Som nämnt tidigare: Bakbelysta sensorer är en trevlig teknik, men om vi håller oss till sensorer vi vet hur de presterar (dvs 42-megapixelsvarianten) så verkar ju inte bakbelysningen hittills ha gett så stora praktiska prestandafördelar. Du tycks helt bortse från möjligheten att andra tillverkare är så tråkigt pragmatiska att de bara byter sensorteknik när de ser att det ger dem tydliga praktiska fördelar
Nä jag bortser ju inte från det men jag anser att de tar en viss risk när de hör detta. Som jag skrev ovan så ser jag det som att de nu lagt sig i startblocken med en ny sensorplattform som ger helt nya möjligheter. Bakbelysningen kommer säkert än mer till sin rätt när det gäller prestanda när de nya högupplösande sensormodellerna byggda med samma teknik lanseras i storebrorsmodell till A7r II.
Mycket tyder på att det kommer bli tekniskt svårt att komma mycket längre än 14-15 bilder/sekund med traditionell spegelreflex. Men, och samma men som du och jag var inne på i en annan diskussion nyligen - 20 bilder/sek är imponerande (jag har testkört Olympus E-M1 II, och jodå, det är imponerande). Men då skall helst kameran kameran vara bra på att sätta fokus på de 20 bilderna per sekund också och där har Sony (och Olympus) en del kvar att bevisa. Canon och Nikon må hålla sig till 10-12-14 bilder/sek, men de är också väldigt bra på att sätta fokus i de hastigheterna också.
Ja läser du vad den nya snabbheten också innefattar så är det jag tror upp till 60 ggr fokusuppdatering per sekund och dessutom över 600 fokuspunkter över bildsidan mot knappt 500 för A7r II och redan det var en väldig massa fler än exv. Nikon haft i sina system. Det är en oerhört mycket snabbare utläsning nu med den nya arkitekturen där minnet ligger i ett av skikten på sensorns baksida.
1) För att på allvar förändra sportfotosegmentet krävs mer än 20 bilder/sekund. Dels en massa objektiv (nya 100-400 är ett steg i rätt riktning), men också helt enkelt att man tydligt visar att man har pålitlig och bra autofokus.
2) På vilket sätt har Nikon problem som skiljer sig från andra i kamerabranschen?
Inte från Canon men från Sony. DSLR-konstruktionen har som sagt förmodligen nått vägs ände när det gäller fps. Spegeln stör sökarbilden vid seriebildtagning och man kan inte ha följande AF vid videofilmning om man vill använda den vanliga sökaren utan är hänvisad i så fall till displayen som ofta är helt hopplös att se något på ljus dagar. Förbättringen av AF:en är ju ett huvudnummer i A9. Det kommer säkert också att vara en konkurrensfördel för den nya tekniken att den är elektronisk och helt tyst. DSLR:er rasslar från både slutare och spegelmekanismer vilket ger onödiga vibrationer och ökar sårbarhet. Ofta snackar folk när det gäller kameoror med mekaniska slutare att dessa håller si och så många bilder inna de behöver bytas. En elektronisk slutare utan rörliga delar kan inte gå sönder och har man inget spegelrassel så slipper man de eventuella problem en del kan ha av det.
Du missade att nämna som Anders att man måste ha proffsservice också men om vi erinrar oss de problem Canon ett tag hade med fokusproblem och alla kameror som måste tillbaka och garantijusteras (gällde dessutom modeller proffsen använde (någon 1D-modell som måste chippas om, 5D MK II och III samt både 7D och 7D II, så kan jag förstå att man hade fullt upp.
Min poäng är ju att när det inte längre finns något mekaniskt rassel som lan paja (för det är ju oftast något sånt som faktiskt pajar) eller så har problemen berott på designsvagheter i DSLR:er med tre strålgångar som ska synka när spegellösa har bara en. Jag har aldrig haft några fokusproblem med några av de nya Sony-husen med hybrid - AF. Däremot hade jag ett helvete med både Sonys och Minoltas jäkla DSLR:er. Ska bli mycket intressant att se vilket eventuellt skillnad i driftsäkerhet man kan se med dessa kameror utan några rörliga delar.
En sak som förbryllar i Sonys pressmaterial om A9 är att de pratar mycket om snabb utläsning, men att de samtidigt faktiskt aldrig skriver "global shutter" någonstans ... De har pratat om det i andra sammanhang så det förbryllar lite att det inte står med här.
Jo jag läste det faktiskt i någon av de länkar SAR länkat in om A9.
Fotosidan skriver idag om A9:
"En fördel med snabb datautläsning är att man kan använda elektronisk slutare utan större problem med "rolling shutter", det vill säga att motivet hinner förflytta sig över sensorytan under utläsningen. Sony utlovar att sensorn ska ge helt distorsionsfria bilder, alltså utan rolling shutter. Det innebär alltså att Sony A9 i praktiken har en så kallad global slutare som läser ut alla pixlar samtidigt."
Canons proffsvideokameror har sedan flera år det Sony kallar "distorsionsfri utläsning".
Ja det är ju bra att de kan sånt men det lär de väl tjuvhålla på till en av sina darlings videodivisionens produkter.
Jag håller helt med om att sensorn i nya A9 låter oerhört intressant, som att den verkar kunna ge kontinuerlig sökarbild även i 20 bilder/sek, snabb autofokus och då som sagt 20 bilder/sekund. Och mycket bra videoprestanda och vad som i alla fall verkar vara mycket nära global slutare. Men vattendelare ... Tja, kanske. Jag vidhåller det jag skrev långt tidigare i den här tråden - kameramarknaden brukar vara ganska trögrörlig och jag tror vi får avvakta och se hur den här tekniken påverkar saker.
Men, jag vill poängtera, jag tycker också den nya snabba sensorn låter oerhört intressant
Ja det har jag också försökt säga kring den diskussion som varit tidigare kring teknikfrågorna. Det viktiga är det reala - vad Sony verkligen gör med sin teknik och inte vad de nödvändigtvis säger. När A99 II kom så var många imponerade men tyvärr var det ju A-mount som de flesta redan lämnat så den gjorde nog inte det avtryck den kanske förtjänat för att det var ju inte E-mount där fokus ligger idag. Nu får vi snart ut en ännu mycket vassare kamera med E-mountformat. det tror jag kommer möta ett helt annat intresse. Sedan har du rätt i att 100-400 GM är ett steg i rätt riktning och om det visar sig tillräckligt bra så kan det ju säkert uppskattas av många som behöver den flexibilitet en zoom kan ge. Om sedan sensorn kan ge ett steg till så kan det bli riktigt intressant av det skälet med. Jag vet inte hur viktiga fasta 3-400mm telen är för sportfolket visavi en 100-400mm zoom och vill man nu så kan man ju dessutom sätta på Sigmas vassaste sport 150-600mm zoom med en MC-11 adapter också. Den stöder ju i stort sett alla kamerans mest avancerade AF-funktioner den med.