Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Va skakigt det var när du körde fyrhjuling. Hade du stängt av bildstabiliseringen? ;-)

Mer Olympus 45/1.8, har en E-PL5:a och undrar vilken bländare man ska ha som "grundinställning" för foto i dagsljus och man vill ha bilder med bra skärpa i fokuspunkten. Tack på förhand för råd och tips!

/Lennart

Mer Olympus 45/1.8, har en E-PL5:a och undrar vilken bländare man ska ha som "grundinställning" för foto i dagsljus och man vill ha bilder med bra skärpa i fokuspunkten. Tack på förhand för råd och tips!

/Lennart

Det beror väl på var du har lagt fokuspunkten....men ligger den i mitten har du toppskärpa redan från 1,8. Men förvånande bra i kanterna också.

Vill du ha absolut superskärpa över hela bildytan kan du välja vilken bländare som helst mellan 4 och 11. Detta objektiv, som jag just skaffat för ett löjligt lågt pris, är fantastiskt skarpt!

Över 11 bör man inte gå, då träder diffraktionen in för mycket och det blir inte lika skarpt.

fick min idag med! shit vilken glugg! så underbar bara, liten lätt och knivskarp. För det priset så är det ju lite måste-ha-optik!

Bilagor

• _4160216-2.jpg
    _4160216-2.jpg
    83.3 KB · Visningar: 291
Det är nog bättre med ett motljusskydd som kan monteras i bajonettfattningen på framsidan av objektivet. Olympus original är onödigt dyrt så jag köpte en kopia av Olympus LH-40B på Amazon.uk. Den kostade ungefär 11 GBP.

Olympus 45mm f/1.8 tycker jag är lika bra som mitt tidigare favoritobjektiv, Canon EF 85mm f/1.8. Olympusobjektivet kostar ungefär 2/3 av Canonobjektivet och är mycket mindre och lättare, så det är rätt självklart vilket av dessa båda objektiv som blir mest använt nuförtiden.

Det är nog bättre med ett motljusskydd som kan monteras i bajonettfattningen på framsidan av objektivet. Olympus original är onödigt dyrt så jag köpte en kopia av Olympus LH-40B på Amazon.uk. Den kostade ungefär 11 GBP.

Jag beställde ett från JJC (LH-J40B) som brukar vara lika bra som originalen från en firma i Tyskland via e-bay. Pris 18.50 euro. Med frakt blir det 209 kr, Original kostar mer än det dubbla inklusive frakt. Kommer vilken dag som helst.

Har nu testat 45/1.8 och att det är ett skarpt objektiv syns direkt! Har beställt motljusskydd JJC från Ebay.com, 100.- med frakt till Svedala.

/Lennart

Jaha, då har man blivit med OM-D. Måste medge att jag var minst sagt skeptisk till EVF, men efter att ha testat är jag nöjd som ett litet barn på julafton. Skönt att ha en så kompetent kamera i ett så litet format. :)
Köpte till batterigreppet eftersom det hängde med till hyfsat pris, men del 2 lär jag aldrig använda.

Har sedan tidigare 14/2,5, 20/1,7 samt 45/1,8 men överväger köp av ett objektiv till för porträtt, men velar mellan 60/2,8 och 75/1,8. Macrot känns spontant som ett bättre köp eftersom det har fler användningsområden, är bra mycket lättare samt billigare. Någon som testat båda och kan uttala sig?

Jag tycker att 45/1.8 är rätt bra för porträtt, men jag förstår att en del föredrar lite längre teleobjektiv än så.
(Jag har ingen erfarenhet av vare sig 60/2.8 eller 75/1.8, tyvärr.)

OM-Du kan stå ut med lite ljussvagare så är den de marknadsför som "porträttzoom" riktigt trevlig, för 1200 kronor får man 40-150'an med lite tur :)

Jag tycker det känns som 75'an är lite knepig brännvidd, personligen tror jag 60'an är mer användbar plus att man kan fota makro med den också :) vattentätad, sedan priset också, den är ju inte jättedyr i förhållande till vad bra objektiv man får:
http://blog.mingthein.com/2012/09/21/olympus-60-2-8-macro/

Men å andra sidan, känner du att 75'an lockar så lär du nog inte bli besviken på den, har läst en del recensioner på båda dessa och de verkar riktigt riktigt bra båda två.
http://blog.mingthein.com/2012/07/22/review-the-olympus-zd-751-8-for-micro-four-thirds/

Ursäkta om jag inte direkt kunde svara på din fråga :)

/edit: just det, kolla vad jag läste förut:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3294382#forum-post-50189949

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar