iSolen.se
Guest
Det var tidigt 2012 som D800 och D800E kom med en sensor som har 7360x4912 pixlar (36,3MP). Det är drygt fem år sedan. D810 testades av dPreview 2014 d.v.s. för knappt tre år sedan. Grundsensorn är densamma men jag tolkade det som att de utvecklat en ny processor i den nya kameran. Jag vet inte vilken version du hade av D800 men hade du inte E-modellen så hade din lågpassfiltret framför sensorn. Sonys A7r och D800E saknade detta filter, liksom den senare D810 och borde ge lite skarpare bilder. Men sensorn är nog exakt densamma för pixelantalet är exakt detsamma och kollar du på DxO ska du se att kurvorna mellan dessa kameror följs åt nästan exakt över nästan hela ISO-spannet. Det som skiljer är att man går upp och ner ett extra steg i ISO i jämförelse med den äldre modellen men det har nog mer med signalhantering att göra än sensorn. Det kan vara andra skillnader också i microraster och annat för Nikon brukar inte sällan göra sina egna varianter av dessa.
Läser du mitt inlägg ovan (sista styckena) så ser du att jag kommenterar detta. Många gamla pro-tjockisar som köpts av entusiaster är deltidspensionerade då de tröttnat att släpa på dem och använder antingen mobilkamera eller lättare kvalitetskompakter eller mindre spegellösa systemkameror. Det är ett öde som drabbat mången D800, D3 och D4 inklusive motsvarande Canon-modeller.
Jo aningen skarpare, än D800 som jag hade men framförallt bättre DR är kanon för mig som gillar att redigera bilderna. Om det är ny sensor (vilket jag har för mig att det faktiskt är) eller om de lärt sig ta hand om signalen bättre spelar ingen roll, det är resultatet i handen som räknas. D810 saknar väl inte filtret, det är bara svagare (har för mig D800E gav mer moire). Eftersom jag gillar att krama ur det sista kör jag på lägsta ISO så jag kan dra nytta av fördelen som ISO64 ger.