lär mig om den desto sämre blir den. Den är säkert en utmärkt kamera i sig, och passar många bra, men jag tror att jag skippar den.
Jag blir mer och mer övertygad om att NEX-systemet inte är konstruerat av samma team som gör Alpha-kamerorna.
Nä det är det säkert inte men det har nödvändigt inte alls med teamet att göra utan snarare de designmål man satt upp och de har ju lett till att man hamnat där man är. Man har prioriterat storlek och då åkte både fokusmotor och antiskak. Jag fårstår hur de tänker och det är en bra kompromiss om man ser till filmningen men det leder ofelbart att en stor del av de objektiv man kan skruva på med adapter blir odämpade. Det blev inte bättre av att Sigma slutar med OS Sony-objektiven. Ska vårda mitt 17-70mm ömt.
NEX 7 är som sagt som allt en kompromiss. Husets litenhet gör nog trots allt att man inte får plats med allt även om man fått plats med väldigt mycket. Det är faktiskt trots allt så att storleken sätter restriktioner och prisnivån också. Var och en måste gå till sig själv precis som du just gjort och fråga sig om man kan leva med den kompromiss denna kamera trots allt är. Blixtsystemet kan säkert vara en sådan deal breaker för vissa.
Senast ändrad: