Annons

Nikon tappar sin andra plats på fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Här ser vi ju ett nytt exempel på att det nu kommer bli än tydligare av fördelen att sitta på utvecklingen av de nyaste vassaste sensorerna.

Men det har vi ju redan konstaterat att de inte gör. Är inte ens samma företag.

Den här nya sensorn kommer säkert klassas i kategori ett som är strategiskt viktig teknik som Sony vill särskilt kontrollera.

Så strategiskt viktiga för Sonys lönsammaste bolag (tillsammans med TV-spel), att de inte riskerar superlönsamheten i halvledarbolaget, genom att strypa försäljning för att optimera för ett helt ostrategiskt och närmast ointressant bolag för Sonykoncernen i stort.

Bli inte förvånad om Sony säljer av mindre lönsamma, och strategiskt helt ointressanta bolag, som TV, telefoner och just konsumentkameror. De har redan gjort det med PC, och nämnt att möjligheten även finns för dessa tre produktområden.

Återigen - det där är helt fel (vilket också bekräftats av Sony). Det är enbart de sensorer som designats av Sonys kameradivision som inte släpps (åtminstone inte direkt) till andra kameratillverkare. Det existerar inget "Sony first".

Sten-Åke slutatde tyvärr att läsa den brandfackla som han och de andra "kamraterna" inom partiet startade (via politbyrån SAR):

Nu är det tydligen sagt: "No outsourcing of best Sony sensors"
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169081

Så fort jag vänder ryggen till så passar Sony på att lansera något nytt... *)

Efter att jag skrev mitt förra inlägg kl 15:40 idag så skenade jag iväg på ett möte. Kom inte tillbaka förrän nu lite efter kl 23, och har skummat igenom informationen om deras nya A9.

Min sammanfattning:
Nu har den spegellösa fullformatskameran Leica SL fått mera konkurrens :)

*) När jag var inlagd på sjukhus en tid utan tillgång till Internet passade Sony på att komma ut med A99 II (en lansering som f.ö. förefaller att ha överraskat många).

Jag tror det handlade mycket om skadehantering. Det som sades har inte bara sagts en gång utan flera.

Endast av PR-nissar på konsumentkamerabolaget - som endast är kunder som alla andra, och inte de som sitter på något som helst varken kunnande, eller IP kring sensorer.

Det ligger i ett helt annat bolag som är helt fria att sälja, och säljer, till vem som helst som är beredd att betala för det.

Sten-Åke; nu vet jag att du (kanske som ett märkligt och väldigt oturligt sammanträffande) varit borta ett tag ifrån Fs.

Det har visat sig att det förra korståget och den kamp som ni hard-core "Sony-nister" förde väldigt offensivt, har visat sig vara helt upp åt väggarna fel (som vi nästan alla förutsade redan från början).

Eftersom du verkar helt ha missat detta i din frånvaro så kan jag upplysa dig om att hela denna "fake news"-sak, som ni startade med i erat brandtal och "attack" löste upp sig, precis som väntat, i denna tråden:

Nu är det tydligen sagt: "No outsourcing of best Sony sensors"

Tips: Jag råder dig att läsa ikapp där så att du kommer med på banan igen efter din frånvaro från forumet, och framför allt specifikt från den tråd som du själv så "bombastiskt" startade i ditt förra försök till korståg.

Det jag sade ínnan jag började ta tag i mitt landställes bestyr och sjösättning var att låta tiden utvisa hur det faktiskt ligger till med detta. Det är alltid det reala som gäller och inte vad representanter säger eller dementerar. Jag tror som sagt att dementierna handlade om ren skadebegränsning av en lösmynthet som annars inte är så vanlig.

Som sagt sätt på tidtagaruret så får vi se hur lång tid det tar för den nu nya A9-sensortekniken att hitta till Nikon. Det kommer vara den verkliga mätaren på vad det är som gäller i praktiken. Afe pratar om att det är Sony-designade sensorer som Sony eventuellt kan känna för att hålla på men den skrivningen lämnar ju fältet fullständigt öppet för just det Sony glappat om tidigare. Om de klassar en sensor de själva designat i klass ett och kallat Sony-specifik, eller en ny teknik som klassats som klass ett enligt den första länken jag länkade till i tråden jag startade, så kan de ju i så fall mycket väl låta bli att släppa både sensor och teknik vidare till exv. Nikon. Det är ju precis det japanen sade i den länken tidigare. Det kommer dessutom att uppstå ledtider mellan när Sony släpper exv. sensorer de vill vara ansamma om av marknadsskäl ett tag och en eventuell anpassning till Nikon-kameror.

Om de designar en sensor åt Nikon enligt beställning så blir ju den Nikon-specifik och omfattas inte av något exportstopp antar jag men det innebär väl inget tvång för Sony att prompt dela med sig av sina tekniska landvinningar om man inte vill det vid en given tidpunkt eftersom de alltid kan hävda att en sensor är "Sony"-specifik och då är det ju faktiskt upp till Nikon att stå för kunnandet.

Det är alltid Sony som har avgörandet när det gäller spridning av deras egen teknologi och produkter och Nikon som alltid kommer få anpassa sig eller ta omaket att själva designa om man vill ändra på rollerna. Hittills har Nikon inte kommit med något bakbelyst i FF-format och det verkar som om vi får vänta lite till på det.

Nu klipper jag ganska friskt, men bara för att ta några saker i taget :)

Ja läser du vad den nya snabbheten också innefattar så är det jag tror upp till 60 ggr fokusuppdatering per sekund och dessutom över 600 fokuspunkter över bildsidan mot knappt 500 för A7r II och redan det var en väldig massa fler än exv. Nikon haft i sina system. Det är en oerhört mycket snabbare utläsning nu med den nya arkitekturen där minnet ligger i ett av skikten på sensorns baksida.

1) Och hur snabbt tror du en separat fokussensor kan läsas ut? Så vitt jag vet är 60 gånger/sek ganska långsamt i den världen. Visst, AF i en DSLR är en annan och på sitt sätt krångligare konstruktion, men den fungerar faktiskt rätt bra fortfarande :)

2) Att räkna fokuspunkter är ett väldigt trubbigt sätt att bedöma fokusprestanda. Fler punkter kan ge tydliga fördelar, men besynnerligt nog står sig ju till exempel Nikons gamla 51-punkterssystem fortfarande väldigt bra vid praktiskt användning jämfört med många nyare system med 100, 200 eller 500 fokuspunkter. Obs! Många fokuspunkter är (oftast) en fördel, men att bara räkna punkter utifrån principen "fler är bättre" kan vara lite missvisande.

Inte från Canon men från Sony. DSLR-konstruktionen har som sagt förmodligen nått vägs ände när det gäller fps.

Mer eller mindre ja.

Spegeln stör sökarbilden vid seriebildtagning

I vilka kameror då? :)

Du missade att nämna som Anders att man måste ha proffsservice också men om vi erinrar oss de problem Canon ett tag hade med fokusproblem och alla kameror som måste tillbaka och garantijusteras (gällde dessutom modeller proffsen använde (någon 1D-modell som måste chippas om, 5D MK II och III samt både 7D och 7D II, så kan jag förstå att man hade fullt upp.

Att Eos 1D Mark III hade fokusproblem är nog alla överens om, men det var trots allt tio år sedan och någon gång borde vi väl förlåta Canon för den saken :)

När det gäller de övriga modellerna så skulle jag med rätt stort eftertryck hävda att det är ett typexempel på när det är lurigt att bedöma hur stora problem kameramodeller har utifrån forumdiskussioner. Jag känner väldigt många yrkesfotografer som kör Canon i ur och skur, dag in och dag ut, och fokusproblem är extremt ovanliga. Jag lovar, de är det :)

Jag kan tillägga att jag känner flera fotografer som flitigt och regelbundet till och med kör den så bespottade Eos 1D Mark III än idag, i flera fall med antal exponeringar uppemot och över miljonen och de kamerorna fungerar utmärkt efter tio år.

Jag har aldrig haft några fokusproblem med några av de nya Sony-husen med hybrid - AF. Däremot hade jag ett helvete med både Sonys och Minoltas jäkla DSLR:er.

Det kanske var för att de inte var så bra på det här med DSLR? :)

Jag har efter dryga miljonen (troligen mer) tagna bilder fördelat på ett tiotal DSLR-kameror haft exakt en (1) rasad slutar-/spegelmekanism. Och den kameran levde ett hårt och slitsamt liv (åkte i betonggolv, ramlade nedför en trappa osv) (ja, jag vet, jag är lite klumpig :) och där kameran ändå hann ta lite drygt 465000 bilder innan spegeln/slutaren dog.

Och jag känner en hel del fotografer som tar många hundratusentals bilder om året och visst går speglar/slutare sönder någon gång ibland. Men jämfört med fallskador och fuktskador så är slutare/speglar ett mycket litet och ganska sällsynt problem. De flesta kameror tycks klara de av tillverkarna uppgivna siffrorna för slutar-/spegelmekanismer många gånger om.

Min poäng: Visst är det en fördel med spegelfritt att bli av med en spegelmekanism med en massa rörliga delar och en optisk sökare som tar plats och gör kameror både tunga. Men jag tycker nog att problemen med DSLR som konstruktion ibland överdrivs en smula :)

När A99 II kom så var många imponerade men tyvärr var det ju A-mount som de flesta redan lämnat så den gjorde nog inte det avtryck den kanske förtjänat för att det var ju inte E-mount där fokus ligger idag. Nu får vi snart ut en ännu mycket vassare kamera med E-mountformat.

Jag är - uppriktigt och ärligt - lite besviken att A9 inte fick en design mer lik A99. Rejält grepp, rymlig kamera med plats för väl tilltaget batteri osv. En sådan lite biffigare kamera skulle i mina ögon vara mycket naturligare mer ergonomisk för högpresterande objektiv som 24-70/2,8, 70-200/2,8, nya 100-400 osv.

Jag vet inte hur viktiga fasta 3-400mm telen är för sportfolket visavi en 100-400mm zoom

I synnerhet inomhus är maxbländare på 4,5-5,6 lite av ett handikapp, dels för ljuset, dels för bakgrundsisolering. En 300/2,8 skulle nog vara mycket uppskattad, ihop med en 1,4x konverter funkar det bra i många sammanhang. Vill man sedan åt de riktigt seriösa sportnördarna, ja då är det 400/2,8 och 600/4
gäller. Och om man vill ha en zoom, något med maxbländare 4 (200-400/4 är populärt i de kretsarna).

Men en 100-400 är som sagt en bra start, det är ett utmärkt objektiv i många sammanhang och inte dyrare än att det kan säljas till många entusiaster.

och vill man nu så kan man ju dessutom sätta på Sigmas vassaste sport 150-600mm zoom med en MC-11 adapter också. Den stöder ju i stort sett alla kamerans mest avancerade AF-funktioner den med.

Jag hade nog hellre satt på en nästan ett kilo lättare Tamron 150-600 G2 som är optiskt en aning bättre, fokuserar snabbare och väger nästan kilot mindre :)

Glöm inte att starta klockan nu Martain! Om du tänker på att det skedde samtidigt som A9 lanserades så har du något att hänga upp tidpunkten på - jag menar om minnet sviker. :)

Är själv positiv till A9, och var faktiskt rätt väntad för oss som studerat det objektivutbud som Sony ändå släppt på sistone på FF-sidan av E-mount.

Apropå dina "slogans" och för att fräscha upp ett kanske vacklande minne; sist körde du med klassikern "vad var det jag sa" * gällande dina felaktiga rykten som du och andra Sony-fanatiker spred om sensortillverkningen. :)

Du "glömde" dock tydligen bort den tråden helt när det uppdagades hur fel du haft.

Märkligt. ;)

* Ref: Nu är det tydligen sagt: "No outsourcing of best Sony sensors"

Innovationer i kamerorna syns mer. Tittar man på objektivsidan har väl Sony bara gjort en - sina asfäriska specialglas. På objektivsidan har ffa Canon varit ledande på innovationer och Nikon var tydligen först med att patentera bildstab i objektivet även om Canon var först på marknaden.

Så enkelt är det ju inte numera för med OSS i objektiven så samarbetar numera objektivens OSS med IBIS i kamerahusen så att objektiven tar hand om enbart JAW och PITCH medan husen kompenderar X-, Y- och ROLL.

Det är inte längre huvudsak var kompenseringen sker utan funktionen står mer i centrum än så.

Är själv positiv till A9, och var faktiskt rätt väntad för oss som studerat det objektivutbud som Sony ändå släppt på sistone på FF-sidan av E-mount.

Apropå dina "slogans" och för att fräscha upp ett kanske vacklande minne; sist körde du med klassikern "vad var det jag sa" * gällande dina felaktiga rykten som du och andra Sony-fanatiker spred om sensortillverkningen. :)

Du "glömde" dock tydligen bort den tråden helt när det uppdagades hur fel du haft.

Märkligt. ;)

* Ref: Nu är det tydligen sagt: "No outsourcing of best Sony sensors"

Nej jag bara refererade till vad en av mina gamla kompisar brukade säga eller skriva faktiskt. Det brukade inte jag.

Jag glömde som sagt inte alls bort tråden men skrev innan jag fokuserade på annat att vi nog låta tiden visa vad som gällde i verkliga livet och inte vad Sony eller andra sade i kommentarer till flera av deras tidigare utsagor. Den de dementerade handlade om teknikspridningen och den tidigare handlade explicit om det klassningssystem man sade sig ha. Varför läcka något sånt om man nu faktiskt inte hade ett klassificeringssystem internt. Det vi fick se efter det senare uttalandet var som sagt ett klassiskt exempel på skadebegränsning. Jag tror helt enkelt att en del kunder började ställa jobbiga frågor och att man ville säkert att de som inte alls berördes av detta (exv. all APS-C -business) skulle förstå att det inte alls handlade om dem utan att detta gällde ny teknik som främst tagits fram för FF-segmentet.

Starta tidtagningen nu som sagt, så kan vi fortsätta snacka när Nikon kommer ut med ett hus med just den sensorn som nu kommer i A9. Då kan du trycka på stopknappen så kan vi ta resten därifrån istället. "Seeing is believing" allt annat är bara "by the way". Det är i sammanhang som dessa nästan alltid det reala som betyder något.

World Press Foto 2014 visade på 58% användning av Canon och Nikon 28%.

Känns mycket rimligt enligt mig.

När jag är med på olika sportevent och andra tillställningar med yrkesfotografer, etc, så är det normalt ungefär just 2/3 Canon och 1/3 Nikon, och resten nästan noll (eller nära därpå).

Det är alltid det reala som gäller och inte vad representanter säger eller dementerar. Jag tror som sagt att dementierna handlade om ren skadebegränsning av en lösmynthet som annars inte är så vanlig.

Problemet är bara att det de först (nästan) sa, som av allt att döma blev lite förvirrat översatt och som Sonyalpharumours sedan blåste upp rätt kraftigt går totalt på tvärs med hur man brukar agera i elektronikbranschen. Medan det Sony sedan sa i dementin däremot stämmer rätt bra med all samlad praktisk erfarenhet av hur det faktiskt brukar fungera.

Om de klassar en sensor de själva designat i klass ett och kallat Sony-specifik, eller en ny teknik som klassats som klass ett enligt den första länken jag länkade till i tråden jag startade, så kan de ju i så fall mycket väl låta bli att släppa både sensor och teknik vidare till exv. Nikon.
Menar du att Sony Semiconductor Solutions skulle tacka nej till att tillverka en Nikonkonstruerad sensor? Det har jag faktiskt lite svårt att tro. Ingen vettig företagsledning tackar normalt nej till en lönsam affär.

Det vore iallafall knappast något som skulle bidra speciellt mycket till att Sony Digital Imaging skulle behålla eller öka sin marknadsandel på den digitala småbildsmarknaden i USA.

Jag tror nog Nikons marknadsgubbar får lite svårt med nattsömnen framöver och även Canon måste nog förhålla sig till Sonys nya produktlinje som faktiskt löser många av alla de flaskhalsar man hittills haft i sportskjutarsegmentet med DSLR:er. Hur snabbt kan man flaxa med en spegel utan att grejorna faller i bitar?

Hittills har det fungerat väldigt bra. I varje fall för de som jobbar professionellt med det och sliter extremt hårt på sin utrustning.

Sedan så har jag ingen tvekan om att vi någon gång i #framtiden (när den nu inträffar så småningom) vid någon punkt mer eller mindre helt kommer att gå över till elektronisk sökare när de, och AF på sensorn, nått paritet med DSLR:er.

Än är vi dock inte riktigt där, även om utvecklingen går fort framåt (därav att spegellösa mycket snabbare blir omodernare, och sjunker betydligt snabbare i andrahandsvärde).

Mycket bra sammanfattning. Leica måsta darra ordentligt nu. :)

Du förstog exakt vad jag menade ! :)

Men seriöst har jag fortfarande uppfattningen att inget "rent" spegellöst system kan konkurrera med DSLR/SLT-system när det gäller följande AF med längre teleobjektiv, när objektet kommer mot / försvinner ifrån dig. Däremot har de god potential när det gäller att följa objekt tvärs över sökarfältet (och kan som bekant följa objekt nästan ända ut till kanten). När det gäller sådan motivföljjning skulle A9 kunna vara väldigt bra.

Men annars så har ju Sony (pga just hög innovationstakt :) smashläge i en hel del avseenden framöver. T.ex. när det gäller hög "burst-speed". Med SAMMA (motsvarande) teknik som används i A99 II för att ösa iväg 42 Mp FF bilder i 12 FPS skulle man få runt 18-20 FPS med en 24 Mp APS-C sensor. En siffra som f.ö. inte bör vara allt för svår att fortsätta att höja framöver ifall de skulle känna för det (när det gäller SLT/TMT-kameror alltså).

Likaså har AF-systemet i SLT/TMT-kamerorna POTENTIAL för att bli snabbare och bättre än vad som är möjligt med DSLR-kameror. Dessas (SLT/TMT-kamerornas) utvecklingsmöjligheter är långt ifrån uttömda.

Hur mycket säljer Sony av sina SLT-kameror egentligen?

Finns det någon statistik på hur framgångsrika de är där (de är ju som sagt ledande och dominerande på spegellöst)?

Jag är - uppriktigt och ärligt - lite besviken att A9 inte fick en design mer lik A99. Rejält grepp, rymlig kamera med plats för väl tilltaget batteri osv. En sådan lite biffigare kamera skulle i mina ögon vara mycket naturligare mer ergonomisk för högpresterande objektiv som 24-70/2,8, 70-200/2,8, nya 100-400 osv.
Ja, det där är lite knepigt. Jag får nästan intrycket att Sony mer vänder sig till entusiastiska hobbyfotografer, som förmodligen uppskattar en hyfsat liten kamera, än till yrkesfotografer som fotograferar snabba sporter och liknande i ur och skur.

Professionella naturfotografer borde dock kunna ingå i målgruppen.

Jag hade nog hellre satt på en nästan ett kilo lättare Tamron 150-600 G2 som är optiskt en aning bättre, fokuserar snabbare och väger nästan kilot mindre :)
Tyvärr finns det inte någon adapter motsvarande Sigmas MC-11 som man kan lita på fungerar bra med det objektivet. Just MC-11 kan kanske fungera, men det finns ingen som supportar den kombinationen.

Starta tidtagningen nu som sagt, så kan vi fortsätta snacka när Nikon kommer ut med ett hus med just den sensorn som nu kommer i A9.
Att det skulle hända är väl ändå inte speciellt sannolikt? Nikon vill ganska säkert ha en egenkonstruerad sensor, eller åtminstone en sensor med egna idéer implementerade.

Du menar ungefär som att Foevon-sensorer har POTENTIAL att ge högre upplösning än Bayer-sensorer men aldrig riktigt har levererat något i relation till potentialen? :)

Det finns gott om lösningar som verkar bra i teorin - de har potential - men som sedan av många olika skäl har svårt att leverera. I just fallet SLT så tror jag den tekniken lider av att så att säga fajtas ett tvåfrontskrig - dels mot traditionella spegelreflexkameror som har sina poänger och dels mot helt spegelfria kameror som har sina poänger. I teorin borde ju SLT ha potential att kombinera fördelarna hos spegelreflex med fördelarna hos spegelfritt. Medan det i praktiken snarare känts som SLT snarare erbjudit en kombination av deras nackdelar ...

Detta är faktiskt något som Mats Lillnor (som fotat mycket med alla tre typer av system) tog upp i en tråd för något år sedan. Just att han upplevde att SLT just klämdes in emellan spegellöst, och DSLR:er, och inte levererade bättre än något av de systemen.

Han hade flera ganska ingående inlägg om varför, iaf. just han, ansåg att SLT var snarare det sämsta av två världar (själv har jag ingen direkt erfarenhet av SLT, även om hans inlägg och retorik verkade rimlig när jag läste de).

Sedan så har jag ingen tvekan om att vi någon gång i #framtiden (när den nu inträffar så småningom) vid någon punkt mer eller mindre helt kommer att gå över till elektronisk sökare när de, och AF på sensorn, nått paritet med DSLR:er.

Än är vi dock inte riktigt där, även om utvecklingen går fort framåt (därav att spegellösa mycket snabbare blir omodernare, och sjunker betydligt snabbare i andrahandsvärde).
Sony A9 är dock ett stort steg på vägen dit, det tror jag inte att någon kan förneka med speciellt stor trovärdighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar