ANNONS
Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

He he, kanske bättre att köra på med anpassade gluggar då.
Canon EF funkar som sagt mindre bra, men lite äldre FD-objektiv är alldeles utmärkta att använda på en OMD. Många är mycket bra och finns i L-versioner precis som EF. Tyvärr börjar priserna gå upp eftersom många med NEX och m4/3 upptäckt hur bra de är. Leica, Konica m fl är också populära. Till en OMD är det inte så dumt med OM-gluggar som ofta är små men mycket bra. Själv har jag två gamla objektiv till min OMD som båda är mycket bra. Ett Olympus 38/1,8 för Pen F och ett Tokina 80-200 med FD-fattning.

Har man EF-gluggar så har man i regel ett EOS-hus också.
Om man skaffar en kompaktkamera eller MFT-kamera så tycker inte jag att det verkar vara någon vits med att använda annat än de dedikerade objektiven. I alla fall vill jag komma ned i storlek helst så kompakt som möjligt. Snabb AF och full automatik hör liksom till.
Jag fortsätter att köra på med tjockkameran och har en liten Olympus XZ-1 som fungerar utmärkt som komplement för mina behov.

Det är kul att se utvecklingen och det är härligt att ni som har skaffat grejorna är så nöjda med hanteringen och resultatet med MFT.

För oss som har ett Canonsystem är det synd att EOS M-kameran är för dyr. Vi blir akterseglade om man säger.

J O Härnström;1893278... Snabb AF och full automatik hör liksom till. ...[/QUOTE sa:
Fast det finns ju en hel del nya gluggar för m4/3 utan autofokus också. Mycket kvalificerade till och med. Jag tänker på Samyang, Viogtländer och Zeiss.

Fast det finns ju en hel del nya gluggar för m4/3 utan autofokus också. Mycket kvalificerade till och med. Jag tänker på Samyang, Viogtländer och Zeiss.

Javisst, det är bra för oss konsumenter med mångfald.
Samyangs manella gluggar är populära oavsett fattning och framförallt billiga.
(Canons L-gluggar med hög ljusstyrka är inte billiga)

Vad jag har förstått så är de automatiska objektiven till MFT högpresterande och relativt billiga.
Det bör alltså inte vara omöjligt att hitta passande AF-gluggar om man vill undvika manuella objektiv.

Råkade köpa ett sånt där kit jag med, samt ett Kenko UV-filter. Grymt pris, 1300 för allt det! Behövde ändå en väska. Men jag har märkt att de 40-150 som säljs löst och kostar 3000 har ändelse R, "metall-look", om det är enda skillnad är det ju verkligen skitsamma.
fick den idag! "Pen porträtt-zoom-kit"! Vilket extremt bra köp alltså :) rena kapet för 1,3lax. Har fotat lite smått och gluggen är skön att använda. AF mycket snabbare än min 20/1.7 oskärpan sådär ganska lagom tycker jag, tror inte jag kommer sakna större bländare så värst mycket, inte med tanke på att detta objektivet är 8 cm och väger som en strömming. Sedan en viktig kommentar ang det där med R, detta ÄR en R-version. Så det var ju lite lustigt, bra bra iaf.

Panasonic pancake 20 mm F 1.7

HEJ!

Undrar över en sak gällande obj. i rubriken.
Har införskaffat det ganska nyligen och märker att på GX1 fungerar enbart fokusläget AFS-(enkel)
de övriga, AFF, AFC är gråmarkerade. Så var det även med mitt förra 20 mm F 1.7

Någon som vet varför det är så? Detta bör innebära att 20 mm inte kan köra folowing focus tex.
Samma gäller för G3, där enbart AFS (AF enkel) fungerar.

Med Olympus obj. 45 mm F 1.8 fungerar alla lägen.

Mvh
/chi

Testfoton med 40-150

oskärpan sådär ganska lagom tycker jag
ehm, kanske skulle tillägga att jag fotade mest "porträtt", testade lite längre avstånd idag och då var det andra bullar. Men till mitt fotande så tror jag nog det kommer finfint ändå. Väldigt nöjd med väskan också förresten.

Här kommer lite testfoton

24pgea9.jpg

2e0oaoo.jpg

v7r405.jpg

4h6p2c.jpg

j9wo01.jpg

ps. chi, C-AF funkar fint på min 20/1.7 med OM-D'n

Är det någon som kör med extern blixt med sin m4/3-kamera?

Jag har en OM-D E-M5 och har förstås blixten som följde med men funderar tids nog på att köpa en extern blixt. När jag hade Canongrejer så ägde jag en 430EX II vilken jag tyckte räckte gott för det som jag fotar. Jag har förstås försökt kolla in blixtutbudet men det är lite svårt att veta vad som skulle passa mig bäst. På ett sätt vill jag ju inte riskera att köpa en blixt som kanske inte har tillräcklig ljusstyrka om det skulle behövas men samtidigt vill jag ju inte att blixten ska vara större än kameran när jag nu har satsat på ett mindre system. Några tankar eller förslag?

Jag har en OM-D E-M5 och har förstås blixten som följde med men funderar tids nog på att köpa en extern blixt. När jag hade Canongrejer så ägde jag en 430EX II vilken jag tyckte räckte gott för det som jag fotar. Jag har förstås försökt kolla in blixtutbudet men det är lite svårt att veta vad som skulle passa mig bäst. På ett sätt vill jag ju inte riskera att köpa en blixt som kanske inte har tillräcklig ljusstyrka om det skulle behövas men samtidigt vill jag ju inte att blixten ska vara större än kameran när jag nu har satsat på ett mindre system. Några tankar eller förslag?

Jag har en sådan här
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42O
till mina Panna G3 och GF2. Funkar bra, inte världens minsta men att köpa en för klen eller oflexibel blixt är ju ganska meningslöst. Lite övning behövs för att få det rätt varje gång, men då är jag å andra sidan van vid Nikons blixtsystem som nätan alltid blev rätt utan större eftertanke.

Storlek? Nu blir ju en blixt som ett m4/3-hus men jag har kunnat få ner hus, blixt och ett par smidiga objektiv i en bra midjeväska, så det är fortfarande stor skillnad mot tjockekameror.

Och en blixt är ju nödvändig för oss som vill kunna ta bra bilder i alla situationer och inte nöjer oss med korninga, rörelseoskarpa bilder från julens alla lågbelysta helger... ;-)

Finns det verkligen ingen här med en GX1 och 20 mm pancake objektiv och som kan svara på min fråga?

/chi

HEJ!

Undrar över en sak gällande obj. i rubriken.
Har införskaffat det ganska nyligen och märker att på GX1 fungerar enbart fokusläget AFS-(enkel)
de övriga, AFF, AFC är gråmarkerade. Så var det även med mitt förra 20 mm F 1.7

Någon som vet varför det är så? Detta bör innebära att 20 mm inte kan köra folowing focus tex.
Samma gäller för G3, där enbart AFS (AF enkel) fungerar.

Med Olympus obj. 45 mm F 1.8 fungerar alla lägen.

Mvh
/chi

Eftersom du har en Olympuskamera så föreslår jag att du skaffar en blixt som är kompatibel med Olympus trådlösa blixtstyrning. Den lilla blixten som följer med E-M5 fungerar som styrblixt.

Olympus blixtar med ett "R" i slutet av namnet kan styras trådlöst, och det finns även en eller ett par blixtar från Metz som är kompatibla med Olympus trådlösa blixtstyrning. Metz gör bra blixtar som är lite billigare än originalblixtar.

Jag har en Olympus FL-300R som jag köpte för att den är liten och kompakt (skulle ha den till en Pen Lite E-PL3), men den är lite för klen för att användas som indirekt blixt (speciellt om taket eller väggarna man studsar blixljuset via är lite mörka). Däremot fungerar det oftast bra att hålla kameran i ena handen och köra FL-300R trådlöst i andra handen (minskar effektivt röda ögon).

En FL-600R eller en FL-50R är nog ett bättre val.

Jag ser att Cyberphoto också säljer den utgående modellen FL-36R till hyfsat bra pris. Den motsvarar ungefär FL-600R i Olympus aktuella sortiment.

Är den största skillnaden mellan Olympus FL-600R och FL-36R att den första har ledbelysningen (för eventuell filmning) också?

Jag VILL kunna använda den trådlösa blixtfunktionen även om jag nog så ofta kan använda en kabel också/istället. Det gjorde jag i alla fall när jag körde Canon.

Är den största skillnaden mellan Olympus FL-600R och FL-36R att den första har ledbelysningen (för eventuell filmning) också?
Jag tror det, men jag har inte läst någon detaljerad jämförelse.

Jag VILL kunna använda den trådlösa blixtfunktionen även om jag nog så ofta kan använda en kabel också/istället. Det gjorde jag i alla fall när jag körde Canon.

Med trådlös styrning har man sällan behov av en kabel. Det är bara om motivet är ganska nära kameran som ljuset från styrblixten påverkar exponeringen märkbart (och om det behövs kan man dämpa styrblixtens ljusstyrka med en diffusor av något slag).

Jag tror det, men jag har inte läst någon detaljerad jämförelse.

Med trådlös styrning har man sällan behov av en kabel. Det är bara om motivet är ganska nära kameran som ljuset från styrblixten påverkar exponeringen märkbart (och om det behövs kan man dämpa styrblixtens ljusstyrka med en diffusor av något slag).

Tror att det går att stänga styrblixten så att den bara triggar slaven.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar