Men mitt huvudargument varför jag inte riktigt gillar spegellöst (det finns ju dem som även har en genomsiktssökare) är att de alla tenderar att dra mycket batterier. När jag är ute med min X100T, som är en fantastisk liten kamera, så är batteriet urdraget efter mellan en och en halv och två timmar, även fast jag har släkt ned allt som går att släcka ned utan att stänga av kameran och använder den optiska sökaren och visst har jag flera batterier men det stör mig. Jag tar inte speciellt många bilder, men mitt fotograferande kräver att jag har kameran i gång och beredd. För mig är detta ett så stort irritationsmoment att jag hellre går runt med min D750 trots vikt och storlek.
Ett argument som jag verkligen kan hålla med om.
Var i Thailand med familjen för första gången för ett och ett halvt år sedan.
Åkte ut på en dagsutflykt för att snorkla och hade X-E1:an i en beach-bag tillsammans med 2 extra objektiv. När jag ska ta fram kameran och fota ungarna på deras första dyk så är batteriet helt slut och jag upptäcker till min fasa att jag glömt ta med de två extra batterierna....Den var fulladdad när vi åkte men den måste ha blivit påslagen i påsen på något sätt så det blev inga bilder den dagen tyvärr.
Så det ÄR verkligen en begränsning det där med batteritiden.
En D-SLR hade ju också kunna bli påslagen i påsen, men lätt och ledigt haft 95% batteri kvar ändå...
Det är dock en begränsning jag som familje- och hobbyfotograf kan tänka mig leva med, eftersom jag tycker formatet, totalvikten samt de tekniska fördelarna överväger nackdelarna om jag jämför mot min gamla Canon-utrustning. Och jag har "bara" haft ett missöde på 4,5 år.
En sak jag är glad att slippa sen konverteringen är de eviga af-justeringarna med D-SLR. Haft kamera med objektiv in och ut på Intervision ett antal ggr. Varje gång man köpte nytt objektiv var det dags...
Vidare finner jag det väldigt användbart att "what you see is what you get" samt att man i princip kan se i mörker med de spegellösa kamerorna.
Upplever också att det är väldigt mycket lättare med manuell fokus med spegellöst och dess hjälpande funktioner än det var med 5D2 som ändå är fullformat och väl har en hyfsat stor sökare? Jag hade dessutom satt i en tillbehörs mattskiva som skulle underlätta manuell fokusering.
Så jag kommer nog aldrig ha en dslr igen trots de brister som spegellöst kanske fortfarande har.
Sen de senaste modellerna (oavsett märke) kommit, har själv en X-T2 nu, så upplever jag att jag ha en väldigt mycket snabbare, men kanske framförallt säkrare, kamera än jag hade i 5D2.
Men jag har såklart inte jämfört med de allra senaste D-SLR:erna eller andra märken eftersom jag varken har råd med eller intresse i att ha flera system.
När jag hoppade på spegellöst så tittade jag på både Fuji och Sony.
Sony verkade mer kompletta som kameror rent tekniskt just då, 2012.
Men det föll till Fujis fördel främst pga objektivutbuden dem emellan och jag tänkte att kamerahus byter man efterhand men glasen vill man behålla.
Fasntade också för Fujifilms reglage som kändes mer intuitiva än Sonys och som jag föredrar framför PASM-lösningarna som i princip alla D-SLR:er verkar använda sig av?
När det begav sig så bytte jag ner mig från "fullformat" till aps-c och just då upplevdes det som en av kompromisserna jag gjorde. Av den anledningen kändes inte m43 som ett alternativ.
Åren som gått har fått mig att inse att jag varken behöver eller ens vill ha "fullformat" och hade jag gjort samma resa igen hade jag övervägt m43 mer seriöst också.
Bländar oftast ner 1.4
rna på Fujin numera eftersom jag vill ha lite mer skärpedjup. De går oftast på 2-5,6 beroende på bild och mer sällan på full öppning eller ännu mer nerbländat.
Tycker också att 4/3 är ett lugnare och mer flexibelt format än 3/2, så som någon uttryckte tidigare tror jag inte praktiska skillnaden är så dramatisk som man kanske först tänker sig de två formaten emellan. m43 vs aps-c alltså.
För de behov jag har så kommer X-T2 räcka väldigt länge och jag skrev också i Fujiforumet när jag haft kameran några dagar....att det kanske är den sista kameran jag köper.
Så kommer det såklart, förmodligen, inte bli.
Om inget annat är jag sugen på ett andra hus för att slippa byta objektiv så ofta när man sitter i båten eller på beachen etc.
Men kanske blir det så att jag köper en X-T2 billigt på begagnatmarkaden om några år, när X-T3 är "the next shiny thing".
Andrahandsvärdet på kameror är ju uselt oavsett märke eller lösning.
Kontentan för min del är iallafall, att den enda bristen jag upplever berör mig är just batteritid. Och den bristen får jag leva med för att komma åt de fördelar jag anser mig få genom spegellöst.