Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för denna oerhört glädjande info kring Pentax SR i K110D, Patrick! Jag har en del Pentaxoptik jag gärna vill få användning för...... ;o)

Nu gäller det bara brusnivåerna, ingen som har någon info om var sensorn kommer ifrån till den nya K10D?

Och så förstås en stilla förhoppning om väderskydd...

En sak till, vilket 400 mm objektiv testade du K100D med?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Frågan igen.

Roland Mabo skrev:
Så en efterföljare till Z-1p kan man inte förvänta sig, den kameran är död och begraven.

Hälsar
R [/B]

Jag menar i form av AF-hastighet och bilder/sek.
Jag menar: När kommer Pentax släppa en semiproffesionell kamera?

Klum hade ju en Z1P på Borneo, det finns väl ingen ryktbar fotograf som kör digital pentax idag???
 
reda upp en sak

Denna tråd har grenat ut sig till en grytlapp så kan vi reda ut ngr saker:

K10 kommer 13 sept?
Den kommer vara vassare än ist*ds? - Hur mycket vassare, vilka egenskaper kommer den ha i korthet?
Vilken prisbild kommer den ligga runt?

K1 är en vassare version?
Kommer detta vara en proffskamera?
Vilken prisklass kommer den ligga i?
Vilka egenskaper kan tänkas gömma sig under dess chassi?

Saken är den att jag har ett hyfsat överskott i min firma detta år och tänkte investera i ny kamera. Därför är jag väldigt sugen på bra info snarast möjligast så att jag kan planera mina inköp. - Vill ju inte skatta bort hälften när man kan köpa prylar för det...
 
falke skrev:
En sak till, vilket 400 mm objektiv testade du K100D med?

Jag hade ett Sigma 135-400 på kameran och det finns en testbild i slutet på den här tråden.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61504

och visst verkar det fungera alldeles otroligt bra!

Det har ryktats om att sensorn är av samma slag som D200 men och andra sidan har Pentax lovat en förbättrad brusbild på K10D. Jag ser också fram med spänning på hur det blir med den saken. Kanske man kan få ner bruset med en förbättrat signalhantering?


Ja K10D skall släppas den 13 september.

Ja den kommer att vara vassare än DS.

Pentaprism med 0.95 i förstoring. SR, dubbla inmatningshjul.

Skulle tro att den kommer att kosta 9000 sek.

Det är väl ungefär vad jag plockat upp och som är så säkert det nu kan bli.

K1 ingen aning, men hoppas att Pentax släpper mer info om den också i September.
 
Patrick, jag kan inte hitta detta objektiv hos vare sig Cyberphoto eller Scandinavianphoto. Vet du om det förs i Sverge ellr om det bara finns i Japan?

Det verkar intressant...
 
Nej tyvärr vet jag inte det. Det var första gången jag såg det själv och det var välbyggt och inte allt för dyrt. Tror det kostade runt motsvarande 5000 SEK. Kanske att det går att beställa från B&H Photo i USA? De brukar ju vara välsorterade på alla fabrikat.

Skall väl tillägga att optik är rätt mycket billigare i Japan.
 
En funktion till med K10D är att man med nedbländningsreglaget också tar en testbild som direkt visas på 2,5 tum skärmen. Detta skall då vara bra för att tex kolla skärpedjupet lättare än i sökaren. Testbilden lagras inte på minneskortet och försvinner när man fokuserar på nytt. Skärmen på K100D är riktigt bra och ljusstark så det kanske fungerar.
 
falke skrev:
Roland har du sett jämförelser mellan dessa båda antiskak-system?

Har du eller någon annan någon kommentar till detta med brus på höga ISO-tal. Vad använder Pentax för Sensor? Nikon har ju, om jag har förstått det rätt, använt Sonys sensor i exempelvis D200 och förmodligen även på den nya D80 vilket tydligen ger likartade brusproblem.

Bruset är en central fråga för mig eftersom jag ofta måste dra upp bilderna en hel del och ju tillsammans med långa telen ofta måste gå upp i ISO-trappan.

På nätet finns det flera jämförelser mellan skaksystem i-optik och Konica-Minoltas i-huset. Det finns även ett fåtal jämförelser, dock ej kliniska utan mer standard "user experience hands on" mellan K100D och Konica-Minoltas version och där uppvisar K100D 1 - 1,5 bländarstegs mer effektivitet än AS i 7D och 5D. Jag har inte sett en direkt jämförelse mellan AS:en i Alphan än, men jag har inte hört något om att dess prestanda skulle vara förbättrad jämfört med 7D och 5D på just antiskakfunktionen.
Rent tekniskt är Pentax system överlägset.

Pentax har inte sagt vilken 10Mp sensor de använder. Det spekuleras om Sony, Cypress CMOS eller en variant av den Kodak sensor som sitter i Leicas digitala påhäng.

Det som Pentax däremot har sagt, är att deras produkt kommer att ha lågt brus vid höga ISO nivåer. Detta utlovades av herr Torigoe, chief executive Pentax Imaging Business, i samband med PMA mässan i februari.

Hälsar
R
 
Re: Re: Re: Frågan igen.

raskolnikov skrev:
Jag menar i form av AF-hastighet och bilder/sek.
Jag menar: När kommer Pentax släppa en semiproffesionell kamera?

Klum hade ju en Z1P på Borneo, det finns väl ingen ryktbar fotograf som kör digital pentax idag???

Redan D tangerar Z-1p i fråga om AF hastighet. K100D har samma AF som D så den har den hastighet du efterfrågar. Gällande bilder per sekund så kommer K10D och K1D vara snabbare än K100D, men det finns inga mer exakta uppgifter om hastigheten.

K10D lanseras på Photokina mässan, K1D lanseras senare under hösten. K10D ligger ovanför Sony Alpha, men under Nikon D200, K1D ligger omkring D200. K10D ligger i gränsfallet avancerad användare/semi pro och K1D ligger i gränsfallet semipro/pro.

Pentax kallade MZ-S för professionell kamera, men många fnyste åt det och sa att den inte alls var det (därför att den hade för lågt bilder per sekund, men byggkvalitetsmässigt var den den professionellaste av alla AF kameror på sin tid, den hade också den snabbaste AF:en).

Så, allt är en definitionsfråga egentligen.
Räkna dock inte med att Pentax kommer sikta in sig på sportfotografer med fantastisk hög hastighet på bilder per sekund, den nischen har de lämnat åt Canon. Det är inte möjligt att förena sportfotografers behov av extren hastighet med ett kompakt skal och låg batteriföbrukning, som Pentax strävar efter. Pentax siktar sig mer åt naturfotografer, porträttfotografer, fotojournalister och andra som behöver högkvalitativ utrustning. Någon EOS 1D konkurrent kommer de inte släppa. Pentax topp-professionella system blir 645D och Pentax kommer ej att släppa en APS-C produkt som konkurrerar med deras digitala mellanformatare.

Hälsar
R
 
Re: reda upp en sak

raskolnikov skrev:
Denna tråd har grenat ut sig till en grytlapp så kan vi reda ut ngr saker:

K10 kommer 13 sept?
Den kommer vara vassare än ist*ds? - Hur mycket vassare, vilka egenskaper kommer den ha i korthet?
Vilken prisbild kommer den ligga runt?

K1 är en vassare version?
Kommer detta vara en proffskamera?
Vilken prisklass kommer den ligga i?
Vilka egenskaper kan tänkas gömma sig under dess chassi?

Varken K10D eller K1D är officiella, så det finns inga specifikationer, inte mer än att de kommer att använda samma 10Mp sensor.
K10D kommer ligga i prisklassen någon tusenlapp till ett par tusen över Sony Alpha, K1D kommer ligga i prisklassen som D200. Pentax har inte satt ett mer exakt pris än så än, de justerar sina priser ständigt efter konkurrenterna och väljer att vänta så länge som möjligt med att säga det exakta priset,som dessutom kommer ändras fortlöpande efter introduktionen eftersom vi kan räkna med prisjusteringar från både Nikon och Sony, som Pentax givetvis kommer att följa.

Enligt Pentax så är K10D en konkurrent både till D200 och Sony Alpha, K1D blir en mer avancerad produkt.

Vad som är proffskamera eller inte är upp till var och en att svara på. Pentax ansåg att MZ-S var en proffskamera, men svenska tidningar höll inte med dem om det därför att den hade för lågt värde på bilder per sekund. Den fantastiska byggkvaliteten, den exceptionella ljusmätningen och autofokusen, var faktorer som svensk media helt förbisåg. Så, uppenbarligen är "professionell kamera" en beteckning som har lika många definitioner som det finns människor. Jag avstår från att göra en sådan bedömning.

En gång i tiden var en kamera med hål i en proffskamera, för det finns inga andra kameror då. :)

Dagens instegsmodeller är gårdagens proffskameror.

Hälsar
R
 
Ni som kör Pentax, hur är kvaliteten på det märket idag ?

När jag var ung i slutet på 70'talet så var kvaliteten på Pentax inget att hurra för.

Jag tycker deras nya hus ser väldigt intressanta och prisvärda ut, kan man rekomendera Pentax till vänner idag ?

kent.
 
Jag började 1988 med Pentax P30, som var en fantastisk kamera. Sedan följde MZ-5, MZ-10, MZ-5n och nu har jag en *ist DS. Kvaliteten, hållbarheten och tillförlitligheten har varit fantastiskt bra genom åren. Bra hus, bra och i många stycken unik optik.

Jag förstår inte vad du menar med dålig kvalitet på Pentax sent 70-tal, jag har använt flera gamla hus godingar (ME, ME Super) och de fungerar fint fortfarande. Jag har även optik från 70-talet som jag fortfarande använder (M 28 f/2.8, M 135 f/2.8) på min DS och jag trivs bra med dem. Mina gamla M objektiv har inte varit inne på service någon endaste gång, jag bara putsar dem ibland och det är allt. Ändå känns de som nya trots flitig användning.

Hälsar
R
 
Jag tycker kvaliten på min istD är väldigt bra. En miss som den har är gummiluckor för vissa uttag men de har man plockat bort på senare modeller. Första och enda slutarhaveriet jag känner till var efter ca 150.000 exponeringar.

Upplever inte heller att tex istDL känns sämre trots det låga priset så jag skulle inte tveka det minsta att rekommendera dessa kameror ur kvalitetsaspekt.

Till det yttre känns också K100D riktigt bra och sannolikt är den det men helt säker kan man ju inte vara. Den har också ett chassi i rostfritt stål vilket kanske kan vara en indikation på en hög kvalitetsambition även för den.
 
kan bara öka på det poisitiva snacket omkvalitén. jag har haft min DS i ett år ungefär(eller hade jag sålde den förra veckan för en K100), men den var med på fjällvandringar och i skidryggsäckar under diverse knepiga förhållanden. men den tickade på som en bomb. helt underbar...körde på laddningsbara AA batterier, räckte mkt länge. nöjd med det mesta på den kameran, hastigheten kunde vara lite snabbare iblanda, men det var inte ofta den sinkade mig..
 
Tack för all info om den kommande K10D, den ser mycket intressant ut för min del och jag kommer inte att fatta något beslut åt något håll förrän jag har känt på den.

Jag tillhör ju de där natur/fågel-fotograferna du pekar ut och jag har dessutom ett antal analoga Pentaxhus liggande (+ lite optik) så ur de vinklarna ser det bra ut.

Men jag hade tänkt skaffa ett bra 300 mmm (eller kanske tom. 400 mm) tele, ungefär som Canon EF 300/4 L IS USM, som många fågelfotografer använder, ofta tillsammans med en 1,4 extender.

Är det någon som kan rekommendera ett liknande objektiv i liknande kvalitetsklass och som kan tänkas fungera bra med K10D? Som jag har uppfattat det har inte Pentax själva något sådant.... rätt?
 
D, DS och DL har alla samma grundchassi av stål, det är imponerande att även lågpris DL:en är uppbyggd på samma sätt som den dyrare D - och klart mer robust än konkurrenterna.

Med K100D introducerar Pentax ett nytt grundchassi av stål, det är lika robust och starkt som tidigare, men Pentax kunde inte använda det gamla chassiet för K100D eftersom SR funktionen helt enkelt inte fick plats, så de har utvecklat ett nyt - rymligare - chassi som även är, ännu mer, modult uppbyggd så Pentax kan använda det även för kommande, dyrare, kameror.
Pentax kör som biltillverkarna här, försöker bygga så många modeller som möjligt på en och samma plattform. :)

Hälsar
R
 
Pentax FA* 300 f/4.5 kan fortfarande finnas i lager, hör med Pentax Sverige, annars så har Sigma ett välrenommerat AF 300 f/4.5 EX optik, som jag vet används av många Pentax fotografer med synnerligen gott resultat.

Dock, inget av detta är av intresse för Pentax kommande modeller. Detta därför att Pentax redan i februari i år hintade om en utveckling av kamerafattningen (genom en intervju med Torigoe, chief executive Pentax Imaging Business Corp). De gamla objektiven stödjer inte de nya funktionerna i den utvecklade fattningen. Det spekuleras ihärdigt om att Pentax kommer släppa nya telen under 2007 som har den nya versionen av Pentax kamerafattning. Självfallet är den nya versionen bakåtkompatibel, dvs K10D och framtida kameramodeller kan använda gamla objektiv.
K100D har fortfarande den gamla fattningen, men det är också en ren instegsmodell.

Huruvida K10D kommer ha den nya fattningen, eller om vi får vänta först på K1D, det är för tidigt att säga. Jag hoppas och tror dock att redan K10D har den.

Hälsar
R
 
falke skrev:

Är det någon som kan rekommendera ett liknande objektiv i liknande kvalitetsklass och som kan tänkas fungera bra med K10D? Som jag har uppfattat det har inte Pentax själva något sådant.... rätt?

Varför inte ett FA 200mm/2,8 för 900 USD. Blir väl ett 400mm/5,6 med x2 koverter.

Jag har sett ritkigt bra reslutat med FA 300/4,5 och dubbla konvertrar här på FS men den finns tyvärr inte längre
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.