Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M vs TV/AV

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer att upprepa mig nu, men ni får alla förlåta mig för det.

För mig är ditt påstående helt obegripligt. Du jämför alltså M-läget (det ÄR inte ens ett halvautomatiskt läge) med kamerors hel- och halvautomatiska program, och säger att man har samma kontroll i alla lägen - om man mäter ljuset med kamerans ljusmätare. Det stämmer ju inte. Mäter jag ljuset i något hel- eller halvautomatiskt läge så finns det minst en parameter som jag inte kommer att kunna påverka eftersom kameran kommer att ställa in den/de åt mig. Mäter jag ljuset i M-läget ser jag om min exponering kommer att bli som jag vill, eller om jag måste justera något. När jag trycker ned avtryckaren vet jag exakt vad det är som kommer att hända. Om det inte är en skillnad så förstår jag uppriktigt sagt inte hur man kan hitta en skillnad i någonting i tillvaron.

De halvautomatiska är ju likadant som beskriver eftersom du faktiskt har en funktion till som M-läget inte har och det är exponeringskompensationen.
Du har olika handhavande i alla lägena fast du bestämmer olika många prioriterande parametrar.

I M läget kollar kameran ljuset åt dig och den varierar beroende mätmetoden. Mätaren kommer visar om den blir över, rätt enligt kameran eller underexponerad och du väljer att justera därefter. Här i M-läget kan du då ratta in 3 parametrar för att förändra exponeringen, dvs ISO, Slutaren, eller Bländaren.

Av-läget har endast ett läge att förändra över/medel/under och det exponeringskomp. (om man räknar bort att man har olika mätmetoder och inte riktar om kameran och låser värdena). Varken ISO eller slutartid kan förändra själva ljusmängden i bilden. Dock kan man ju ändra dessa värden om man vill uppnå andra ändamål.

Tv-läget är som Av-lägets text ovan. förändras endast endast genom exp. komp och här rattar man in ISO, eller bländaren.

Alltså alla tre lägena har sina mål eftersom man kan i stortsett göra samma saker fast på olika tillväga gånga sätt.

Använd den som passar er!

/Stefan

Jag kommer att upprepa mig nu, men ni får alla förlåta mig för det.

För mig är ditt påstående helt obegripligt. Du jämför alltså M-läget (det ÄR inte ens ett halvautomatiskt läge) med kamerors hel- och halvautomatiska program, och säger att man har samma kontroll i alla lägen - om man mäter ljuset med kamerans ljusmätare. Det stämmer ju inte. Mäter jag ljuset i något hel- eller halvautomatiskt läge så finns det minst en parameter som jag inte kommer att kunna påverka eftersom kameran kommer att ställa in den/de åt mig.
Du styr inte parametern direkt, men indirekt via exponeringskompensationen.

Att i M-läget ändra exponering från 1/500s F/2.8 till 1/250s f/2.8 (där 1/500s motsvarar nollpunken på exponeringsmätaren) kan lika gärna göras om man använder bländarförval och justerar exp komp +1EV.
(på min kamera är det till och med samma reglage man använder till båda dessa justeringar).

De halvautomatiska är ju likadant som beskriver eftersom du faktiskt har en funktion till som M-läget inte har och det är exponeringskompensationen.
Du har olika handhavande i alla lägena fast du bestämmer olika många prioriterande parametrar.

I M läget kollar kameran ljuset åt dig och den varierar beroende mätmetoden. Mätaren kommer visar om den blir över, rätt enligt kameran eller underexponerad och du väljer att justera därefter. Här i M-läget kan du då ratta in 3 parametrar för att förändra exponeringen, dvs ISO, Slutaren, eller Bländaren.

Som jag skrev: Att först använda automatik och sedan manuellt korrigera automatiken är för mig ett krystat sätt att likna M-läget med automatiska lägen.

Men nu ska jag inte upprepa det fler gånger.

Detta blev en fascinerande tråd och frågan är om någon blivit klokare av den. :)

Att i M-läget ändra exponering från 1/500s F/2.8 till 1/250s f/2.8 (där 1/500s motsvarar nollpunken på exponeringsmätaren) kan lika gärna göras om man använder bländarförval och justerar exp komp +1EV.
(på min kamera är det till och med samma reglage man använder till båda dessa justeringar).

Och vad måste du också trycka in för att inte det automatiska läget ska ändra någon parameter?

Nej, jag tycker inte att M-läget är samma sak som att med några knapptryck korrigera en automatisk uträkning av en eller flera parametrar. För mig är det en ytterst udda omväg, men samtidigt en praktisk teoretisk modell för att kunna påstå att M-läget inte ger mer full kontroll än automatiska lägen. Vi lär inte bli överens.

Det är dock för mig totalt främmande att påstå att hel- och halvautomatik ger samma kontroll som M-läget.
Visst hade du det. Du fick ju precis den slutartid du ville ha, och på displayen kunde du kontrollera vilken bländare kameran tyckte passade till slutartiden.

Full kontroll.

Fast du behövde inte styra allt hela tiden. Det räckte att du styrde tiden (för att få rätt rörelseintryck) och ISO (för att få önskat brus) så fixade kameran den tredje variabeln.

Samma kontroll, men olika sätt att styra på, jämfört att köra M. Hade du gjort det hade du fått kontrollera ljusmätaren, eller använd ditt eget förstånd till att uppdatera bländarinställningen när hästkrakarna rantade in i skuggan i bortre kurvan.
Med Tv räckte det att du i sökaren display höll koll på vad kameran höll på med. Själva snurrandet på ratten skötte den åt dig.

Samma kontroll, samma resultat, olika sätt att styra.

Ofta försöker jag fotografera folk som kommer springande på olika ställen. Den första dyker upp ur skuggan och springer rakt in i den solbelysta gläntan. Näste kommer fram vid gläntan, men springer ner i skuggan till vänster. Den tredje håller sig i skuggan hela tiden. Den fjärde stannar i gläntan, men då har solrackarn gått i moln.
Ställer jag kameran i M i en sådan situation har jag ingen kontroll alls på exponeringen. Det blir ömsom för ljust, ömsom för mörkt. Styra den rätt hinner jag inte. Men ställer jag den i Tv, och för övrigt konfigurerar så som jag vill ha det (ljusmätmetod, ISO och vad det nu kan vara), då har jag kontroll, för jag hinner slänga ett öga på displayen och kontrollera att värdena verkar rimliga.

I Tv behöver jag alltså inte styra hela tiden, men jag har en rimlig chans att hålla kontroll på vad som händer. I M hinner jag inte styra, så jag tappar kontrollen fullständigt.

Det är för övrigt Nikonkameror som man kan ställa exponeringskompensation på även i läge M. Det man gör är alltså att införa ett offset på den exponeringsmätning som visas som referens i sökaren. Om man sen vill bry sig om den eller ej är upp till var och en.
Hos Canon anser man att om man nu valt läge M, då kan man lika gärna ställa in ett visst avstånd från nominell exponering, om man nu trots allt bryr sig om att titta på den mätaren.

Liksom flera andra i tråden använder jag ofta M när jag fotograferar med blixt. Jag tycker inte det finns någon annan metod som gör att jag kan styra exponeringen dit jag vill ha den. Kontrollera vad som händer i Av kan jag, men det är inte alltid styrparametern (exponeringskompensation) räcker till, även om den nu (7D) har kommit tillbaka till samma område som den var i min första EOS-kamera (EOS 10), alltså upp till fem steg.

Hemskt vad jag pladdrar så här på kvällskvisten, ser jag.

Senast ändrad:
Att använda automatik som man kompenserar är en väldigt vanlig metod för mig. Det är inte alltid jag fotar motiv som är så 18% grå som mätaren anser (förenklat uttryckt). Skulle jag istället göra samma sak i M-läget så får jag kompensera manuellt genom att ange andra värden och titta på exponeringsskalan för att se att bilden blir som jag vill ha den. Samma kontroll i båda lägena.

Om automatiken inte ska ändra något kan man använda exponeringslås, vilket jag dock i princip aldrig anser mig behöva. Det är ganska sällan jag flyttar mig mellan olika motiv i exakt samma belysning.

Omvänt då: Hur gör du med M när du förflyttar dig mellan motiv i olika belysning? Då måste du ju ändra dina inställningar. Jag i A-läget kan använda exakt samma bländare om jag vill och kameran väljer automatiskt en ny korrekt tid åt mig. Enkelt, och så ser min mesta fotografering ut.

Som sagt... olika verktyg för olika tillfällen, men med samma kontroll, bara man vet hur kameran fungerar och hur man styr den.

Nja. Om du har Auto ISO kan kameran lika gärna välja att uppfylla din önskan om exponeringskompensation genom att justera ISO eller att fördela kompensationen mellan tiden och ISO.

Omvänt då: Hur gör du med M när du förflyttar dig mellan motiv i olika belysning? Då måste du ju ändra dina inställningar. Jag i A-läget kan använda exakt samma bländare om jag vill och kameran väljer automatiskt en ny korrekt tid åt mig. Enkelt, och så ser min mesta fotografering ut.

Som sagt... olika verktyg för olika tillfällen, men med samma kontroll, bara man vet hur kameran fungerar och hur man styr den.

Antingen så pratar vi om helt olika saker när vi pratar om "full kontroll" eller så är det något annat fundamentalt kommunikationsfel i hela den här diskussionen.

Att jag sannolikt måste ställa om värden på kameran när jag byter motiv och/eller får förändrade ljusförhållanden är väl inte intressant för om man har full kontroll eller inte? Det är ju vid varje enskilt exponeringstillfälle vi pratar om, eller? Där och då, när jag ska ta min bild, vill jag oftast ta den genom att bestämma ALLA parametrar. Hur gör jag det enklast? Ja, för mig är M-läget det enda tänkbara. Jag kan givetvis ta en rätt omständlig omväg via något automatiskt program, men då blandar jag in så många onödiga faktorer att jag lika gärna kunde låtit kameran bestämma direkt. Så resonerar jag. Andra resonerar uppenbarligen annorlunda.

Nja. Om du har Auto ISO kan kameran lika gärna välja att uppfylla din önskan om exponeringskompensation genom att justera ISO eller att fördela kompensationen mellan tiden och ISO.
Om du slår på auto-ISO i Mläget kompliceras saken också och du måste använda exponeringskompensation för att kunna styra exponeringen.

Jag förutsatte att ISO var manuellt styrt för tråden handlar till största delen om bästa kontroll över exponeringen. Jag misstänker att ni som förordar att M-läget alltid ska användas inte menar att det ska användas med auto-ISO?

Jag misstänker att ni som förordar att M-läget alltid ska användas inte menar att det ska användas med auto-ISO?

Det är alldeles korrekt, bortsett då från att någon förordar M-läget. Det tror jag inte att någon gör. Däremot menar jag - och några till - att det läget ger full kontroll över bilden. Om man nu vill ha det.

Kan vi vara överens om att vi pratar om M-läget som i manuellt? Det är ju inte vidare manuellt att ställa in auto-ISO ...
Finns ju inte större anledning att använda auto-iso i t ex Av läge heller, om man är intresserad av kontroll över hur bilden exponeras. Men om man nu vill jämföra M med Av så blir det ju omöjligt om man inte har samma förutsättningar -- dvs antingen auto-iso i båda lägena eller i inget av dem.

.. Det stämmer ju inte. Mäter jag ljuset i något hel- eller halvautomatiskt läge så finns det minst en parameter som jag inte kommer att kunna påverka eftersom kameran kommer att ställa in den/de åt mig.

Det där är så fel, att jag börjar fundera på om hela diskussionen beror på att du inte riktigt förstår hur tids-/bländarautomatik fungerar? Med "halvautomatik" (tids-/bländarautomatik) så är det inte alls några "parametrar som jag inte kan påverka" - det låter på dig som du tror att de ställs in av kameran i det ögonblicket jag trycker av?

Om jag t.ex. fotograferar med 'tidsautomatik' så kommer jag att ha exakt samma möjlighet och att justera exponeringstiden som om jag fotat i M-läge, enda skillnaden blir att rattandet börjar på olika punkter. Om det sen är mer eller mindre krångligt att börja rattandet på den exponeringstid (motsv) som kamerans ljusmätare uppfattar som den rätta är kanske en smaksak.

Det där är så fel, att jag börjar fundera på om hela diskussionen beror på att du inte riktigt förstår hur tids-/bländarautomatik fungerar? Med "halvautomatik" (tids-/bländarautomatik) så är det inte alls några "parametrar som jag inte kan påverka" - det låter på dig som du tror att de ställs in av kameran i det ögonblicket jag trycker av?

Om jag t.ex. fotograferar med 'tidsautomatik' så kommer jag att ha exakt samma möjlighet och att justera exponeringstiden som om jag fotat i M-läge, enda skillnaden blir att rattandet börjar på olika punkter. Om det sen är mer eller mindre krångligt att börja rattandet på den exponeringstid (motsv) som kamerans ljusmätare uppfattar som den rätta är kanske en smaksak.

Eftersom jag arbetade professionellt under flera år med att fota travhästar, och då använde Tv-läget på min kamera, så vet jag givetvis vad ett halvautomatiskt läge är. Det var en rätt märklig kommentar från din sida ...

Det är märkligt hur vi pratar om varandra, för jag kan inte riktigt förstå hur det INTE skulle vara kameran som väljer den parameter jag bett den att välja. Att man sedan kan ändra den parameterns påverkan innan man trycker av är ju en helt annan sak. Hela min poäng med M-läget kontra automatiska lägen är ju att man i M-läget hela tiden själv styr vilka parametrar som används. Jag måste alltså inte först se vad kameran föreslår och sedan ändra det till det värde jag ändå hade tänkt använda, vilket jag måste göra i ett automatiskt läge. Hur kommer det sig att du inte förstår det?

Däremot är det ju en helt annan sak att automatiska lägen i kameran är överlägsna M-läget i vissa situationer där jag helt enkelt inte vet vilket värde jag ska använda. Jag har använt fotografering av travhästar som ett exempel. Där ville jag enbart förvissa mig om att jag fick en specifik slutartid. Eftersom inget motiv var det andra likt, och jag stod och fotade under flera timmar, var det omöjligt för mig att hitta en fast inställning som skulle ge mig korrekta exponeringar. Då var Tv-läget i min Canon optimalt. Men fortfarande hade jag mindre kontroll då. Jag kunde få en bländare som jag inte hade valt manuellt, men det accepterade jag utan problem eftersom det helt enkelt inte gick att finlira med alla inställningar i praktiken. På en minut kunde det komma sex-sju hästar som skulle plåtas. Jag valde då, helt självklart, att släppa på kontrollen för att istället förvissa mig om att jag fick motivet fångat skarpt. En utfrätt himmel spelade ingen som helst roll.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar