Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Jag spontan köpte precis en Panasonic GX1. 1990:- borde väl vara ett fynd eller? Jag hoppas det blir ett lyft jämfört med min GF3. Testerna på dx0mark tyder på att det i alla fall.

Är ni intresserade så är länken till kampanjen:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_selected.php?ID=699

Använd rabattkod FF09 så får ni fraktfritt.

Oj, det var billigt. GX1 är suverän!!

Själv beställde jag :
Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42/3,5-5,6 Asph/Power OIS Svart
(bulkförpackad) + UV-filter + microfiberduk 2099 kr

Gäller att fylla på objektivlagret när det är sådana här kanonpriser :)


/chi
 
Gluggrea

Ja, som ni kanske sett är det rea på ett urval objektiv i staterna, på BH, Adorama och Amazon, själv har bara spanat in 60mm macrot men det verkar vara fler...

http://www.bhphotovideo.com/c/promotion/10448/olympus-instant-savings.html/

$399 är ju riktigt billigt för 60mm makrot, blir kanske inte så stort kap om man får tulla och betala frakt. Men hittade ett ställe på eBay som skickar med USPS för $36 så det blir ju rätt ok ändå. Slog till på det, orkar inte vela längre, kanske inte köper nåt bra på länge och nu är ju makrosäsongen i full gång så... :)

/edit: eller vad sägs om $149 för 40-150/4-5.6!!! Det är ju helt sjukt!! Kan inte bli mer prisvärt
 
Ja, som ni kanske sett är det rea på ett urval objektiv i staterna, på BH, Adorama och Amazon, själv har bara spanat in 60mm macrot men det verkar vara fler...

http://www.bhphotovideo.com/c/promotion/10448/olympus-instant-savings.html/

$399 är ju riktigt billigt för 60mm makrot, blir kanske inte så stort kap om man får tulla och betala frakt. Men hittade ett ställe på eBay som skickar med USPS för $36 så det blir ju rätt ok ändå. Slog till på det, orkar inte vela längre, kanske inte köper nåt bra på länge och nu är ju makrosäsongen i full gång så... :)
Du spar knappt 900 kr jämfört med den billigaste någotsånär välrenommerade butiken på Prisjakt (komplett.se) om du åker på moms och tull, och det bör man väl räkna med.
Slipper man moms och tull så är det en bonus. :)

Vilka garantiregler gäller?

/edit: eller vad sägs om $149 för 40-150/4-5.6!!! Det är ju helt sjukt!! Kan inte bli mer prisvärt

Med moms och tull är det lite drygt 200 kr dyrare än vad Cyberfoto, Fotokungen och Japan Photo tar, så i det fallet skulle jag nog inte handla transatlantiskt.
 
Ja nä jag tänkte bara tipsa om det ändå, hade tänkt åka på semester till NY egentligen men blev ändrade planer. Rent generellt är det ju ganska låga och jämna priser på sånt där annars. Den där rabatten kanske kommer i Sverige snart också, vem vet

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Har sett kommentarer att Panasonic äldre objektiv 14-45 mm mft ( ej 14-42! ) anses som ett objektiv som tecknar skarpt och ligger en klass över Olympus 12-50 mm? Några erfarenheter här på forumet?

/Lennart
 
Tyst exponering i Panasonic GH3 - jo, men ...

För den som lägger stor vikt vid GH3:ans möjlighet till (nästan) helt tyst stillbildsexponering, finns anledning att utfärda en liten varning.

Vid tyst exponering används den elektroniska slutarens "rolling shutter", och en sådan tar en viss tid på sig att registrera bilden (ej att förväxla med exponerings-tid). I GH3 tar det 1/10 sekund, vilket är lång tid i sammanhanget.

Detta innebär att oavsett en exponeringstid på t.ex. 1/2000 sekund, så kommer bilden som registreras på minneskortet att visa vad som "kommit genom objektivet" under 1/10 sekund. Under den tiondelen kan mycket hinna hända i form av kameraskakningar och rörlighet i motivet ...

Den långa registreringstiden medför också problem i artificiellt ljus, där möjligheten att välja exponeringstid begränsas.

Två intressanta artiklar som beskriver denna brist hos GH3 finns här:

http://m43photo.blogspot.be/2012/12/gh3-electronic-shutter.html

http://m43photo.blogspot.se/2013/03/gh3-electronic-shutter.html


(Ovanstående skrev jag även som kommentar till Fotosidans GH3-test, men eftersom alla "fourthird-fans" förmodligen redan läst det, så lägger jag in min kommentar även här i forumet.)
 
Intressant, och konstigt att det ska behöva vara så. Redan salig Nikon D70 hade elektronisk slutare som kunde hantera blixt och allt (visserligen i kombination med den mekaniska). Där var syftet att göra korta exponeringar möjliga och ändå ha ridån helöppen istället för en springa löpande över sensorn som brukligt.

Jag kommer iallafall slå till på en GH3 imorgon, främst som filmkamera, men känner jag mig själv rätt kommer den bli mitt förstaval för det mesta. Tyst exponering är absolut en säljande punkt. Ni som är bekanta med den: märker man av de här konstigheterna på exempelvis en vigsel?
 
Är oxå sugen på en GH3. Men tänkte avvakta lite för att se vad Olympus har i rockärmen som uppföljare till OMD......är lite vimsig kring filmandet. Om det är min grej typ....
 
Intressant, och konstigt att det ska behöva vara så. Redan salig Nikon D70 hade elektronisk slutare som kunde hantera blixt och allt (visserligen i kombination med den mekaniska).

Nikon D70 hade CCD-sensor (inte CMOS-sensor). En CCD-sensor har i princip ingen bildregistreringstid, utan registrerar hela bilden samtidigt med sin "global shutter" (till skillnad från CMOS-sensorers "rolling shutter").

Både CCD- och CMOS-sensorer har förstås sina för- och nackdelar. Kamerafabrikanterna går alltmer över från CCD till CMOS, så de anser uppenbarligen att CMOS är bättre.

Den långa bildregistreringstiden för CMOS skapar förstås bara problem vid "tyst" exponering, alltså när den elektroniska slutaren används, men det kan ju vara nog så illa om det är just tyst exponering man är ute efter.

Använder man istället den "vanliga" mekaniska slutaren så är CMOS-sensorernas bildregistreringstid inget problem.
 
Aha! Bra att veta!
Ibland har jag funderat på att gräva upp en sån här gammal Sony, vad de nu hette, med fast monterad Zeiss-zoom och lätt beskuren D2x-sensor, för tyst exponering och snabb blixtsynk, men de har ju lite andra begränsningar...
 
Tiilgift om den här frågan har kommit upp tidigare i tråden, men nu är den 31 sidor, och det känns lite oöverskådligt att läsa igenom hela, plus att jag inte blir klokare av sökfunktionen.

Nå, frågan är om gamla FourThirdsblixtar fungerar till m43? Jag har en Olympus FL50R kvar sedan min FourThirdstid med Olympus E3. Jag har prövat den på min OMD EM 5, men det verkar inte som om kameran och blixten kommunicerar.

Någon som vet hur det är med den frågan?

//GöranR
 
Tiilgift om den här frågan har kommit upp tidigare i tråden, men nu är den 31 sidor, och det känns lite oöverskådligt att läsa igenom hela, plus att jag inte blir klokare av sökfunktionen.

Nå, frågan är om gamla FourThirdsblixtar fungerar till m43? Jag har en Olympus FL50R kvar sedan min FourThirdstid med Olympus E3. Jag har prövat den på min OMD EM 5, men det verkar inte som om kameran och blixten kommunicerar.

Någon som vet hur det är med den frågan?

//GöranR

Jag har en FL50R som fungerar perfekt med min Omd, kanske du har nåt vajsing ?
 
Jag spontan köpte precis en Panasonic GX1. 1990:- borde väl vara ett fynd eller? Jag hoppas det blir ett lyft jämfört med min GF3. Testerna på dx0mark tyder på att det i alla fall.

Är ni intresserade så är länken till kampanjen:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_selected.php?ID=699

Använd rabattkod FF09 så får ni fraktfritt.

Öjöj...missade detta helt i början av sommaren. Surt...hade mkt väl kunna vara av intresse!
 
Panasonic AF 12-35/2,8 G X Lumix Vario ASPH Power OIS
Och den är vädertätad. (Men det kanske Tamronen är också?)

Jag tycker 14-150 är okej men skulle gärna vilja ha skarpare objektiv med fast bländare genom hela zoomomfånget såsom jag hade det under L-tiden med Canon.

Dock tänkte jag byta ut/komplettera med Panasonic AF 12-35/2,8 G X Lumix Vario ASPH Power OIS. Tyvärr kostar den 11k i Sverige medan man kan köpa från Tyskland för runt 8,5k.
Vad kan det kosta att köpa därifrån i frakt?
Gäller garantiet för objektivet här? Jag menar, kan jag gå till någon butik här och lämna in det för service om jag skulle behöva eller måste man skicka det till Tyskland för service?

Vidare tänkte jag komplettera det med:
Panasonic AF 35-100/2,8 G X Vario Power O.I.S

14-150 kommer bli kvar som reservobjektiv eller reseobjektiv när det inte är lämpligt att ta med för mycket utrustning.

Än har det inte blivit något Olympus 60 mm Macro men den finns fortfarande på inköpslistan.
 
Jag har 12-35/2,8. Ett underbart objektiv, skarpt genom hela zoomomfånget. Funderar också på 35-100/2,8, men det är ju dyrt, det också. Tyskland låter intressant - var köper du då? Och måste man inte betala tull och skatt? Eller gäller det inte inom EU? Frakten kan ju knappast komma upp i sådana summor att det inte ändå blir intressant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.