jorgene
Aktiv medlem
Visst är det så, men nöjer du dig med 16-17mm i den vida änden, så har du heller inget reellt behov av 14-24:an. Det är STOR skillnad på 14 och 16mm och det är bara att konstatera, att det är först när man kommer ned på 14mm/2,8 som objektiven *oundvikligen* måste se ut som de gör, med stora frontlinser välvda som en tennisboll. Det är DÅ det börjar bli riktigt besvärligt att korrigera fenomen som flares och ghosting.Jag håller inte alls med dig. Jag bryr mig inte om hur ett objektiv är konstruerat. Jag använder det för dess egenskaper, inte hur det är konstruerat.
Så, om man ur en rent teknisk/optisk aspekt avser jämföra huruvida 14-24:an är bäst *bland jämförbar optik* -- dvs är den State of the Art, vilket ju är det som diskuterats till döds i denna tråd -- så måste man ju rimligen jämföra med objektiv som är av liknande kostruktion.
Att 17-35 sedan i praktiken kan vara en konkurrent är ju helt sant, men då har man ju samtidigt sagt att man inte har behov av det som gör 14-24:an unik (zoom, 14mm, f2,8 och kantskärpa). Har man inte de behoven, så är det ju tämligen riskfritt att redan på förhand rekommendera 17-35 eller 16-35 som ett bättre köp "motljus-mässigt".
I praktiken:
Du har helt rätt; 17-35, 16-35 och liknande är ett alternativ.
Vid en optisk jämförelse:
17-35 ganska ointressant som jämförelseobjekt, då dess konstruktion inte i samma grad framkallar de problem som diskuterats i denna tråd. Således ganska ointressant för att fastställa om 14-24 är "State of the Art" -- dvs det f.n. bästa bland *jämförbar* optik.