Kul tråd och alltid roligt att se va ni andra vurmar för och har vurmat för
De kamerorna jag tyckt mest om och blivit mest inspirerad att fotografera med genom åren har varit några olika hus och objektiv.
Har haft turen att få testa en hel del olika och kan nu i efterhand konstatera att det handlat mer om "känsla" än prestanda för min del iallafall.
På filmtiden blev lite av ett genombrott för mig när jag fick en Canon EOS1 och för första gången fick känna på ett proffshus. Älskade den kameran och den var byggd som en stridsvagn.
Gick sedan över till Nikon och hade då en F100 som jag också tyckte mycket om.
Efter detta stannade jag kvar med Nikon och de Nikon kameror jag gillat bäst genom åren har varit D700 och min Nikon Df. ( har och har ägt D810 och D4).
Och kanske allra mest av dessa då Df.
De objektiv jag tyckt om bäst har varit:
Noct 58 f1,2
58 f1,4G
105 f1,4g
180 f2,8
24 1,4G
105 2,5 Ai-s
Har haft Fuji system i två olika omgångar och körde X-T1, sedan X-T2 med diverse gluggar, sålde allt sedan för att återigen köpa Fuji och det blev då en X-T3 som jag har idag.
Efter all den tiden med Fuji gillar jag nog bäst X-T1 som då var en brytpunkt för mig på så sätt att det var en av de bästa kamerorna jag använt för ett sådant litet hus. Att ta med sig den och 2-3 gluggar på en resa istället för alla Nikon grejer var verkligen skillnad. den var dessutom väldigt kul att fota med och en del av de bilderna jag tagit med X-T1 är några av de bättre jag har tycker jag.
Vilket också visar att en kamera du KAN ha med dig är så mycket viktigare än prestanda och andra faktorer många gånger.
De objektiv jag tyckt mest om har nog varit 56 f1,2 och 16 f1,4 av de jag använde.
Sedan ska till också att D810 av en otrolig kamera på många sätt, men av någon anledning "klickade" jag aldrig med den.
Och X-T3 har jag nu haft i lite mer än ett halvår, och det är en fantastisk kamera på många sätt.
Den sista jag nämner är Leica Q. Min ända Leica och också en av mina stora favoriter. Hade dom inte varit så dyra tror jag att jag hade haft en Leica hela tiden.
Jag sålde min för att finansiera min Fuji Utrustning och ångrar det ibland när jag minns hur kul den var att fotografera med. var dock något begränsat ibland att bara ha ett 28mm och inte kunna byta.