Annons

Autoläge vs Manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)
vad tänkte du på för avvikelser?
Den karaktäristiska kurvan (svärtningskurvan) ser annorlunda ut. För en elektronisk sensor är den i stort sett linjär, medan den för film har en S-liknande form. Mest markant är väl att kurvans för film utplanande (flackare) del i den högra övre delen av diagrammet (skuldran) inte finns för en elektronisk bildsensor. Det blir tvärstopp och efter A-D-omvandlingen slår värdet i taket direkt för de delarna av bilden som överexponerats.

Det finns inte samma "snälla" beteende vid överexponering, alltså. Ska man ETTR så måste man var noga att inte blåsa högdagrarna. All film har förvisso inte samma karaktäristiska kurva, och diafilm är mindre förlåtande än negativfilm.

Ett annat exempel är att digitalt foto består rätt mycket av databehandling. ETTR fungerar inte så bra med film. Har man för mycket svärta i sitt negativ är det svårt att få bort den (även om det finns sånt som Farmer's försvagare så är det något av en nödlösning). Det digitala "negativet", dvs råfilen, kan datamanipuleras rätt mycket utan att man sänker bildkvaliteten. I många fall höjer man den snarare.
 
Enligt trådstarten TS så ställde han frågan om skillnaderna mellan manuellt,automatiskt,bländarstyrt,slutarstyrt så frågan var klar från början. Sedan att vissa inte förstår att det är samma ljusmätare för samtliga sätt o att skillnaden mellan tex manuellt o bländarstyrt är om du valt samma bländare från början att du får ställa in allt manuellt i M medans läget AV så sätter kameran Tiden o eftersom det är samma ljusmätare så blir det samma som i M om du följt indikation som kameran säger är rätt,exponering.

Och du har samma kontroll i lägena Av,Tv som M enda skillnaden är att du är lite upplåst till ena värdet men du kan ändra det som du kan ändra det M läget.
Grundfrågan är enkelt anser jag det är oftast bäst att köra
Av när bländaren är prio
Tv när tiden är prio
P eller gröna rutan när man inte har koll o är van med kompakt kamera o inte lärt sig ännu
M när man kör med blixtar eller använder avtonade filter o vill låsa värdet o inte har bråttom

Oavsett om du använder tv,av eller M så kan du ändra så blir rätt skillnaden är att det oftast går snabbare med av o tv sedan är tiden oftast exakt likadan du skulle fått M läget pga samma ljusmätare i låta kameran.

Ämnet drar ofta vidare efter frågeställarens start, och slutsatsen av en tråd måste göras av tråden i sin helhet.
Jag håller med om det du skriver, och jag tror att alla gör det bara vi kan vara överens om vad som är auto och vad som är manuellt i din beskrivning. Det förefaller ligga prestige i att använda manuella metoder och då är det viktigt att kalla det man använder för manuellt eller halvmanuellt snarare än automatiskt eller halvautomatiskt.

Petter...
 
Den karaktäristiska kurvan (svärtningskurvan) ser annorlunda ut. För en elektronisk sensor är den i stort sett linjär, medan den för film har en S-liknande form. Mest markant är väl att kurvans för film utplanande (flackare) del i den högra övre delen av diagrammet (skuldran) inte finns för en elektronisk bildsensor. Det blir tvärstopp och efter A-D-omvandlingen slår värdet i taket direkt för de delarna av bilden som överexponerats.



Det finns inte samma "snälla" beteende vid överexponering, alltså. Ska man ETTR så måste man var noga att inte blåsa högdagrarna. All film har förvisso inte samma karaktäristiska kurva, och diafilm är mindre förlåtande än negativfilm.



Ett annat exempel är att digitalt foto består rätt mycket av databehandling. ETTR fungerar inte så bra med film. Har man för mycket svärta i sitt negativ är det svårt att få bort den (även om det finns sånt som Farmer's försvagare så är det något av en nödlösning). Det digitala "negativet", dvs råfilen, kan datamanipuleras rätt mycket utan att man sänker bildkvaliteten. I många fall höjer man den snarare.



Kunde inte förklarat det bättre :)

Är väl nåt sånt jag lärt mig under studietiden.



Ämnet drar ofta vidare efter frågeställarens start, och slutsatsen av en tråd måste göras av tråden i sin helhet.

Jag håller med om det du skriver, och jag tror att alla gör det bara vi kan vara överens om vad som är auto och vad som är manuellt i din beskrivning. Det förefaller ligga prestige i att använda manuella metoder och då är det viktigt att kalla det man använder för manuellt eller halvmanuellt snarare än automatiskt eller halvautomatiskt.



Petter...



Håller nog med dig om att vissa anser det som prestige att kunna hantera situationen i M. Men ibland funkar inte några lägen utom M och inte heller exponeringsmätaren går att förlita.
 
Håller nog med dig om att vissa anser det som prestige att kunna hantera situationen i M. Men ibland funkar inte några lägen utom M och inte heller exponeringsmätaren går att förlita.

Precis. Att ha kontroll och styra innebär att välja rätt metod vid rätt tillfälle. Välj den som passar bäst just för den situation du är i och den bild du vill ta. AUTO, P, A, S eller M (gröna rutan, P, Av, Tv, M).
Som någon skrev i början, "enda gången jag användrr gröna rutan är när jag är full". Detta kan upplevas hånfullt, och var kanske menat så. Men kan också tolkas insiktsfullt. När man är full är kanske gröna rutan bästa valet för okej partybilder.

Petter...
 
Den karaktäristiska kurvan (svärtningskurvan) ser annorlunda ut. För en elektronisk sensor är den i stort sett linjär, medan den för film har en S-liknande form. Mest markant är väl att kurvans för film utplanande (flackare) del i den högra övre delen av diagrammet (skuldran) inte finns för en elektronisk bildsensor. Det blir tvärstopp och efter A-D-omvandlingen slår värdet i taket direkt för de delarna av bilden som överexponerats.

Det finns inte samma "snälla" beteende vid överexponering, alltså. Ska man ETTR så måste man var noga att inte blåsa högdagrarna. All film har förvisso inte samma karaktäristiska kurva, och diafilm är mindre förlåtande än negativfilm.

Ett annat exempel är att digitalt foto består rätt mycket av databehandling. ETTR fungerar inte så bra med film. Har man för mycket svärta i sitt negativ är det svårt att få bort den (även om det finns sånt som Farmer's försvagare så är det något av en nödlösning). Det digitala "negativet", dvs råfilen, kan datamanipuleras rätt mycket utan att man sänker bildkvaliteten. I många fall höjer man den snarare.

det är stor skillnad på film om du jämför dia med negativ helt olika. Du kan scanna in ett dia/negativ film o får samma möjligheter som med dslr i photoshop sedan att det skiljer i en del ingångsvärden mellan dlsr/film.

Man kan tvista om att svartvit negativ film har snyggare tonövergångar speciellt om storformat används o vissa hävdar att det är omöjligt att få det med vilken dslr du än väljer. Men allt detta är OT så vi skippar det.
 
Det har funnits flera exempel i äldre trådar där förstagångsköpare av systemkamera blivit besviken för bilderna blev inte bättre än kompaktkameran som dom ägt och köpt på någon sommarrea för en tusenlapp, här har dom slagit till med en systemare för 4-5000 kr och förväntat sig stordåd, säkert påverkade av internet reklam och erfarna fotografer i tidningar och dyligt. Förväntningarna blir så stora att man tror man köpt en magisk bildmaskin som fixar det mesta, jaha säger frugan nu har du lagt ut mycket pengar så nu vill jag se fina bilder.


Förvånade ofta har denna lätt vilsna man fått rådet att fota manuellt, med i all välmening mycket invecklade förklaringar, som blir rena Grekiskan för den nu ännu mera vilsna mannen, tidigt kommer rådet att också börja fota i Raw, inte lätt att vara vägledare för nya systemkamera ägare alla gånger.


//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.