Annons

Uppgradera mig från Canon EOS 550

Produkter
(logga in för att koppla)
För att kunna göra en korrekt jämförelse måste du inkludera fler objektiv i bedömningen, alternativt dela upp behovet i två kameror. Eller så får du helt enkelt prioritera ner något.

Jo vist kommer jag behöva fler objektiv för att få ut det jag önskar fota.

Jo vist kommer jag behöva fler objektiv för att få ut det jag önskar fota.

Så blir det säkert.

En sak jag funderar på är om det i ditt fall trots allt finns ett värde i att stanna i Canon-världen. Du har redan familjemedlem som använder Canon, kanske går din 550 i arv till någon? Om du håller dig till Canon så kan du kanske investera i lite dyrare optik, t ex ett 70-200 2.8 för sport och lite "wild life" - detta kan då delas med andra familjemedlemmar för att få valuta för pengarna?

Det är lätt att tro att "gräset är grönare" på andra sidan och byta till ett annat kamerahus men på mig låter det som det är optiken som kommer vara den viktigaste parametern om du vill "uppgradera" och då är nog inte Canon helt fel.

Bara en tanke.

Så blir det säkert.

En sak jag funderar på är om det i ditt fall trots allt finns ett värde i att stanna i Canon-världen. Du har redan familjemedlem som använder Canon, kanske går din 550 i arv till någon? Om du håller dig till Canon så kan du kanske investera i lite dyrare optik, t ex ett 70-200 2.8 för sport och lite "wild life" - detta kan då delas med andra familjemedlemmar för att få valuta för pengarna?

Bara en tanke.

Största kravet är liten smidig att kunna bära med sig när man reser med allt i en ryggsäck. Kan inte ha med kameraryggsäcken med allt i på vissa resor.

Objektiv till Canon har vi ett gäng så varför inte något tips på bra kamera hus där?

Det finns ingen kamera som är bäst på allt, alla är kompromisser i något avseende. Tänker du dig att fota inomhussport så är Olympus/Panasonic inte ett bra alternativ.

Även Fuji är i det avseendet lite begränsat, pga av få ljusstarka teleobjektiv, särskilt om man tar priset i beaktande.

Men, om du tar 95% av dina bilder i andra förhållanden (bättre ljus, ej snabbrörliga motiv etc.) så är det kanske en avvägning som är helt rätt, satsa på ett mindre system, även om du inte kan fota inomhussport med bästa resultat?

Prioriterar du å andra sidan att kunna fota t.ex. Inomhussport, framför ett mindre system, ja då är du sannolikt bättre betjänt av att fortsätta med en Canon spegelreflex-kamera, men lägga mer pengar på ett snabbt teleobjektiv.

Allt är en fråga om prioriteringar och vilka kompromisser man är beredd att göra.

Största kravet är liten smidig att kunna bära med sig när man reser med allt i en ryggsäck. Kan inte ha med kameraryggsäcken med allt i på vissa resor.

Objektiv till Canon har vi ett gäng så varför inte något tips på bra kamera hus där?

Minsta spegelreflexhuset = 200D
Något större, med bättre autofokus = 77D
Ytterligare lite större, lite proffsigare i allt = 80D

Spegelfria Canon-hus (som med adapter tar alla Canon-objektiv)

M50, mkt prisvärd, bra bildkvalitet, lättanvänd, bra autofokus. Nackdel, lite "plastig", inte så många knappar och rattar för den som tycker om att fota mer manuellt.

M5, ungefär som M50 men mindre plastig, fler rattar etc. M50 är dock nyare och har en del funktioner som M5 saknar.

Jag har själv en M50, och har både 15-45 och 18-150mm, samt adapter. Båda zoom-objektiven är bra, utan att vara spektakulära. Kameran som helhet är faktiskt jäkligt bra, i synnerhet beaktat priset. Det som också är kul är hur otroligt bra adaptern för Canons andra objektiv fungerar. Jag använder både mina fasta objektiv och tele-objektiv och de fungerar perfekt, snabbt och precist. Jag ska dock säga att jag inte fotar mycket sport, så jag kan inte uttala mig om hur t.ex. följande fokus fungerar i de sammanhangen.

Men på Panasonic är både hus och objektiv stabiliserat eller?

Är det någon som använder någon av de kameror jag funderar på som har lust dela med sig av erfarenheter?

Sen G80 är väll väderskyddad också men äldre.
Panasonic GX9 verkar vara vassare på video än Fuji på det jag har försökt gemföra.
Fuji X-E3 har väll något större sensor än Panasonic GX9. Så smidigheten och bra bilder bonus med film

Sensorn som sitter i fuji är rätt mycket större än i panasonic. FUJI räcker till det mesta o dom har utmärkt optik från prisvärda/Lätta till dyra pro optik. Någonstans måste man dra gränsen för sensorstorlek jag drar den vid aps-c men gör undantag för mobil o drönare.
En stor skillnad är att panasonic kör 4-3 format på sina bilder typ alla andra kör 3-2.
Om du beskär dina 4-3 till 3-2 då får du inte mycket kvar. Fuji x-e3 är en rikitigt bra kamera men jag gillar andra modeller från fuji bättre. Det är bara att gå o känna på dom.Sedan har fuji riktigt bra profiler till kameran som gör att du får riktigt fina bildfiler rakt ut från kameran men minimalt arbete av dom. På min instagram är dom flesta resebilder från grekland/ven/laos tagna med fuji. Interiört kör jag nikon D850.

om du tex vill köra tele så har fuji en utmärkt prisvärd zoom 50-230 för ca 3.800 sedan tycker jag du ska försöka köpa fuji med normalzoomen som är riktigt bra som har brännvidd 18-55 2,8-4. Så köp ett paket där den ingår. Den är riktigt bra bland dom bästa motljusegenskaper jag upplevt o då har jag kört mängder med objektiv till dom flesta systemen.

Min insta hittar du här
https://www.instagram.com/ovenilssonphotographer/

Minsta spegelreflexhuset = 200D
Något större, med bättre autofokus = 77D
Ytterligare lite större, lite proffsigare i allt = 80D

Spegelfria Canon-hus (som med adapter tar alla Canon-objektiv)

Stora tjejen har en 200D så vi delar ju vissa objektiv i dag.

Så en M50 med adapter eller en 77D eller 80D man ska kolla på för att kunna använda sig av redan objektiv.

Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II
Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS USM
Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS II USM
Canon EF 50mm f/1,4 USM
Yongnuo EF 35mm f/2,0

Så det finns ju lite objektiv till Canon redan idag som vi använder oss av.

Så en M50 med adapter eller en 77D eller 80D man ska kolla på för att kunna använda sig av redan objektiv.

Canon EF 50mm f/1,4 USM
Yongnuo EF 35mm f/2,0

Med detta i åtanke och det faktum att i är fler som fotar i familjen tycker jag mycket talar för att fortsätta med Canon - men jag är förstås färgad av mitt eget innehav! :)

Vilken Canon kamerahus skulle du rekommendera om man behåller befintliga objektiv

Jag har inte stenkoll på dagens utbud. Jag tror du fick bra tips ovan om t ex skillnaderna mellan 200, 77 och 80. Det handlar mest om vad du prioriterar och vilken budget. Rent fotomässigt brukar väl ett större kamerahus ge en snabbare och "proffsigare" kamera men till priset av högre vikt och pris.

Skillnaden i bildkvalitén mellan Canon husen är marginell. Däremot kan det nog skilja en hel del när det gäller filmning men eftersom jag aldrig filmar med systemkameran så vet jag inte.

Själv fotar jag med 5D - men då kan man inte använda EF-S objektiven och det huset hamnar i en helt annan prisklass. Jag har också en 100D som jag använder då och då, tycker den är mycket trevlig eftersom det är en "riktig" kamera men i ett smidigt format. Den är väl föregångaren till den 200D som ni har i familjen.

Om du vill ha ett förslag - gå på 80D, mer kamera än vad du har idag men ändå kommer det att kännas tryggt och bekant! :)

Canon EF 50mm f/1,4 USM
Yongnuo EF 35mm f/2,0

Tre av de där objektiven har bildstabilisering. Tyvärr har inte någon systemkamera från Canon inbyggd bildstabilisering vilket är något att fundera på när du väljer ny kamera.

Som jag påpekade förut så har kamerorna från Olympus och Panasonic inbyggd bildstabilisering. Nackdelen med ett sådant val är förstås att dina Canonobjektiv inte passar alls.

Dina Canonobjektiv är större och tyngre än de objektiv som är anpassade till EOS M-serien, men det går ju att komplettera med EF-M-objektiv med tiden.

Som Rickard skrev, ingen kamera är pergekt. Man måste alltid kompromissa. EOS 200 är en bra kompromiss om du vill fortsätta att använda dina objektiv med en modern kamera som är mindre än din nuvarande.

You win some, you lose some.

Jag vet att EOS 200 D är trevlig då dottern har en så har ju testat den som sagt.
Vridbar skärm är trevligt och att den är ganska liten gillar jag också med hennes kamera.

Övre bilden Canon EOS 200D ISO 3200, 1/200sec & 55mm
Undre bilden Panasonic DMC-G80 ISO 3200, 1/100sec & 55mm

Det var lilla dottern som testade att fota dagens match.

Bilagor

• IMG_6257_800.JPG
    IMG_6257_800.JPG
    87.5 KB · Visningar: 32
  • P1010040_800.jpg
    P1010040_800.jpg
    105.2 KB · Visningar: 32
Om du vill ha en kamera som du känner dig hemma i direkt om du använt 550D är 77D det bästa alternativet. Likvärdig i storlek och vikt och ett antal generationer bättre.
550-600-650-700-760-77- samma grundkoncept, bara mycket bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar