Rommel
Avslutat medlemskap
Jag kommer att upprepa mig nu, men ni får alla förlåta mig för det.
För mig är ditt påstående helt obegripligt. Du jämför alltså M-läget (det ÄR inte ens ett halvautomatiskt läge) med kamerors hel- och halvautomatiska program, och säger att man har samma kontroll i alla lägen - om man mäter ljuset med kamerans ljusmätare. Det stämmer ju inte. Mäter jag ljuset i något hel- eller halvautomatiskt läge så finns det minst en parameter som jag inte kommer att kunna påverka eftersom kameran kommer att ställa in den/de åt mig. Mäter jag ljuset i M-läget ser jag om min exponering kommer att bli som jag vill, eller om jag måste justera något. När jag trycker ned avtryckaren vet jag exakt vad det är som kommer att hända. Om det inte är en skillnad så förstår jag uppriktigt sagt inte hur man kan hitta en skillnad i någonting i tillvaron.
De halvautomatiska är ju likadant som beskriver eftersom du faktiskt har en funktion till som M-läget inte har och det är exponeringskompensationen.
Du har olika handhavande i alla lägena fast du bestämmer olika många prioriterande parametrar.
I M läget kollar kameran ljuset åt dig och den varierar beroende mätmetoden. Mätaren kommer visar om den blir över, rätt enligt kameran eller underexponerad och du väljer att justera därefter. Här i M-läget kan du då ratta in 3 parametrar för att förändra exponeringen, dvs ISO, Slutaren, eller Bländaren.
Av-läget har endast ett läge att förändra över/medel/under och det exponeringskomp. (om man räknar bort att man har olika mätmetoder och inte riktar om kameran och låser värdena). Varken ISO eller slutartid kan förändra själva ljusmängden i bilden. Dock kan man ju ändra dessa värden om man vill uppnå andra ändamål.
Tv-läget är som Av-lägets text ovan. förändras endast endast genom exp. komp och här rattar man in ISO, eller bländaren.
Alltså alla tre lägena har sina mål eftersom man kan i stortsett göra samma saker fast på olika tillväga gånga sätt.
Använd den som passar er!
/Stefan