falke skrev:
Jag har också lite funderingar kring hur snabb fokuseringen kommer att vara eftersom detta har fått en del påpekanden i tester av K100D och här vet jag att 30D är en duglig kamera. Nu ryktas det ju om USM i de nya objektiven så detta fixar sig kanske också.
USM har inget med snabbhet att göra.
Redan Pentax Z-1p var snabbare än Canons snabbaste med USM, MZ-5 åkte cirklar runt sega Canon EOS 50E med usm, MZ-S var den tidens snabbaste och ljuskänsligaste AF kamera (tyvärr hade den bara 2.5 bps), trots att Canon hade usm.
K10D har en snabbare AF än K100D, precis som *ist D var snabbare än *ist DL. Mer pengar ger mer fart.
Fördelen med usm är snarare tystheten, fokuseringen blir tystare. Det uppskattas av många.
Något som inte brukar diskuteras, men som ändå är ett faktum, är att Canons AF har dålig precision. De har satsat på snabbhet före precision, Pentax har högre precision = skarpare bilder. K10D kommer givetvis ha snabbare AF utan att precicsionen förloras.
Grundskillnaden mellan Canon AF och Pentax AF är att Pentax dubbelkollar skärpan, vilket Canon inte gör. Pentax vinner därför i precision, men förlorar i snabbhet. Den uppdatearde AF processorn i K10D kommer hantera detta snabbare än tidigare så det blir "marriage in heaven" som man säger.
Win-win situation alltså.
Det är vanligt i testerna att det står att kameran når skärpa och sedan tänker den lite extra och svänger till objektivet en extra gång, detta är just den extra finjustering jag talar om, dubbelkollen som Canon inte gör.
Den största nackdelen med Canon, som jag ser det, är deras berömda sökare. Uppenbarligen är det väldigt uppskattas hos fotografer med små tunnelsökare, eftersom märket är så populärt. Jag klarar inte av att titta genom dem. En vän till mig har en 20D, han kommenterade min *ist DS med - du har den minsta kameran, men största sökaren och skärm. Han vart ganska avundsjuk på det...
En grej med Pentax skakreduceringssystem, är att det är det enda på marknaden som kompenserar för den nedtryckning av kameran som uppstår när fotografen trycker ner slutarknappen. Eftersom detta sker efter AF har låst sig, så *kan* det innebära att det dröjer någon nanosekund för kameran att hinna kompensera för fotografens ovarsamma slutaravtryck. Denna fördröjning omnämns i testerna.
Genom uppövning av slutaravtrycksrutinen så kan fotografen lätt undvika denna extra fördröjning. Jag rekommenderar att man andas in innan man trycker av, för att sedan trycka av kameran samtidigt som man mjukt andas ut. och så bör man stå med lätt böjda knän också för att ytterligare minimera det ryck som kan uppstå (raka ben ger kraftigare vibration, det vet varje golfare).
Står t o m om sånt här i en gammal fotobok jag har, hur man trycker av på bästa sätt för att minimera skakning.
Hälsar
R