mapem
Aktiv medlem
...
Ändå tycker jag att det lilla µ4/3-formatet försvarar sig väl. Exempelvis om man jämför med det ungefär dubbelt så stora APS-C, där ingen av Canons modeller klår den lilla OM-D. Så inte vill jag påstå att småformaten är ifatt FF, i synnerhet inte när Nikon har kommit med ett par riktigt bra kameror som dessutom är ganska billiga. Men det är ändå imponerande att vi redan nu kan se en potential i det lilla formatet, där det står sig väl jämfört med huvudfåran.
Tillräckligt imponerande för att i alla fall jag skulle våga ta steget till m4/3. När jag blev tvungen att köpa ny kamera valde jag mellan OMD och 5DII, märkligt nog, och det blev OMD. Att fortsätta med Canon APS tyckte jag inte var något alternativ längre när OM-D kom. En viss fallenhet för Olympus sen gammalt kanske också spelade in. Men OMD gjorde att 4/3 verkade vara ett seriöst alternativ för första gången.
Angående diskussionen om FF är bättre än m4/3 så är det självklart att det måste finnas bättre IQ-potential i FF. Inte så mycket att diskutera egentligen. Men dagens bästa m4/3 är bättre än förrförra generationens FF. Och jag tycker det är fantastiskt att kunna ha en kamera i min ficka som presterar lika bra som en 5D. Enligt DxO i alla fall. Och vill jag ha ett tele med mig om en fågel skulle dyka upp på promenaden så kan jag ha mitt 40-150 i den andra fickan.
Nu kanske någon tycker att man ska jämföra med något annat än Canon, men det är trots allt ett mycket stort kameramärke. Det största? De kameror som har Sony-sensorer har bättre IQ-potential, det är sant. Dvs Nikon och Pentax förutom Sony självt. Men Olympus tycks i sina senaste kameror ha lyckats så bra att krama ur bildkvalitet ur sin "beskurna" Sony APS-sensor (för det är det väl) att de presterar mycket bra, även jämfört med de kameror som har Sonys APS-sensor i obeskuret skick.