LGNLGN
Aktiv medlem
Jag tror det beror dels på att de flesta fotografer som köper fräsig utrustning inte vill att kameran ska "lägga sig i", och dels på att kameror inte alls har samma processorkraft (åtminstone inte på samma sätt) som en telefon. Sen om man granskar en mobilbild så tycker i alla fall jag att de brukar se ganska sönderprocessade ut. Alldeles för mycket brusreducering, färger som klipper, överskärpning och gud vet vad. Det ska se bra ut på en väldigt liten skärm helt enkelt, vilket det också gör.
Därmed sagt fotar jag rå + JPG med min GFX och ofta nöjer jag mig med JPG-filen faktiskt. Mest för att det finns en glädje i att lyckas få allt rätt vid fototillfället (man väljer mättnad, kontrast och sånt innan varje bild tas), men också för att jag inte känner något intresse av bildredigering. Det är bara ett nödvändigt ont om det inte blev bra direkt. Tyvärr förstör Fuji JPG-filerna genom att applicera aggressiv vinjetteringskorrigering, så det brukar jag behöva lägga till i efterhand ändå. Så fullständigt idiotiskt att inte låta användaren bestämma det själv.
Lite kul när läste vad lite du gör med GFX bilden. Det är samma med mig.
Gör själv mycket lite eller tom inget alls. Kan tom bli sämre när jag drar i spakarna. Den är helt enkelt i princip färdig direkt ur kameran