Annons

Nikons 14-24 klart överskattad

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sorry Ove!

Själv har jag funderat på zeiss 25 som ett alternativ till nikons af 24 som inte funkar bra i just motljus.

/Jocke

Förutom motljusegenskaperna så ärZF 25/2,8 är riktig rolig glugg, väldigt trevlig oskärpa för att vara i den bränvidden, samt en kort närgräns som inbjuder till kreativitet. :)

Mycket bra center skärpa(det bästa jag sett i den brännvidden), dock så lider den av "field curvature" beroende på vad man plåtar så kan det vara till nackdel/fördel.

/Paul L.

Senast ändrad:
Jo det stämmer, uppenbarligen så hade Ove inte denna "kunskapen"..vilket säger sig självt, han hade ju inte köpt gluggen om han visste om dess brister i motljus.

Så visst hans val att lita blint på marknadsföring och säljare inte var det bästa.

Dock så har ju inte det faktum att Nik 14-24/2,8 inte hanterar motljus speciellt bra något med Ove kunskap/okunskap att göra.

/Paul L.
Nej, och alla i tråden har hållt med honom i att det inte har bra motljusegenskaper, de flesta anser ändå att objektivet är något av det bästa som finns inom sitt omfång vilket Ove har besvarat med att han är yrkesfotograf(!?) att de som tycker så är köpta av Nikon och/eller är Nikonfanatiker. Under resans gång har även distorsionen och skärpan fått sig en sågning.

Det blir svårt att ta sådana människor seriöst.

Okey vad står det här som du skrev Erik

Om nu flare inte är önskvärt men bilderna uppvisar flare så har ju uppenbarligen utrustningen använts på fel sätt, det finns ingen annan logisk orsak.

Till frågan igen till dig Erik
På vilket sätt har jag använt utrustningen fel om 14-24 ger flare i bilden?
Du tror väl inte på fullaste allvar att jag kommer försöka köra med 14-24 i motjus igen efter vad visat i denna tråd? Jag har andra verktyg i min kameraväska.
Du använde 14-24, punk. Hur svårt är det att förstå? Som jag sagt upprepade gånger, vet vad utrustningen klarar så slipper du överraskningar (hur du nu kan missat att 14-24 har dåliga motljusegenskaper är för mig helt oförståeligt, det har varit klart sen det lanserades).

om vi nu ska vara ärliga hur många testar alla gluggar innan köp?
När jag var snubblande nära att köpa Hasselblad i förra månaden så testade jag den noga innan eftersom det är mycket pengar att investera i mellanformatssystem.
Däremot när jag köpte D700 så gjorde jag det på rekommendationer etc o trodde kanske lite för mycket på dom. Det bästa är att testa själv o jämföra eftersom man är oberoende. Jag är inte grinig/gråter att jag köpt Nikon däremot kommer jag inte inhandla kommande D3X om den har samma hus som D3 för jag har testat den o kommer inte riktigt övverns med huset.
Särkilt mycket pengar är det inte att inhandla D700 med 2 optik samt två blixtar gick på runt 60000. Det är billigare än vad bara mitt hus 1ds mark 2 kostade.
Alltid lär man sig något av misstagen.Det är ungefär som när jag stod o skulle fota med canons 70-200 2,8is o det gick bara inte att ta en solnedgångsbild vid det tillfället med den pga taskiga motjusegenskaperna sedan kan den optiken vara bra på annat.
Så vad gör man? Man fyller på i väskan med optik som uppfyller dom krav som inte andra klarar av med följd av tyngre kamera rygg säck.

Ibland blir man bara trött på sådana som du Erik.Du borde nog inse att det finns optik som har bättre skärpa (marginellt) en 14-24 fast då är det fast optik.Distorsionen är rätt lätt att se o om du har optiken borde du själv märkt det, bla tidningen foto skrev om det.
Ingen optik är felfri ser du 14-24 i skärpemässigt över hela bilden så är den bättre än liknande optik.

Du använde 14-24, punk. Hur svårt är det att förstå? Som jag sagt upprepade gånger, vet vad utrustningen klarar så slipper du överraskningar (hur du nu kan missat att 14-24 har dåliga motljusegenskaper är för mig helt oförståeligt, det har varit klart sen det lanserades).

detta påstående är intressant. Berätta hur du kom till den slutsatsen.

Jag har lagt upp bilder på en optik som presterar bättre i motjus än Nikons 14-24
Fast inte på samma motiv. Om man ska kunna jämföra två objektivs egenskaper så måste man ha bilder tagna med de bägge objektiven vid samma tillfälle och med samma bildutsnitt.

Tillåter vädret här i Skåne en direkt jämförelse mellan 14-24 och Canons motsvarande så återkommer jag med en utvärdering i slutet av månaden. DVS SAMMA BILDER TAGNA UNDER EXAKT LIKA OMSTÄNDIGHETER.
Det låter bra. Eftersom Canon inte har någon exakt motsvarighet, så gissar jag att du kommer att jämföra med någon Canonoptik som är i närheten. De som kan komma ifråga är väl EF 14/2.8 II och EF 16-35/2.8 II.

Är det någon av dessa du tänker jämföra med?

detta påstående är intressant. Berätta hur du kom till den slutsatsen.
Ingen trodde väl Nikon skulle ändra fysikens lagar bara sådär? Den fysiska formen borde vara mer än tillräcklig för att hinta om att motljus inte kommer bli speciellt spännande.
Alla seriösa recensioner jag läste om den påpekade också att motljus inte var optikens starka sida.

Ibland blir man bara trött på sådana som du Erik.Du borde nog inse att det finns optik som har bättre skärpa (marginellt) en 14-24 fast då är det fast optik.Distorsionen är rätt lätt att se o om du har optiken borde du själv märkt det, bla tidningen foto skrev om det.
Ingen optik är felfri ser du 14-24 i skärpemässigt över hela bilden så är den bättre än liknande optik.
Jag borde inse det? Jag frågade om en glugg i samma omfång som presterade bättre, du har hittills inte levererat ett enda svar.
Fasta gluggar zoomar inte, 2mm kvittar för vissa, inte för andra.
Så åter igen, vilken glugg täcker samma omfång och gör det bättre på alla punkter?

Kanske du snart kan inse att man inte kan få allt, om inte så får vi fortsätta några sidor till.

Varför ska jag göra det för? Denna tråd handlar om dom dåliga motjusegenskaperna 14-24 har. Bättre motjusegenskaper har bla canons nya 16-35.Men visst det skiljer 2mm men samtidigt så är det så mycket distorion på 14mm på Nikons 14-24 så det jämnar nog ut sig.
Erik en gång till lite ot: tycker du att 14-24 har mycket distorsion?

Har jag någonsin sagt att någon annan optik är bättre på allt än 14-24?
Det är inte det tråden handlar om. Vad vill du ha? en klapp på axeln o (gud vilken bra optik 14-24 är känns det bättre då?)
Ett råd ge dig jag har visat i bilder etc att den har dåliga motjusegenskaperna o det är styrkt av flera så vad är problemet?

Ingen trodde väl Nikon skulle ändra fysikens lagar bara sådär? Den fysiska formen borde vara mer än tillräcklig för att hinta om att motljus inte kommer bli speciellt spännande.
Alla seriösa recensioner jag läste om den påpekade också att motljus inte var optikens starka sida.

Jag har bara läst en som påpekade att objektivet var flarebenäget , photozone,och detta långt efter lanseringen, tvärtom så har många inbjudna skribenter från Europa redogjort efter en resa till Nikon i Japan att Nikons nya coating och konstruktionen var mycket bra vad det gäller motljus.
Nikon själva har också hävdat detta ett antal gånger i sin marknadsföring.

Vid den tidpunkten objektivet lanserades hade du alltså läst att motljus inte var objektivets starka sida. Var kan jag hitta detta?????

PS vad någon tror eller tycker är inte så intressant .
Nikon har inte omkullkastat några fysiska lagar men väl använt en så "nära en telecentriskkonstruktion" som de är ganska ensamma om just nu vilket resulterar till bra upplösning och hög kontrast över hela bildytan. Nu var det dock flare vi diskuterar.

Senast ändrad:
Har jag någonsin sagt att någon annan optik är bättre på allt än 14-24?
Det är inte det tråden handlar om. Vad vill du ha? en klapp på axeln o (gud vilken bra optik 14-24 är känns det bättre då?)
Ett råd ge dig jag har visat i bilder etc att den har dåliga motjusegenskaperna o det är styrkt av flera så vad är problemet?
Har du läst dina egna inlägg? När folk har hållt med dig om att motljusegenskaperna är dåliga men samtidigt tyckt du överdriver med din rubrik "klart överskattad" har du påpekat dålig skärpa och distorsion samtidigt som det varit Nikonfanatiker i varje hörn som bara är ute efter att lura på världen detta katastrofala objektiv.
Som sagt, du klarade sida ett, sen spårade du ur totalt.

Du började kasta skit i ditt första inlägg Erik. Svara gärna på Mikaels o min fråga än att inte bidra med något.

Jag har aldrig sagt att den har dålig skärpa nu får du lägga ner.Jag skrev att det finns fast optik som har något bättre o det finns en tråd som visar det i bilder.
Oavsett så har Nikons 14-24 otroligt bra skärpa speciellt hörnskärpan för att vara vidvinkelzoom.

Här är dit första inlägg sedan har du fortsatt i samma stil.
Visst jag har bitit ifrån när du bara fortsätter med påhoppen på mig med allt ifrån att jag inte kan använda utrustningen,skriva etc.

.Erik Johansson
(tozz)

Som med all utrustning gäller det att man vet hur den ska användas.
Älskar min 14-24, underbar glugg.Erik Johansson
(tozz)

Erik
Min fråga var

Jag har bara läst en som påpekade att objektivet var flarebenäget , photozone,och detta långt efter lanseringen, tvärtom så har många inbjudna skribenter från Europa redogjort efter en resa till Nikon i Japan att Nikons coating och konstruktionen var mycket bra vad det gäller motljus.
Nikon har ju själva också hävdat detta ett antal gånger i sin marknadsföring.

Vid den tidpunkten objektivet lanserades hade du alltså läst att motljus inte var objektivets starka sida. Var kan jag hitta detta?????

Lars Kjellberg (Photodo) jag och fotograf Lennart Perlenhem testade objektivet till Profsfoto 2007-12-11 och jämförde det mot Canons 16-35 mk2
Vid den tidpunkten hade ingen påtalat att flare var ett problem för Nikon 14-24, dvs att möjligen objektivets flareegenskaper inte kunde jämföras med exv 16-35 som har andra brister jömfört med 14-24 , exv kant och hörnsskärpa

Photozone kom med sin review 14 jan 2008.

Var hittar jag ERIK att objektivet hade anmärkningar angående FLARE och detta vid lanseringen??????????????????

PS
anledningen varför jag vill veta detta är givetvis att hade någon av oss haft en aning om objektivets ev. svaghet vad det gäller flare så hade vi givetvis riggat upp en test hos Lars för att se ev skilnader.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar