ANNONS
Annons

Naturfotot och digital manipulering

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skumt

Om man sätter ihop några fotografier brevid varandra kallas det ett montage...om man sätter ihop några bilder med varandra i PS kallas det ett fotografi. Hmmm.

Sorry, men när någon säger saker som detta måste jag naturligtvis rycka in! :D

--------------------------------
Att ordet "digital" används i samband med diskussioner om manipulering beror ju på att det är så mycket enklare att manipulera med bilder i digital form. Det kan var och varannan person göra, även om man är helt utan fotografiska kunskaper. En dator och leklust är allt som behövs. Med digital bildmanipulering kan vilken idiot som helst göra en "målning" likt Leonardo da Vinci utan att ens kunna måla. Det finns ju sk
"filter" i dataprogram som får bilder att se oljemålade ut.
Javisst är det enkelt att göra manipuleringar i photoshop, men för att göra dem bra behöver du verkligen vara duktig. Men varför drar du in digitala kameror i detta då? du kan ju lika gärna manipulera en skannad bild eller hur?

jag menar att vilken idiot som helst kan ställa sig i ett mörkrum och komma ut med ett fantastisk resultat! inga problem..

Personligen ser jag digitalkameror som enkla verktyg att snabbt få upp en bild på datorskärmen för att skicka det i ett mail eller ha som bild om jag chattar.

För seriös fotografering använder jag film, och då mest svartvitt. Vill jag ha en bild i digital form så scannar jag in den.
Javisst kan du använda en digitalkamera och lägga upp bilder när du chattar och skicka med epost.. men för 17 - du pratar ju om kompaktkameror.. ingen använder dessa professionellt.. har du sett Terje springa omkring med en kodak aps kompaktkamera ute i skogen? konstigt? varför inte? blir inte resultatet samma?

i tillägg finns det en stor skillnad mellan en analog och digital kamera. En analog fungerar som en filmhållare men en digital har ju som du kanske vet ingen film och därför är det STOR skillnad på bildkvalitet mellan olika kameror.

jag säger det igen:
en digital kompaktkamera använder vi till lek, inte tro att ni ska få ett supert resultat med en sån, ok,

om du ska ta en bra bild med en digitalkamera behöver du en bra digitalkamera precis som du behöver en bra film och kamera analogt. lär dig det.. detta är grundregel nummer 1 som alla bör veta innan de säger digitalt är dåligt... :rolleyes:

----------------------------------
Jag har dåligt samvete sedan jag filmade med videokamera för ca tio år sedan, och idag se nära och kära sakta försvinna i originalbanden som alltmer förlorar bildkvalitet. Visserligen inte digitalvideo, men det fick mig att önska att jag hade en 16mm filmkamera istället.
Det finns en väldigt enkel lösning på ditt "problem" - lär dig göra kopior.

Fördelen är dock att man kan kopiera digitala filer utan att förlora information.
100% rätt!

-----------------------------
Skulle jag råka ta en bra bild med en digitalkamera, som jag vill bevara, så hade jag skrivit ut bilden och sedan fotografera av den på film!
hmm.. har inte testat det själv men du menar man får ett bra resultat av detta? lycka till! :p

Ordet "fotografi" är lite opassande när man i samma mening talar om digital sådan. Fotografi betyder "skriva med ljus", och när bilden ligger i photoshop handlar det inte om fotografi längre. Allt "ljus" som läggs till eller tas bort är lögn. En bild som skrivs ut med dataskrivare är inget fotografi, även om det inte är manipulerat.
------------------------------
skriva med ljus gör du också med en digitalkamera, och menar du något annat så är jag ivrig att höra en förklaring.. kanske tror du digitalkameror arbetar med mjöl och vatten?

När du arbetar i photoshop så arbetar du egentligen inte med ljus som vid fotografering - det är jag 100% enig i. Men i ett mörkrum då? finns det något ljus där? :rolleyes:

när du säger att allt ljus som läggs till eller tas bort är lögn så säger du egentligen att all fotografering är lögn! aj då.. snacka om att skjuta sig själv i foten..

Om man arrangerar en plats med människor eller djur, använder speciell sorts film för att få en viss effekt, sätter på orange filter och fan och hans moster, manipulerar bilden i ett mörkerrum och framkallar en totalt ointressant halvsuddig sak kan man kalla sig riktig fotograf som har tagit ett riktigt fotografi. Om någon tar en bild med digitalkamera utan att arrangera människorna eller djuren , inte använder några filter och sedan plockar bort två svarta prickar i PS kallas han eller hon som tog bilden för något helt annat än fotograf och resultatet för fusk eller lek. Men bara inom vissa kretsar och på vissa platser, för faktum är att digitalfotografin går fram som en ångvält över hela världen. Och det kommer inte att göra varken från eller till om någon står och skriker på torget I Floby med Bonniers lexikon i handen. Faktum är också att det fortfarande kommer att vara som det har varit sedan Jesus gick i kortbyxor, dom som har mest teknisk kunskap, talang, vilja och erfarenhet presenterar dom bästa resultaten. Tilläggas kan också öppenhet och vilja att lära av andra, ta till sig nya saker.

Om man arrangerar en plats med människor eller djur, använder speciell sorts film för att få en viss effekt, sätter på orange filter och fan och hans moster, manipulerar bilden i ett mörkerrum och framkallar en totalt ointressant halvsuddig sak kan man kalla sig riktig fotograf som har tagit ett riktigt fotografi. Om någon tar en bild med digitalkamera utan att arrangera människorna eller djuren , inte använder några filter och sedan plockar bort två svarta prickar i PS kallas han eller hon som tog bilden för något helt annat än fotograf och resultatet för fusk eller lek. Men bara inom vissa kretsar och på vissa platser, för faktum är att digitalfotografin går fram som en ångvält över hela världen. Och det kommer inte att göra varken från eller till om någon står och skriker på torget I Floby med Bonniers lexikon i handen. Faktum är också att det fortfarande kommer att vara som det har varit sedan Jesus gick i kortbyxor, dom som har mest teknisk kunskap, talang, vilja och erfarenhet presenterar dom bästa resultaten. Tilläggas kan också öppenhet och vilja att lära av andra, ta till sig nya saker.
------------------------------
Kunde inte ha sagt det bättre själv! :D

I senaste nummret av Fotografisk Tidskrift finns en artikel om Mattias Klum. Där diskuteras bl.a om ett omslag från 1992 där pyramiderna flyttades digitalt för att passa omslaget på National Geographic. Det tilltaget diskuteras tydligen fortfarande som ett skrämmande exempel på hur det inte får gå till. Likaså menar Klum att han ser det som en yrkesstolthet att göra bilden framför kameran utan någon efterbearbetning i mörkrum eller dator.

Jag själv vill också jobba på detta viset när det gäller natur/action, eftersom det känns mest ärligt för mig själv.

I reklamsammanhang är det en helt annan femma.

Ni överreagerar...
------------------------
*?*

läser du inte det som står?

Ordet "fotografi" är lite opassande när man i samma mening talar om digital sådan.

Detta betyder ju att vi som använder en digitalkamera INTE fotograferar? vi gör något annat? plockar jordgubbar eller?

hjälp!! kan någon förklara vad jag gör:
Jag är ute i skogen med en digitalkamera och *vaddå* några djur? :rolleyes:

Jo, jag håller inte med om vad som skrivs ang digitalt foto (båda hållen..) men om ena sidan kläcker ur sig nåt dumt så behöver man inte överdriva.

plockar bort två svarta prickar i PS kallas han eller hon som tog bilden för något helt annat än fotograf och resultatet för fusk eller lek.

?? what ??

Jag stänger denna diskussionen. Tråden är inte kreativ. Det är som på nyheterna på morgonen, hur hetsig debatten än är så tar den slut när nyheterna börjar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar