Jacob vP
Aktiv medlem
Hans-C skrev:
"Visst det kan väl ordna sej. Men ibland inte. Det jag förvånas över är just folks inställning till själva hantverket. Det är nästan som "nä det blir bara jobbigare... vi skjuter på problemet och försöker fixa det sen"
Slapp problemlösning tycker jag."
Jacob, låt mej ta ett annat verkligt exempel. För ett tag sedan fick jag en bildide. Jag fick se en sko som flöt vid strandkanten och tänkte att här kan man ju föreställa sej att någon har drunknat. Jag jag älskar långa slutartider med vatten och detta gick inte att kombinera. Så jag tog en bild på den flytande skon och en annan på vattnet och stranden med lång slutartid.Kombinerade dom bilderna med djävulens verktyg Photoshop. Vad jag kunde gjort om jag inte hade varit slapp: Beställt ett jobb från en havsborrnings-pråm. Låtit dom borra och gjort ett fundament på botten med fastsättningsmöjlighet för skon. Lämpligtvis syrafasta rostfria bultar 3st. På det sättet hade inte skon blivit suddig med lång slutartid. Hade kostat sisådär 50000-80000kr. Men trots att jag inte gjorde detta kan jag lova att jag lade ner mycket arbete på den här bilden för att få den som jag ville ha den. Både i PS och på en klippa med vassa kanter som stack upp i bröstet på mej. Och iskallt vatten som gjorde fingrarna till värkande istappar. Plus måsskit över hela mej.
Som sagt. Ibland fixar det sej, ibland inte. Jag har inget emot Photoshop. Men jag har svårt för den "slappa problemlösningen". Det gäller inte i ditt fall. Man får ju vara realistisk.
/Jacob vP