Anders Östberg
Guest
Eftersom jag arbetade professionellt under flera år med att fota travhästar, och då använde Tv-läget på min kamera, så vet jag givetvis vad ett halvautomatiskt läge är. Det var en rätt märklig kommentar från din sida ...
Det här handlar förmodligen bara om vad man lägger in i begreppet "full kontroll", liksom i ordet "styrning".
Jag har från början bara pratat om att styra kameran till samma exponeringsvärden, oavsett M, Av eller Tv. Jag tror du lägger in andra aspekter på handhavandet, dvs huruvuda du personligen tycker att det är mer praktiskt att göra detta i just M.
Det är märkligt hur vi pratar om varandra, för jag kan inte riktigt förstå hur det INTE skulle vara kameran som väljer den parameter jag bett den att välja. Att man sedan kan ändra den parameterns påverkan innan man trycker av är ju en helt annan sak. Hela min poäng med M-läget kontra automatiska lägen är ju att man i M-läget hela tiden själv styr vilka parametrar som används. Jag måste alltså inte först se vad kameran föreslår och sedan ändra det till det värde jag ändå hade tänkt använda, vilket jag måste göra i ett automatiskt läge. Hur kommer det sig att du inte förstår det?
Två aspekter på det;
1) Jag styr alla parametrar i kameran oavsett programläge. I M, Av, Tv likväl som P.
2) "Det värde som du vill ha", hur har du fått det? Förmodligen genom att ta en referens från kamerans ljusmätare, och då har du (i M) liksom jag (kanske i Av) bett kameran om ett startvärde, vilket du sedan ändrar efter egen erfarenhet. Förmodligen justerar du löpande under fotograferingen, med referens till det värde som kameran föreslår.
Enda skillnaden blir då att i M behåller du dina valda värden mellan exponeringarna, medan dom rör på sig i halvautomatiska lägen. I båda fallen bör vi kontrollera och eventuellt justera mellan avtrycken.
Däremot är det ju en helt annan sak att automatiska lägen i kameran är överlägsna M-läget i vissa situationer där jag helt enkelt inte vet vilket värde jag ska använda. Jag har använt fotografering av travhästar som ett exempel. Där ville jag enbart förvissa mig om att jag fick en specifik slutartid. Eftersom inget motiv var det andra likt, och jag stod och fotade under flera timmar, var det omöjligt för mig att hitta en fast inställning som skulle ge mig korrekta exponeringar. Då var Tv-läget i min Canon optimalt. Men fortfarande hade jag mindre kontroll då. Jag kunde få en bländare som jag inte hade valt manuellt, men det accepterade jag utan problem eftersom det helt enkelt inte gick att finlira med alla inställningar i praktiken. På en minut kunde det komma sex-sju hästar som skulle plåtas. Jag valde då, helt självklart, att släppa på kontrollen för att istället förvissa mig om att jag fick motivet fångat skarpt. En utfrätt himmel spelade ingen som helst roll.
I fallet med snabba rörliga mål kan det vara praktiskt att släppa på både kontroll och styrning eftersom man inte hinner med. Men vid "långsammare" fotografering finns lika mycket möjlighet oavsett programläge. Att du sedan tycker att det ena arbetsättet är jobbigare än det andra är irrelevant för hur mycket möjlighet till styrning och kontroll du har, och det är förmodligen här vi pratar förbi varandra.
Senast redigerad av en moderator: