Det dyker upp sådana här trådar då och då, det verkar finnas de som vill driva en åsikt de har och blir väldigt ivriga när de tycker sig hitta stöd för sin åsikt i statistik
Missade ni när Sony sa liknande saker om den Europeiska marknaden vid den här tiden förra året? De berättade då stolt att de faktiskt var största kameramärke - för småbildssystemkameror, i enskilda länder, under utvalda månader, i vissa fall räknat i antal sålda enheter, i vissa fall räknat i kronor och ören ... Men inte över någon längre period och inte sett till Europa som helhet. Faktum är att Sony lyckats extra bra i vissa länder - Danmark är ett exempel.
Så är just Sony mycket för att plocka utvalda siffror för att använda i sin marknadsföring? Nej, de gör alla kamerafabrikanterna när de passar dem
Mest tydligt när de vi vill berätta att de minsann har presenterat världens minsta, snabbaste, lättaste eller tyngsta kamera i världen. Men oftast står det en asterisk efter med en not i finstilt text längst ned "
Enligt våra egna mätningar av kameror som används av vänsterhänta fotografer som äter äpple medan de fotograferar". Typ. Men alla kameratillverkarna väljer också ut bitar av försäljningsstatistik som passar deras budskap ("Vi är störst bäst och vackrast"). Ibland pratar man om sålda enheter (dvs antal kameror). Ibland om försäljning mätt i kronor och ören. Ibland om försäljning enbart av kamerahus, ibland av kombinationen av kamerahus och optik. Och man väljer månader, kvartal eller andra perioder som passar budskapet.
Det här är marknadsföring. Eller som Thom Hogan ganska träffande beskriver det "Talking smack".
Så jag menar att de ljuger och missleder oss? Nej, bara att deras marknadsförare och PR-människor gör sitt jobb. Och att det är (en del av) vårt jobb (som fotoentusiaster) att vara lite avvaktande skeptiska till den typen av budskap tills vi har hela bilden klart för oss och kan sätta uppgifterna (som i sig brukar vara sanna) i ett sammanhang.
Men hur mår kameratillverkarna egentligen? Jotack, kunder varit värre, tackar som frågar, skulle man nog kunna säga. De arbetar nu alla på en långsamt krympande marknad efter att ha upplevt en kort glansperiod med exceptionell volymförsäljning under perioden 2005-2011 ungefär. Sedan krympte marknaden kraftigt i några år och mixen av kameror man säljer har förändrats kraftigt. Under rekordåren stod kompaktkameror för sisådär 90-95 % av volymen och en överväldigande del av inkomsterna. Idag utgör kompaktkameror en mindre del av försäljningen och systemkameror är det viktigaste segmentet. Rent ekonomiskt var det flera tillverkare som faktiskt (av försäljningsstatistik från GfK att döma) verkar ha ökat sina intäkter av kameraförsöljning undet förra året, trots att man fortsatt tappat lite i volym. Översättning: man säljer färre men dyrare kameror och tjänar pengar ungefär som året innan.
Om vi fokuserar på systemkameror då, har inte spegelfritt tagit över och krossat spegelreflex? Enkelt svar, nej. Lite mer utvecklat svar: Spegelfritt tar sakta, sakta, sakta marknadsandelar av spegelreflex. Men spegelreflex är fortfarande större. I ekonomiska termer (återigen utifrån GfK-statistik för 2016) mer än dubbelt så stort som spegelfritt. Det här besvarar nog frågan varför Canon och Nikon inte med febrig iver introducerar spegelfria modeller - eftersom kameraköparna med bred marginal än så länge tycks föredra spegelreflexkameror.
Ser man till försäljningsstatistik för systemkameror de senaste 3-4 åren är den mest slående slutsatsen hur stabil och trögrörlig marknaden är. Visst blir det skutt hit och dit enskilda månader när nya modeller introduceras eller när någon eller några tillverkare har kampanjer. Men sett på årsbasis förändras marknaden långsamt. Spegelfritt har definitivt etablerat sig nu och mycket tyder på att man de senaste (2-3) åren lyckats få upp marginalerna och nu allt oftare och allt längre lyckas sälja sina kameror till fullpris (de första 3-4 åren sålde spegelfritt bra i princip bara under kampanjer och utförsäljningar). Plus att man till slut fått igång försäljning av lösa objektiv och tillbehör (obefintligt de första åren). Kort sagt, spegelfritt är här för att stanna och jag tror alla - inklusive Canon och Nikon - ser att de på sikt kommer bli det större segmentet. Men som sagt, saker förändras bara långsamt.
Men läser man här på Fotosidan känns det ju som om många bytt till spegelfritt? Jodå, men tänk på att vi som är aktiva - och skriver - här på FS nog tillhör kategorin "early adopters" och även om vi kanske indikerar vart utvecklingen (troligen men inte säkert) är på väg, så är vi inte speciellt representativa för vad kameraköpare i stort gör. Den som skriver är ju den som har något att berätta eller något att fråga om och det är därför forum är fulla av fokusproblem, märkesbyten, välja-objektv-ångest och liknande. Det betyder inte att är typiskt för kameramarknaden i stort.