Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan bara spekulera i hur Pentax tänkte när de började ta fram nya billigare gluggar för aps-c formatet. Vad kan man hitta på när man har redan har bland det bästa som finns att få tag på? Kanske så man kom på idén pannkasoptiken Förmodligen kan man inte göra en platt 70mm glugg snabbare en f2.4

Optiskt är även de nya pankakslinserna outstanding.

Det stämmer bra att fina primes (inte alla) överträffar sensorn upplösning men det stämmer också att många zoomar inte gör det.Jag ser alltid bättre upplösning med primes i mina bilder. Lägger man till bokeh, kontrast, distortion mm inser man att fasta gluggar har en plats i kameraväskan om man vill ha det bästa.

Jag tycker som du att Pentax borde släppa mer info om kommande produkter. Kanske är man bättre på det på de stora marknaderna.
 
Goran skrev:
har pentax några AF-S/USM motsvarigheter på telesidan?

Göran jag förstår inte kopplingen till din fråga och citatet från Will som redan är besvarat tidigare?

Svaret är som jag gissar att du redan känner till att Pentax har AF-motorn i kamerahuset.

På dina andra fråga har jag min egna erfarenheter som referens (jag litar väl på dem) för 40/2.8 och på DP finns nu användarrapporter där man jämför 21/3.2 med 20/2.8 och anser dem likvärdiga.
 
Goran skrev:
har du några tester på det att visa?


hittade ett par,
inte lysande resultat direkt

http://www.photodo.com/topic_45.html
http://www.photodo.com/topic_48.html

Här är en med lysande resultat!

Conclusion: Both Nikon and Canon offer a 14mm f/2.8 (albeit full-framers), but their lenses street for about $1,400 and $1,800, respectively, and each weighs over a half-pound more than Pentax’s. Optically and physically, the Pentax 14mm is a lens any pro will be proud to use. It’s also affordable or many advanced amateurs, and will probably serve them well for years to come.


http://www.popphoto.com/cameralenses/1906/lens-test-pentax-smcp-da-14mm-f28-af.html´


Och så är ju Pentaxlinsen 13.000 billligare än C&N
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Göran jag förstår inte kopplingen till din fråga och citatet från Will som redan är besvarat tidigare?

Svaret är som jag gissar att du redan känner till att Pentax har AF-motorn i kamerahuset.

På dina andra fråga har jag min egna erfarenheter som referens (jag litar väl på dem) för 40/2.8 och på DP finns nu användarrapporter där man jämför 21/3.2 med 20/2.8 och anser dem likvärdiga.

har inte koll alls på om dom har nångra nya AF-S gluggar på G. Är väl inget som utesluter det för att man har AF motor i huset,

Pentax är väl inget för actionfotografer med andra ord,

fasta (primes 30-100mm, utom 85 Vr då) gluggar med AF-S saknar nikon också för den delen, e väl bara canon som har det



jag syftade på att han skrev att pentax ligger några år efter i med sin produktlinje,
 
Senast ändrad:
Intressanta inlägg. Dock är jag nog beredd att hålla med om att K100D är uppföljaren till DL/DL2 och kanske även DS/DS2 men inte D där uppföljaren hellre blir K10D. Kollar dagligen efter nyheter kring den senare modellen och konstaterar att Pentax inte precis öser ut info... Är det någon som själv testat den nya 14mm optiken förresten?
 
Med de husen som finns idag kan vi nog konstatera att ännu så länge är digitala pentax inte så mycket för actionfotografer. Jag jämför DS mot min gamla Z1P där den gamla kameran är så otroligt mycket snabbare och säkrare i fokus än DS i alla ljusförhållanden. På den tiden var Pentax i fas med konkurrenterna även på autofokustider. Måtte K10D rätta upp obalansen lite!
 
Jag testade den lite på Scandivanianphotomen men då mer för att se skillnaden i bildvinkel mot 12-24.Välbyggd & nätt men lite för lite vidvinkel som spets till 16-50/2.8.


K100D har iaf snabbare AF än DS men allt kan ju bli bättre!
 
blackursus skrev:
Med de husen som finns idag kan vi nog konstatera att ännu så länge är digitala pentax inte så mycket för actionfotografer. Jag jämför DS mot min gamla Z1P där den gamla kameran är så otroligt mycket snabbare och säkrare i fokus än DS i alla ljusförhållanden. På den tiden var Pentax i fas med konkurrenterna även på autofokustider. Måtte K10D rätta upp obalansen lite!

annars tror jag nog mer på pentax 645 digital,

kanske kan den bli den första digitala mellanformataren i rimlig prisklass,
och gammal optik finns ju gott om billigt,

digitalt på APS kommer nog inte längre än 10-12 MP.
 
Goran skrev:
annars tror jag nog mer på pentax 645 digital,

kanske kan den bli den första digitala mellanformataren i rimlig prisklass,
och gammal optik finns ju gott om billigt,

digitalt på APS kommer nog inte längre än 10-12 MP.

Nej, verkligen inte som svaret på att göra Pentax till ett alternativ för actionfotografer...
Möjligen att göra Pentax till ett alternativ bland yrkesfotografer inom andra områden.
 
Nyligen hemkommen från Japan var mitt intryck från kameraaffären stort intresse för såväl Pentax som Sonys nya dslrer.
 
blackursus skrev:
Nej, verkligen inte som svaret på att göra Pentax till ett alternativ för actionfotografer...
Möjligen att göra Pentax till ett alternativ bland yrkesfotografer inom andra områden.


förvisso inte...
Pentax har kanske inte dom ambitionerna heller att konkurerar med Canon för sportfoto och likn...inte ens Nikon verkar ju hänga med där...

men skulle mycket hellre köra en pentax 645 digital i studion än tex canon 5D eller liknande småbild FF,
 
Goran skrev:
förvisso inte...
Pentax har kanske inte dom ambitionerna heller att konkurerar med Canon för sportfoto och likn...inte ens Nikon verkar ju hänga med där...

men skulle mycket hellre köra en pentax 645 digital i studion än tex canon 5D eller liknande småbild FF,

Där enas vi med ett Amen!
 
Goran skrev:
har inte koll alls på om dom har nångra nya AF-S gluggar på G. Är väl inget som utesluter det för att man har AF motor i huset,

Ja det kan du förståss ha rätt i...

Just nu vet vi bara de nya linserna för 2005-2006 och det är tydligt att Pentax börjat på vidvinkelkanten. Förväntningarna inför 2007-> är förståss nya telen så snart kanske vi får svar. Har Nikon & Canon något likannde program/karta med kommande aps-c optik?
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Ja det kan du förståss ha rätt i...

Just nu vet vi bara de nya linserna för 2005-2006 och det är tydligt att Pentax börjat på vidvinkelkanten. Förväntningarna inför 2007-> är förståss nya telen så snart kanske vi får svar. Har Nikon & Canon något likannde program/karta med kommande aps-c optik?

det är nog affärshemligheter, skulle jag gissa,
Pentax kan/måste ju jobba på lite annat sätt än ärkerivalerna canon-nikon,

med nikon så vet man ju inte ens om dom tänker fortsätta satsa på DX/APS eller komma med en FF så småningom,
 
Pentax verkar behålla en objektivlinje för "fullformat" så allt är inte uppenbart där heller. Men med undantag för den stora aps-c satsningen som ger viss trygghet inför framtiden.
 
Nu när tråden ändå är rätt så OT och kommit in på bl.a. objektivutbud/FF så kanske detta kan vara intressant för några.

Jag kom över en ny brochyr i Japan med både Pentax nya DA-linser och samtliga aktuella fullformats objektiv. Kanske kan vara en indikering på vilka fullformatsobjektiv som kommer fortsätta att produceras och vilka som inte finns kvar längre.

D FA 50mm Macro

D FA 100mm Macro

FA 600mm/f4

FA 300mm/f2,8

FA 200mm/f2,8

FA 20-35

FA 28-105

FA 35mm/f2,0

FA 50mm/f1.4

FA Soft 28mm/f2,8

FA 31mm/f1,8 Limited

FA 43mm/f1,9 Limited

FA 77mm/f1,8 Limited

FAJ 18-35

FAJ 28-80

FAJ 75-300

A 35-80

A 80-200

A 50mm/f1,2

Plus 7 olika konvertrar mm

Borta ur sortimentet är bl.a. 24-90 och 20/2,8 samt 50 1,7. Men tack och lov är alla Limitedlinserna kvar.
 
Senast ändrad:
Och till den kommer den nya prisvärda DA-optiken

(2005-2006)

DA 10-17 Fisheye

DA 12-24/4

DA 16-45/4

DA 18-55/3.5-5.6

DA 16-50/2.8

DA 50-135/2.8

DA 50-200/4-5.6

DA 14/2.8

DA 21/3.2 Limited Pancace

DA 40/2.8 Limited Pancake

DA 70/2.4 Limited Pancake

Lite kul med tre toppprimes som får plats i en byxficka.

Fortsättning följer 2007-->
 
Senast ändrad:
Jag tycker det ser ut som om Pentax avveklar konsumetoptiken ut fullformatsserien och ersätter den med billigare och lättare aps-c linser.

Det skulle i så fall betyda att vi har ny DA telen att se fram emot under 2007!

Förmodligen håller Pentax dörren öppen för ett fullformats/pro-hus där priset på optiken är av mindre betydelse. Även om det är oöverkommligt för de flesta med 45.000 för ett 300/2.8 kan det var intressant att se att Sony vill ha 70.000 för sitt!

Sammataget är det väl ingen annan tillverkare som erbjuder ett snart komplett program med prisvärd DA-optik och samtidigt ett fullformatssortiment i världsklass.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.