Quisquam
Aktiv medlem
Nej det går inte, eftersom det är styrblixten som triggar slaven.
Precis! Det är delvis därför som det i vissa lägen kan vara idé att köra med kabel.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej det går inte, eftersom det är styrblixten som triggar slaven.
Precis! Det är delvis därför som det i vissa lägen kan vara idé att köra med kabel.
Vet ni det, eller antar ni att det är så? Jag frågar därför att det finns en meny som låter en välja funktioner hos olika blixtar som styrs av kameran. På Canon har jag för mig att det går att stänga styrblixtens blixt så den bara tänder trådlös blixt. Själv är jag osäker.
När jag fotade med min 60D och använde den interna blixten som "master" så avgav den alltid lite ljus även om man ställde in så att blixtljuset skulle komma enbart från den externa blixten. Det var inte alltid man märkte av det lilla "extraljuset" men ibland så. Om jag till exempel fotograferade framför en reflekterande yta med den externa blixten riktad från sidan så såg man ju den interna blixtens reflektion ändå på bakgrunden. Tänk dig ett porträtt framför ett fönster eller en spegel. Det är ju inte alltid man kan styra den som ska avporträtteras.
Finns det något sätt att limma fast fokuspunkt tex i mitten?
Intressant med blixt-tips!
LR 4.3 är ute med stöd för OM-D!
Stöd för OM-D fanns redan i LR 4.1. Är det något annat nyttigt i 4.3 som gör det mödan värd att uppgradera?
dpr sa:The Mac version of Lightroom features a Develop module that supports Apple's HiDPI mode, that makes the interface easier to read on the 'Retina' panels used on recent Macs.
Det beror på vad man menar med bäst. D800 tog ett jättekliv när det gäller bildkvalitet och utklassar i princip alla mellanformatare. Man får alltså bästa tänkbara bildkvalitet i ett litet och billigt paket, i jämförelse.
OMD E-M5 tog också ett jättekliv fast inte riktigt lika stort när man lyfte upp m43 till i nivå med snittet för aktuella APS-C och i nivå med fem år gamla FF. En bedrift det med.
Sonys sensorteknologi ligger bakom båda bedrifterna. Troligen i alla fall.
Jag röstade på den som ligger etta, fast jag har tvåan. .-)