Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Ska detta falska rykte någonsin dö ut?
Det är ingen skillnad på distorsionskorrigeringen om du har ett hus från Olympus eller Panasonic. Båda korrigerar distorsion automatiskt, om du använder JPEG eller en råformatkonverterare som stöder detta.

Jag vill absolut inte sprida falska rykten, men jag medger att jag slarvade med vokabulären. Jag skrev distorsion men tänkte på kromatisk abberation (som i och för sig också är en sorts distorsion men inte det man vanligen menar med det, nämligen krokiga linjer). När det gäller lateral CA är det i alla fall så att det bara är Panasonic-gluggar i Panasonic-hus som korrigeras i kameran. Och Panasonic-objektiv har ofta mer CA än Olympus.

P och O har lite olika syn på det där även om båda står bakom m4/3-specen som innehåller elektronisk objektivkorrektion. Panasonic är mer benäget till korrektion i kameran än vad Olympus vanligen är, det tror jag jag vågar skriva ändå.
 
snygg bild på nya E-P5 :)

ttry_main_img.jpg
 
Ska detta falska rykte någonsin dö ut?
Det är ingen skillnad på distorsionskorrigeringen om du har ett hus från Olympus eller Panasonic. Båda korrigerar distorsion automatiskt, om du använder JPEG eller en råformatkonverterare som stöder detta.

Det här var ju intressant att veta. Jag trodde nämligen inte att Olympus korrigerade distorion i JPG och jag har nämligen ett tag funderat på en Panasonic 14-42 PZ till min Olympus.

Men frågan är ändå om Olympushus korrigerar distorsion från ett Panasonicobjektiv? Eller om de bara korrigerar sina egna objektiv. Nån som vet?
 
Det här var ju intressant att veta. Jag trodde nämligen inte att Olympus korrigerade distorion i JPG och jag har nämligen ett tag funderat på en Panasonic 14-42 PZ till min Olympus.

Men frågan är ändå om Olympushus korrigerar distorsion från ett Panasonicobjektiv? Eller om de bara korrigerar sina egna objektiv. Nån som vet?

Men jag skrev ju svaret på den frågan!
Jag har Panasonic 20/1,7 och det är perfekt raktecknande på alla mina tre Olympushus. Jag har använt det objektivet för att fotografera av tidningssidor på bibliotek. Då märker man verkligen om det blir distorsion eller inte.
 
E-P5 ska tydligen komma med 17/1,8 som kit-objektiv

Nu vaknade gammgubben;) Min utveckling i korthet har lett från mellanformat och Canon 1 och 5 till micro 4/3 och GH2. Idag är det OM-D och GH3 som är mina flaggskepp, MEN, den kamera som jag jobbar mest med är E-PL5.
Den ger tillräckligt bra bildkvalitet och är underbar att jobba med. Ett bekymmer är att förklara för kunderna varför jag inte har en riktig kamera, men det tar jag.
 
Men jag skrev ju svaret på den frågan!
Jag har Panasonic 20/1,7 och det är perfekt raktecknande på alla mina tre Olympushus. Jag har använt det objektivet för att fotografera av tidningssidor på bibliotek. Då märker man verkligen om det blir distorsion eller inte.
ja, det märks bra tydligt! Jag postade tidigare ett exempel taget med Panasonic 14/2.5 där jag lyckats undgå korrektionen och det var verkligen inte vackert resultat:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1906506&postcount=965
(observera att jag förväxlade bilderna i det inlägget)
 
Nu vaknade gammgubben;) Min utveckling i korthet har lett från mellanformat och Canon 1 och 5 till micro 4/3 och GH2. Idag är det OM-D och GH3 som är mina flaggskepp, MEN, den kamera som jag jobbar mest med är E-PL5. Den ger tillräckligt bra bildkvalitet och är underbar att jobba med
då lär du gilla nya E-PL5, enligt 43rumours så ska den ha samma sensor och processor som E-M5 fast bättre AF och ännu bättre IS! (men eftersom jag personligen gillar EVF så känns det inte särskilt lockande ändå)
 
då lär du gilla nya E-PL5, enligt 43rumours så ska den ha samma sensor och processor som E-M5 fast bättre AF och ännu bättre IS! (men eftersom jag personligen gillar EVF så känns det inte särskilt lockande ändå)

E-PL5 är inte ny, den nya (som alltså ännu inte lanserats) heter väl E-P5?
Redan E-PL5 har OM-D-sensorn enligt en massa källor, bla säger Olympus själva att den "matchar OM-D" i bildkvalitet. Och det finns många ägare som intygar det.

Eller så har jag fått allt om bakfoten...
 
E-PL5 är inte ny, den nya (som alltså ännu inte lanserats) heter väl E-P5?
Redan E-PL5 har OM-D-sensorn enligt en massa källor, bla säger Olympus själva att den "matchar OM-D" i bildkvalitet. Och det finns många ägare som intygar det.

Eller så har jag fått allt om bakfoten...

Jag är övertygad att det är samma sensor och processor i OM-D och E-PL5; jag har bägge;)
 
Nu vaknade gammgubben;) Min utveckling i korthet har lett från mellanformat och Canon 1 och 5 till micro 4/3 och GH2. Idag är det OM-D och GH3 som är mina flaggskepp, MEN, den kamera som jag jobbar mest med är E-PL5.
Den ger tillräckligt bra bildkvalitet och är underbar att jobba med. Ett bekymmer är att förklara för kunderna varför jag inte har en riktig kamera, men det tar jag.

Haha, jag gör jobb med allt möjligt jox. GH1, LX3, gamla objektiv halvt på tvären, rakt-på-blixt och grejor. Kanske tur att jag har Atlanten mellan mig och mina kunder så de slipper se eländet.

Inom parentes.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.