Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppsnappat på DP. Med ett så här lågt pris lutar det väl åt att K10D är en DS-ersättare och att D kommer att ersättas av en K1.

Well, I've only actually seen photos of the latest build of it, courtesy of my
Pentax rep, but at least I've got a little more information for you to chew
on. The photos were taken this week, so this is about as current as it gets.

First off, the magic press-release date is September 13th. There's still so
much I haven't been able to pry from my rep that I'm dying for this date to
hurry up and get here!

Body + 18-55 lens should be $899. A bit more than I expected, but still a damn
good price.

The name is definitely K10D (it was stamped on the body). Any remaining
doubters can relax now.
 
Intressant om K10D är en DS-ersättare och har samma blixtsystem som DS och K100D istället för det moderna från D. Isåfall blir K10D ännu ett släpp där Pentax sjabblar med minst en viktig funktion och låter den ligga två - tre år efter marknaden.
 
Men eftersom det är en ersättare till DS så är det väl lite ologiskt att gissa att den har samma bilxtsystem.

Jag tror inte det är många som köper en instegskamera som tänker laborera med trådlöst styrda blixtar där du desutom har som kriterie att
kamerans egen blixt inte skall vara med.(vilket kameran också kan med rätt tillbehör)

Tittar man på användarbetygen för K100D så ligger de högre än alla andra kameror med undantag av en Canon Mk1dsX nånting. Tydligt högre än tex Canon 350 och Sony Alpha. Så många med mig tycker tydligen att Pentax har valt precis rätt funktioner och prioriterinrar i sina kameror.

Jag skulle säga att Pentax med sin SR-teknik och sin DA-optikserie i många avseenden leder utveckling.

Om K10D också får den förväntade bättre brusbilden tycker iaf jag att det är den mest spänande kameran på marknaden just nu.
 
Senast ändrad:
om man ser till infon om k10d å verkar den ligg anånstans mellan amatör och semiproffs nivån, så troligen är det väl k1:an som kommer att vara närmaste motsvarighet till D200.....
 
I artikeln i Kamera&Bild sa Pentax iof att man med K10D ser både D200 och Alphan som konkurenter.

Vem vet Pentax kanske överraskar med en liknande D200 spec på nya kameran!
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Tittar man på användarbetygen för K100D så ligger de högre än alla andra kameror med undantag av en Canon Mk1dsX nånting. Tydligt högre än tex Canon 350 och Sony Alpha. Så många med mig tycker tydligen att Pentax har valt precis rätt funktioner och prioriterinrar i sina kameror.
Det säger väl mer om betygen än kamerorna. Hur många användare har kameror från flera märken och kan jämföra?
 
wsaar skrev:
men det känns tyvärr som om de alltid också har några områden där de ligger två-tre år efter marknaden i sina nya modeller (upplösning och bufferstorlek i K100D

Ärligt talat så förstår jag inte den kommentaren, då K100D är en budgetkamera - en instegsmodell. Det är den lägst prisatta kameran på marknaden med de funktioner (som inbyggd skakreducering) som den har. Istället för att se Pentax som efter, så kan man se dem som pionjärer i budgetsegmentet!

Jämför gärna K100D:s funktioner med föregångaren *ist DL, det har hänt en hel del där.

Konkurrenterna med mer bildpixlar och större buffertminne ligger i ett annat marknadssegment än det som K100D konkurrerar i.


Hälsar
R
 
wsaar skrev:
Pentax tidigare släpp har som sagt alltid innehållit några väsentliga eftersläpningar gentemot resten av marknaden så jag tror det är fler än jag som inte vågar lita blint på att Pentax verkligen kommer att leverera vid släppet av K10D.

Att presentera en komplett optikkarta med datum och ungefärliga priser är dock något som säkerligen också skulle kunna ge utomstående mer förtroende för Pentaxsystemet. Just nu verkar de hinta och släppa gluggar lite sporadiskt på ett sätt som, tillsammans med att de försöker dränka marknaden i lågprishus, får en att undra om tillverkaren själv är osäker på systemets överlevnad och vill se hur försäljningen tar sig innan de binder upp sig publikt i seriösa åtaganden.

1. Pentax har koncentrerat sig på rena budgetmodeller för att kapa åt sig marknadsandelar och för att även konkurrera med de dyrare p&s kamerorna. Pentax mjölkko har tidigare varit zoomkompakter där de var världsledande och marknadsledande, men det är för låga marginaler på digitala kompakter så Pentax tjänar inga pengar på dem och därför gör de billiga digitala systemkameror istället då de har större marginaler och därmed erbjuder Pentax bättre möjligheter att tjäna pengar. Därför är det livsviktigt för Pentax att vinna kampen om instegssegmentet. Självfallet kan man inte förvänta sig massa megapixlar och massa nydanande funktioner i instegsmodeller, eftersom ny teknik kostar och därför brukar introduceras i de dyrare modellerna först för att därefter leta sig neråt.

Nu har dock Pentax lanserat dyr teknik i instegsmodeller, som skakreduceringssystemet SR. Jag förstår att du kritiserar Pentax för att de bibehåller 6Mp sensorn för instegsmodellerna, men en skarpare sensor är dyrare och det hade inneburit ett annat marknadssegment.

Gällande optiken så finns det en officiell karta med lanseringsmånader. Självfallet kan inte Pentax tala om priset långt innan eftersom marknaden förändrar sig så snabbt så priserna skulle ändå inte kunna hållas och därmed försvinner nyttan av att tala om priser flera månader i förväg.

Den optikkarta som finns har hitills följts av Pentax och jag förstår inte ditt påstående om att de släpper optik lite på måfå. Jag tycker de följer planen. DA 21 blev släppt som utlovat i Juni, DA 70 är nu på ingång som utlovat (lanseras publikt i samband med Photokina mässan) och efter den kommer 16-50 f/2.8 och 50-135 f/2.8 senast i december.


Hälsar
R
 
blackursus skrev:
Intressanta inlägg. Dock är jag nog beredd att hålla med om att K100D är uppföljaren till DL/DL2 och kanske även DS/DS2 men inte D där uppföljaren hellre blir K10D.

K100D är uppföljaren till DL/DL2, K10D är uppföljaren till DS/DS2. Uppföljaren till D är på gång, men verkar komma senare till hösten.

Pentax öser aldrig ur sig information, de är kända för att vara tystare än än sina konkurrenter om framtiden. Detta är gammal fin Pentax tradition.

Hälsar
R
 
wsaar skrev:
Intressant om K10D är en DS-ersättare och har samma blixtsystem som DS och K100D istället för det moderna från D. Isåfall blir K10D ännu ett släpp där Pentax sjabblar med minst en viktig funktion och låter den ligga två - tre år efter marknaden.

Det där är ett märkligt påstående.

När Pentax introducerade distansinformation i sin AF optik 1987, så var de ensamma om detta. Nikon (och Nikons blixtsystem) kom inte med detta föränn 1993 i D optiken.

Pentax flersegments mätning har alltid varit 3D och använt distansinformationen från optiken, långt före konkurrenterna.

Det 11 punkts AF system som Pentax använder i sina kameror, använder 1 korssensor och 8 tvåvägs sensorer (4 L typ, 4 T typ) och 2 linjära sensorer. Nikon använder liknande layout i sin D2. Layouten introduceras först av Pentax i *ist D och kopierades sedan av Nikon.

Pentax är ensam bland kameratillverkarna om att ha mer än 1 AF sensor känslig för vertikala och horisontella linjer i instegsmodellerna.

Just det, Pentax har redan i instegsmodellen ett liknande AF system som Nikon har i D2.

DH kostar 23930 kr på Cyberphoto.
K100D kostar 6495 kr inkl optik.

Hälsar
R
 
blackursus skrev:
Med de husen som finns idag kan vi nog konstatera att ännu så länge är digitala pentax inte så mycket för actionfotografer. Jag jämför DS mot min gamla Z1P där den gamla kameran är så otroligt mycket snabbare och säkrare i fokus än DS i alla ljusförhållanden. På den tiden var Pentax i fas med konkurrenterna även på autofokustider. Måtte K10D rätta upp obalansen lite!

Z-1p var en semiprofessionell kamera som hade den tidens snabbaste AF (snabbare än konkurrenterna!), även efterföljaren MZ-S hade en autofokus som var snabbare än konkurrenterna. DS ligger i instegssegmentet.

D har en autofokus med snabbheten och styrkan från Z-1p, men med fler autofokuspunkter som dels tar längre tid att processa för kameran och dels har sämre ljuskänslighet eftersom de är känsliga för både horisontella och vertikala linjer. En-linjära sensorer har högre ljuskänslighet pga sin konstruktion.

K100D har samma AF motor och logik som D, och alltså är snabbare än DS:en - och följaktligen i nivå med Z-1p.

Det är fullt möjligt,till och med även troligt, att hastigheten och känsligheten har skruvats upp ytterligare i de kommande modellerna från Pentax.

Hälsar
R
 
Jamas skrev:
Varför har de skrotat 300/4.5 och 400/5.6 då? Det är väl de fasta telen som man har råd med som vanlig Svensson.

Pentax utvecklar nya telen som kommer att stödja de tillägg till fattningen som de nya kameramodellerna har. Varken 300 f/4.5 eller 400 f/5.6 räknas av Pentax som konsumentoptik och därför ej som produktr som vanliga konsumenter köper (400 f/5.6 låg ju i pris på runt 10 000 SEK i Sverige). De låg i den professionella FA* serien. När nu Pentax utvecklar nya proffskameror, så behövs ny proffsoptik som stödjer de nya funktioner som dessa kameror har.

Eftersom Pentax är en liten tillverkare, så fann de att det inte var lönt att tillverka både den gamla optiken och den nya sida vid sida.

Därför "skrotade" de 300 f/4.5 och 400 f/5.6.

Jag hoppas detta besvarar din fråga.

Hälsar
R
 
Frågan igen.

Hej Roland, verkar vara du som vet ngt/jobbar för pentax...

När släpps en kamera från Pentax som matchar D200?

Det jag saknar nu med min ist*ds är:
För litet Buffertminne.
För få bilder/sekund.
För centrerade fokuspunkter - lite spridning tack så att man kan komponera även sportbilder....
Knappval mellan afC o afS

Säkert mer med men kommer ej på nu, är dessa saker som kommer vara bättre på K1 eller vad den nu heter. Vad kommer den kosta och när kommer den?

Jag hade en Z1P, kommer nya kameran vara en digital motsvarighet till den?, är det så blir jag nöjd....
 
Roland Mabo skrev:
Just det, Pentax har redan i instegsmodellen ett liknande AF system som Nikon har i D2.
Ja, fokussystemet verkar de ju ha snabbat upp i K100D, det var ju en av delarna som låg två-tre år efter konkurrenterna i amatörsegmentet hos DS/DS2 och DL/DL2 modellerna. Synd att de inte fixade buffern och upplösningen också (ok, upplösningen kunde de låtit vara om de ville motivera priset).

Att Pentax var duktiga på vissa områden vid 1987 känns inte vidare intressant idag när de har underpresterat med sina digitala SLRer. Alla fokussystem liknar dessutom varandra mer eller mindre och jag vill nog se närmare recensioner av fokussystemen innan jag går med på att det i K100D skulle vara särskilt jämbördigt med det i D2H (som gissningsvis kan vara Nikons minst framgångsrika kamera).

Om jag haft förtroende för att Pentax verkligen ville/kunde matcha marknaden skulle jag kunnat tänka mig en K100D för att senare uppgradera till K10D, men jag vill nog se dem bryta sin DSLR-tradition av att leverera några väsentliga föråldrade features med varje modell innan jag får det förtroendet.

Den optikkarta som finns har hitills följts av Pentax och jag förstår inte ditt påstående om att de släpper optik lite på måfå. Jag tycker de följer planen.
Jag hade inte sett kartan och förstod bara inte logiken bakom släppen. Jag är fortfarande rätt skeptisk till att släppa en massa ljussvaga primes vars enda lockelse verkar vara att de är "gulligt" platta, men f2.8 zoomarna är klart intressanta inslag även om jag som sagt nog blir fullt nöjd med Tokina varianterna...
 
Roland Mabo skrev:
Nu har dock Pentax lanserat dyr teknik i instegsmodeller, som skakreduceringssystemet SR.
Visst, men hyllningen fastnar i halsen även här när man märker att de cripplat systemet på andra sätt och introducerat gömda kostnader som motsvarar prisskillnaden till t.ex. Sony A100 genom att kräva en extra extern blixt för att köra trådlös blixtstyrning.

...men visst, det är kanske inte en feature som används av så många som köper en instegsmodell (däremot mer hos folk som vill ha K10D).
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Om jag haft förtroende för att Pentax verkligen ville/kunde matcha marknaden skulle jag kunnat tänka mig en K100D för att senare uppgradera till K10D, men jag vill nog se dem bryta sin DSLR-tradition av att leverera några väsentliga föråldrade features med varje modell innan jag får det förtroendet.


Vilken kamera i den här prisklassen har inte svagheter om man jämför dem mot en promodell?

Canon och Nikons kameror har tex dåliga sökare och inget ISO 3200, någon saknar spotmätning och en annan kan inte blända ner optiken från kamerahuset.

Man får välja märke efter sina prioriteringar och ingen kamera är bäst på allt.

De nya pankakslinserna är ju en helt unikt serie som inte gör kameran mycket större än en pocket men vill man hellre ha ljusstarka primes är ju bra att köpa ur FA-serien i stället
 
wsaar skrev:
Intressant om K10D är en DS-ersättare och har samma blixtsystem som DS och K100D istället för det moderna från D. Isåfall blir K10D ännu ett släpp där Pentax sjabblar med minst en viktig funktion och låter den ligga två - tre år efter marknaden.

D, DS, DL och K100D har alla det avancerade P-TTL systemet där en förblixt skickas ut och analyseras av Pentax klassiska 3D flersegmentsmätning.

D och DS har även standard TTL för kompatibilitet med äldre blixtar.

D har trådlös blixtstyrning med den inbyggda blixten, DS och DL saknar detta (extern blixt krävs för det, trådlös blixtstyrning är specificerad i P-TTL). Jag ser inte avsaknaden av trådlös blixtstyrning med den inbyggda blixten som ett problem i instegsklassen. Även Nikon D50 saknar trådlös blixtstyrning. K100D konkurrerar med D50.

Jag får intrycket att du jämför äpplen och päron.

Hälsar
Roland
 
Re: Frågan igen.

raskolnikov skrev:
Hej Roland, verkar vara du som vet ngt/jobbar för pentax...

När släpps en kamera från Pentax som matchar D200?

Det jag saknar nu med min ist*ds är:
För litet Buffertminne.
För få bilder/sekund.
För centrerade fokuspunkter - lite spridning tack så att man kan komponera även sportbilder....
Knappval mellan afC o afS

Säkert mer med men kommer ej på nu, är dessa saker som kommer vara bättre på K1 eller vad den nu heter. Vad kommer den kosta och när kommer den?

Jag hade en Z1P, kommer nya kameran vara en digital motsvarighet till den?, är det så blir jag nöjd....

Nej,jag jobbar inte för Pentax men jag kan Pentax.

Pentax anser att redan den nu diskuterade K10D matchar D200, men vad som är "matchning" eller inte är nog en definitionsfråga. K10D tillhör mellansegmentet, det kommer en "tuffare" modell senare i höst, förhoppningsvis före jul. I värsta fall PMA mässan februar nästa år.

Mycket av det du önskar kommer K10D ha. Förvänta dig dock ingen förändring av AF layouten.

Sen vad som är motsvarighet till Z-1p eller inte...Pentax såg MZ-S som en efterföljare, men många Z-1p ägare vart besvikna på MZ-S. MZ-S hade överlägsen bildkvalitet och en fantastisk AF, men den gjorde bara 2.5 fps per sekund - om de hade gjort den snabbare hade batteriet tvingats bli större och motorn också och därmed även huset och det gick inte ihop med Pentax strävan att göra allt så smått som möjligt.
Så en efterföljare till Z-1p kan man inte förvänta sig, den kameran är död och begraven.
Därmed inte sagt att Pentax nya kameror inte kan uppskattas av Z-1p användare. Det får vi se...

Hälsar
R
 
DL/DL2 och DS/DS2 har inte samma autofokussystem. DL/DL2 har en förenklad variant av DS/DS2 och DS/DS2 har i princip samma som D, men med svagare AF motor och en långsammare processor.Allt för att få ner priset.

Alla tillverkare gör kompromisser. Konkurrenten Nikon D50 saknar trådlös blixtstyrning och den har även en erbarmligt dålig sökare jämfört med Pentax billigaste.

Sedan kan man alltid diskutera vilken tillverkare som gör de bästa kompromisserna. För Pentax kunder är sökaren viktig och därför har Pentax valt att inte kompromissa bort den, för de andra tillverkarnas kunder är andra saker viktiga.

En annan sak hos Pentax är den excellenta byggkvaliteten och robustheten. Även den billigaste modellen är uppbyggd av ett chassi i rostfritt stål. Kamerafattningen är bultad direkt på chassiet för bästa stryktålighet. Jämför gärna med 350D:s interna uppbyggnad, där chassiet är plast med några metallbitar som förstärkning. Pentax instegsmodell har det dyraste och mest avancerade chassiet i sin klass, men detta syns inte utanpå och därför är det inte många som vet om det. Dock, detta visar Pentax strävan efter kvalitet och där kompromissar de inte till skillnad från konkurrenterna. Pentax visade redan med MZ-S att de väljer kvalitet och uppbyggnad före flashiga features.

Pentax "platta optik", är excellenta i fråga om uppbyggnad och optisk kvalitet, så det är inte bara frågan om den lilla storleken. De är byggda helt i metall och optiskt tillhör de världens främsta optik. De har tillkommit som ett svar på Pentax kundernas önskemål om bra fasta gluggar och de följer Pentax tradition sedan M serien i slutet av 70-talet där kompaktheten och lättheten är en viktig del av designen. Många Pentax kunder är traditionalister som gillar sin gamla optik, de byter inte till ny optik om den nya är större och tyngre, som AF optik så ofta är (se bara på Canons optik). För att möta den exklusiva smaken hos kundkretsen, har Pentax valt att göra DA Limited serien.

Att serien sedan gör dem unika, för ingen annan tillverkare har en motsvarighet, är bara plus i kanten.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.