ANNONS
Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
wsaar skrev:
Visst, men hyllningen fastnar i halsen även här när man märker att de cripplat systemet på andra sätt och introducerat gömda kostnader som motsvarar prisskillnaden till t.ex. Sony A100 genom att kräva en extra extern blixt för att köra trådlös blixtstyrning.

...men visst, det är kanske inte en feature som används av så många som köper en instegsmodell (däremot mer hos folk som vill ha K10D).

Även Nikon D50 saknar trådlös blixtstyrning, den har dessutom en sökare som jämfört med K100D tillhör kategorin värdelös. Alla tillverkare gör sina kompromisser för att få ner priset.

K100D konkurrerar inte med Sony Alpha, Pentax konkurrent till Sony Alpha har inte släppts än så jag tycker jämförelsen med Sonyn är ointressant i detta läge. K100D konkurrerar i instegssegmentet, det gör inte Sony Alpha. Du jämför äpplen och päron.

Visst kan man alltid kritisera en Fiat för att inte vara en Ferrari, men den har inte heller prislappen av en Ferrari. Fiat har aldrig försökt få en Fiat vara något annat än en Fiat heller, jag förstår inte att man ska kritisera produkter för att inte vara något annat än de hade intentionen av att vara.

Hälsar
R

wsaar skrev:
Visst, men hyllningen fastnar i halsen även här när man märker att de cripplat systemet på andra sätt och introducerat gömda kostnader som motsvarar prisskillnaden till t.ex. Sony A100 genom att kräva en extra extern blixt för att köra trådlös blixtstyrning.

...men visst, det är kanske inte en feature som används av så många som köper en instegsmodell (däremot mer hos folk som vill ha K10D).

En viktig funktion för Pentax kundkrets är en bra lösning för att använda gammal optik, detta har Pentax inbyggt även i instegsmodellen. Du kan använda optik från 1976 och nyare direkt på kameran, för den äldre optiken med skruvfattning behöver du en adapter. Ljusmätning (centrumvägd och spot), ja även in-fokus indikatorn fungerar!
Alla tillverkare gör olika kompromisser och det är blandningen av detta som gör varje modell unik och det är ju bra för då finns det flera modeller att välja på. Vore det inte tråkigt om alla tillverkare gjorde samma kamera?!

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
D, DS, DL och K100D har alla det avancerade P-TTL systemet där en förblixt skickas ut och analyseras av Pentax klassiska 3D flersegmentsmätning. ... Även Nikon D50 saknar trådlös blixtstyrning. K100D konkurrerar med D50.
Motsvarigheten till P-TTL är gammal skåpmat hos de andra tillverkarna också.

Visst, Nikon D50 har inte trådlös styrning men nu jämför du K100D som är en 2 veckor gammal kamera med egenskaperna hos en 2 år gammal konkurrent. Det är som sagt också möjligt att instegssegmentet struntar i trådlös blixtstyrning, men Pentax har ju inte det i DS heller och den kameran försöker ju ändå konkurrera i D70-klassen... frågan är om K10D kommer ha det.

Roland Mabo skrev:
K100D konkurrerar inte med Sony Alpha...
Prismässigt gör den det för kunder som vill ha bildstabilisering och trådlös blixtstyrning, då blir Pentaxen till och med dyrare än Sony A100an.

Det är inte Pentax som avgör vem de konkurrerar med, det är marknaden.

Roland Mabo skrev:
[B K100D konkurrerar inte med Sony Alpha, Pentax konkurrent till Sony Alpha har inte släppts än så jag tycker jämförelsen med Sonyn är ointressant i detta läge. K100D konkurrerar i instegssegmentet, det gör inte Sony Alpha. Du jämför äpplen och päron. [/B]

Nej det har väl inte varit Pentax avsikt med K100D men i praktiken tror jag den gör det iaf. Just för att den är det enda alternativet med SR och att den dessutom har tydligt mindre brus än Alphan och tex ISO 3200 läge.

papi skrev:
att den dessutom har tydligt mindre brus än Alphan och tex ISO 3200 läge.
Har den mindre brus än Alphan när Alphan körs i 6 mp läge? ...ISO 3200-läge är också en ganska substanslös feature, det går trots allt att köra ISO6400 på alla ISO1600-kameror om man pressar två steg med exponeringskompensationen och drar upp det i efterbehandlingen, man vill dock helst köra RAW för den funktionen.

(Alphan har dock också substanslösa features, som t.ex. dammfunktionen som inte verkar vara någon höjdare).

Jag vet inte hur Alphans brus ser ut i 6mp läge och om det gör någon skillnad men körd i 10 mp så är det rätt stor skillnad på ISO 1600 till Pentax fördel.

Långt ifrån alla plåtar i RAW så visst är ISO 3200 bra att ha. Speciellt om kameran har lite brus, annars kan det ju kvitta.

papi skrev:
Jag vet inte hur Alphans brus ser ut i 6mp läge och om det gör någon skillnad men körd i 10 mp så är det rätt stor skillnad på ISO 1600 till Pentax fördel.
Jovisst, det är i regel skillnad mellan 6 och 10 mp kameror (och Pentax brukar också brusreducera sina JPG-bilder ganska hårt i kameran jämfört med t.ex. Nikon), men att kunna förminska bilder gör också mycket för att förminska bruset (t.ex. så är följande bild tagen på motsvarande ISO6400 med en D70, något som ser rätt ok ut förminskat: http://www.saar.se/mode/12.jpg )

Som sagt, jag jämför instegssegmentet med instegssegment. Det gör inte du. Där har vi en skillnad. Instegsmodeller kan inte ha alla features och Pentax valde skakreducering före trådlös blixtstyrning, vilket är ett helt korrekt val sett till instegsmodellernas kundkrets. De flesta som köper en instegsmodell köper ingen blixt, de kör på den inbyggda för de tycker att detta räcker - plus att de ofta inte har råd med att köpa en extra blixt.

Jag, som ändå är lite mer avancerad än rena nybörjare som köper instegsmodeller, har aldrig känt behov av trådlös blixtstyrning, jag arbetar inte på det sättet, har inget behov av en blixt på det sättet, med tråd eller utan spelar ingen roll.

Du har ett specifikt behov av trådlös blixtstyrning, men för instegsmodellers kundkrets är skakreducering en betydligt viktigare funktion för det är något som ALLA kan dra fördel av.

Pentax gör det som de behöver göra för att matcha sin kundkrets. Sony Alpha kan inte använda optik från 1976 på ett lika enkelt sätt som K100D kan, men det är heller inte viktigt för Sony Alphas kundkrets. För de som vill dammsuga marknden på gammal optik till bra pris, som dessutom fungerar med SR systemet (jupp, du matar in brännvidden manuellt för de objektiv som saknar de elektriska kontakterna för automatisk överföring av denna information till kameran), så är K100D ett intressant val.

Det är uppenbarligen inte ditt val och det respekterar jag, men jag tycker det är ledsamt att du kritiserar K100D för att den inte är det som just du vill att den ska vara. Den är väldigt mycket som andra vill att den ska vara.
Just därför finns det olika kameratillverkare, med olika profil. Om alla gjorde samma kamera, så skulle världen vara väldigt tråkig.

Hälsar
R

wsaar skrev:
Prismässigt gör den det för kunder som vill ha bildstabilisering och trådlös blixtstyrning, då blir Pentaxen till och med dyrare än Sony A100an.

Det är inte Pentax som avgör vem de konkurrerar med, det är marknaden.

Sonyn kan inte användas med äldre optik på samma fina enkla sätt som K100D och Sonyns skakreduceringssystem fungerar heller inte med icke AF optik. Trådlös blixtstyrning är en marginell företeelse på marknaden och många nybörjare, som K100D vänder sig till, vet inte ens vad det är ännu mindre vet de hur man använder det. Därför ser jag denna diskussion som en non-issue.

Däremot så är det viktigt för konsumenter "On the budget" med bra objektiv till låga priser och det finns det till Pentax. Allra billigast är skruvfattad optik, inga problem att hitta fantastiskt fina telen och vidvinklar för 700 spänn... Och de fungerar dessutom med skakreduceringen!!

Du har inte detta alternativ med Sony Alpha, oavsett hur mycket pengar du ger Sonyn.

Som sagt, alla tillverkare gör sina val och därför finns det just olika tillverkare.

Hälsar
R

wsaar skrev:

Med då för att se de hela i ett större perspektiv så kanske någon också tänker köpa till tex en 50/1,4 glugg och eftersom Pentax lins är 1.800 kr billigare än Sonyns har man redan där i princip sparat in så man kan finansiera den extra blixten.

Jag replikerar inte kommentarerna eftersom valet nu avgjorts för mig i och med att jag var nere på lunchen och införskaffade en A100a. :) Jag har dock vänner med Pentax så jag kommer säkert bli exponerad för de nya utvecklingarna i det märkets kameror, när de kommer. Vi får väl hoppas att bildstabiliseringen i husen kan käka upp en bra bit av de lata marknadsledarnas marknadsandel.

Då får jag önska lycka till med Alphan som jag själv också tycker är en välbyggd och ergonomisk kamera! Och som sagt den 13 september får vi Pentaxanvändare förhoppninigsvis en spec på nya K10D!

Senast ändrad:
Det spekuleras också om det i forumet på DP, likaså om de nya gluggarna 16-50 och 50-135 i så fall kommer ha extra tätning. Men det är som sagt bara spekulationer.

Roland kanske vet mer om det?

För mig skulle vädertätning avgöra i förhållande till huvudkonkurrenten Sony. (Nya Nikon D80 är kanske också ett alternativ)

Andra tveksamheter gäller naturligtvis brus på höga ISO, hur bra anti-skak i huset fungerar i förhållande till de som har det i objektivet istället. Jag kommer mest att använda långa telen (+300 mm) och har hört vissa åsikter om att det då är bäst att ha det i objektivet istället för i huset..

Slutligen är ljudninvån något som kan avgöra. Jag har hört flera klaga på Sonyns ljudnivå som jag är rädd ska störa en del av de fåglar jag tänker mig fotografera.

Det är en spännande tid vi har framför oss...;o)

Pentax skakreduceringssystem är visserligen teoretiskt som Sony/Konica Minoltas, men faktum är att Pentax har bättre prestanda. Sony/Konica-Minoltas system bygger på mekanisk rörelser, medan Pentax system utgår från ett elektromagnetiskt fält. Pentax system innebär att sensorn rör sig snabbare och har möjligheten att röra sig mer flexibelt. Det ger upp till 3 bländarsteg extra, utan den minskning av bildkvaliteten som bildstabilisering i optiken innebär (rörliga linselement gör att bilden rör sig utanför det optiska centrat, objektiv presterar bäst i centrum, ju längre ut man kommer från centrum desto sämre optisk prestanda). Pentax system med skakreduceringen i huset förutsätter objektiv som är större än sensorn, vilket både DA optiken och 35mm fullformatsoptiken är. Optiken projicerar alltså en bild som är större än sensorn och sensorn rör sig inom denna bild. Bildprojiceringen är fast, till skillnad från optik med inbyggd skakreducering där bilden flyttas omkring mellan linselementen för att sedan fokuseras i centrum igen i objektivens bakände. Den enklare och rakare vägen för bilden som skakreducering i huset innebär, ger högre bildkvalitet - framförallt i bildens kanter.

Hälsar
R

Roland har du sett jämförelser mellan dessa båda antiskak-system?

Har du eller någon annan någon kommentar till detta med brus på höga ISO-tal. Vad använder Pentax för Sensor? Nikon har ju, om jag har förstått det rätt, använt Sonys sensor i exempelvis D200 och förmodligen även på den nya D80 vilket tydligen ger likartade brusproblem.

Bruset är en central fråga för mig eftersom jag ofta måste dra upp bilderna en hel del och ju tillsammans med långa telen ofta måste gå upp i ISO-trappan.

Jag testade själv Pentax SR-system kort i butik och lyckades där få skarpa bilder med 400mm och 1/15 sek i ca hälften av bilderna.

Det tycks vara en myt att det skulle vara bättre med skakreducering i optiken för långa telen.Den enda jag har sett som testat båda är Per-Anders Jansson som skriver så här om de båda systemen:

"Jag har haft en KM 7D och har nu en Nikon D200 + 70-200VR och måste säga att jag gillar KM:s lösning bättre. Det är närmast störande att behöva vänta en halv sekund innan VR har låst i objektivet. För min del ser jag ingen fördel i att bilden är stabiliserad i sökaren.
Med min 7D använde jag allt från 19mm till 400 + 1,4x konverter (motsvarar 840mm). Det gick att få skarpa bilder ned till 1/200 eller ännu lägre ibland med den kombinationen, blev det oskärpa var det ofta motivet som rörde sig. Med andra ord så kompenserar KM:s teknik för själva skakningen, funkar lika bra på alla brännvidder.

På min nya Nikonkamera upptäckte jag att jag fick skakningsoskärpa även på mycket korta brännvidder (utan VR), jag hade vant mig vid att aldrig behöva tänka på slutartiderna.

Om man jämför effektiviteten på antiskaken så missar Nikon något oftare i mitt tycke, men det funkar fortfarande bra"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar