Jag tycker ditt första förslag där på en Canon EOS 2000D, eller liknande, verkar vara en bra idé. Köper man också till en billig 50 mm 1.8 så tror jag han kommer tycka det är riktigt kul. Den kommer kännas modern och man kan enkelt få till spännande bilder med kort skärpedjup. Något som fortfarande skiljer kameran från mobilen.
Att köpa något likt d60 eller d300 (ägt) tror inte jag är så kul. De är gamla. Oavsett vad folk tycker. Det är mycket som hänt med autofokus, brushantering och massor av annat som gör det lättare med handhavandet och gjort det roligare att fotografera. Det är en smaksak jag vet men man får försöka tänka som en ungdom. De kommer inte vilja sitta framför datorn och hålla på med mjukvara för brusreducering eller annat. Han kommer vilja se sina bilder i kameran och låta sig inspireras och testa nya vinklar och motiv. Därför måste det bli en positiv upplevelse som uppmuntrar till att fota mer och experimentera.
Så har i alla fall det fungerat med mig och mina barn tidigare. Allt det där andra med bildbehandling och sådant kommer senare när/om han blir biten av fotograferandet.