Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Vid handel mellan två EU-länder betalar man ingen tull. Man betalar vanligtvis säljarlandets moms såvida inte säljaren årligen säljer mer än för flera hundratusen kronor till köparlandet. I det senare fallet betalar man köparlandets moms.

Oavsett vilken moms som ska betalas så betalar man den i samband med köpet och inte vid införseln. Att handla inom EU är alltså väldigt likt att handla inom Sverige.
 
Dock tänkte jag byta ut/komplettera med Panasonic AF 12-35/2,8 G X Lumix Vario ASPH Power OIS.

Eller så väntar du tills Olympus presenterar sitt 12-40 f/2.8. Ryktet säger att den officiella presentationen blir den 10:e september.

Det objektivet kan förstås bli dyrare än Panasonics motsvarande, och det kan dröja tills det går att köpa, men om du inte har jättebråttom så kan det vara smart att vänta tills du vet.
 
Eller så väntar du tills Olympus presenterar sitt 12-40 f/2.8. Ryktet säger att den officiella presentationen blir den 10:e september.

Det objektivet kan förstås bli dyrare än Panasonics motsvarande, och det kan dröja tills det går att köpa, men om du inte har jättebråttom så kan det vara smart att vänta tills du vet.

Nej jag har inte så bråttom. Har. 2 månader till att betala klart tidigare fotoinköp.

Bussmicke
www.bussmicke.se
 
Håller på och packa inför en Italien-resa. Hela fotoutrustningen med två hus, sex objektiv och väska väger bara 3 kg!
Följande innehåller väskan:
E-M5
E-PM2
12/2
15/8
17/1,8
45/1,8
75/1,8
40-150/4-5,6
Väskan har dessutom ett stort fack ledigt för exempelvis en vattenflaska och något annat.
 
Håller på och packa inför en Italien-resa. Hela fotoutrustningen med två hus, sex objektiv och väska väger bara 3 kg!
Följande innehåller väskan:
E-M5
E-PM2
12/2
15/8
17/1,8
45/1,8
75/1,8
40-150/4-5,6
Väskan har dessutom ett stort fack ledigt för exempelvis en vattenflaska och något annat.

Och en surfplatta?
Jag har en Samsung Galaxy Tab 3, 16 Gb och 3G. Liten och smidig i kameraväskan.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
 
Jag använder Internet endast på hotell och liknande där det finns WiFi eller fast nät. Aldrig mobilnät, det skulle vara ruinerande.
 
En ny fårga. Jag har en Olympus E-PL1 och skulle vilja köpa ett macro objektiv för att ta kort på klockor smycken och annat.


Va har ni för tips, jag kan tyvärr inte köpa något dyrt så alla tips är till hjälp? passar all m.zuiko digital eller hur är de? har alla e-lp modeller samma fäste för objektiv eller är de olika?

jag vet verkligen inte vilka objektiv som passar min modell så hjälp mig gärna!
 
En ny fårga. Jag har en Olympus E-PL1 och skulle vilja köpa ett macro objektiv för att ta kort på klockor smycken och annat.


Va har ni för tips, jag kan tyvärr inte köpa något dyrt så alla tips är till hjälp? passar all m.zuiko digital eller hur är de? har alla e-lp modeller samma fäste för objektiv eller är de olika?

jag vet verkligen inte vilka objektiv som passar min modell så hjälp mig gärna!

12-50 objektivet har bra närbildsfunktion och finns att köpa billigt.
 
Nya Olympus, OM-D E-M1 kommer av allt att döma i oktober redan. Verkar väldigt bra. Jag är nöjd med min E-M5, men välkomnar redan fasdetekterande autofokus. Och så har jag kvar en del Four Thirds objektiv som jag varit väldigt nöjd med; 14-54mm, 50mm Macro och 75-300mm, som varit näst intill oanvändbara på mina micro Four Thirds kameror, men som det sägs går direkt att använda på den nya kameran.

Här några länkar från dpreview, det finns massor sen ute på nätet.

http://www.dpreview.com/previews/olympus-om-d-e-m1/
http://www.dpreview.com/previews/olympus-om-d-e-m1/7
Och så Robin Wong: http://robinwong.blogspot.se/2013/09/olympus-om-d-e-m1-review-introduction.html

Väldigt intressant. Jag är nog på där!
 
En ny fårga. Jag har en Olympus E-PL1 och skulle vilja köpa ett macro objektiv för att ta kort på klockor smycken och annat.


Va har ni för tips, jag kan tyvärr inte köpa något dyrt så alla tips är till hjälp? passar all m.zuiko digital eller hur är de? har alla e-lp modeller samma fäste för objektiv eller är de olika?

jag vet verkligen inte vilka objektiv som passar min modell så hjälp mig gärna!

Ett tips på billig macrolösning är att inhandla mellanringar (finns på Ebay för 2-300 kr). Jag köpte en sådan från Hong Kong fraktfritt och den funkar perfekt med autofokus på alla micro 4/3 objektiv. Har testat på E-PL1 med kitobjektivet och Olympus 40-150 f4-5.6.
 
Olympus 12-40 2,8 Pro kommer att kosta 8990:- på Fotokungen och Scandinavian Photo. 2k billigare än Panasonics motsvarande. Hoppas den är lika bra eller bättre.
Undrar då vaf 40-100 2,8 (?) kommer att kosta..

Bussmicke
www.bussmicke.se
 
Olympus 12-40 2,8 Pro kommer att kosta 8990:- på Fotokungen och Scandinavian Photo. 2k billigare än Panasonics motsvarande. Hoppas den är lika bra eller bättre.
Undrar då vaf 40-100 2,8 (?) kommer att kosta..

Bussmicke
www.bussmicke.se

Om du pratar om Olympus så är det väl en 40-150/2,8 som är planerad. Den ska väl egentligen inte behöva bli dyrare än den gamla 50-200/2,8-3,5 (13 895 kr numera). Den är något ljusstarkare men också kortare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.