Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M vs TV/AV

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, nu blev jag ännu mer förvirrad.
Vad har automatisk/manuell växling i en bil för koppling till att välja bländar- eller slutartidsförval i en kamera när man vill styra slutartiden?

Anledningen till att jag nämnde automatkoppling i en bil för att likna halvautomatik i en kamera är för att man styr en funktion medan automatiken styr en annan funktion för att matcha de val man gör.

Senast ändrad:
Faktum kvarstår:

+ Samtliga parametrar som man manuellt kan styra i M-läget kan man också styra med tids- eller bländarautomatik.

+ Ljusmätaren fungerar exakt likadant ovsett exponeringsmetod.

Slutsatsen är alltså att man har samma förutsättningar och samma möjligheter att styra exponeringen oavsett vilken metod man väljer.

Hur man sen definierar begreppet 'kontroll', och vilken metod man jobbar bäst med är som sagt en annan fråga.

Faktum kvarstår:

+ Samtliga parametrar som man manuellt kan styra i M-läget kan man också styra med tids- eller bländarautomatik.

+ Ljusmätaren fungerar exakt likadant ovsett exponeringsmetod.

Slutsatsen är alltså att man har samma förutsättningar och samma möjligheter att styra exponeringen oavsett vilken metod man väljer.

Hur man sen definierar begreppet 'kontroll', och vilken metod man jobbar bäst med är som sagt en annan fråga.

Ja. Eller för att citera trådens första inlägg:

"M vs TV/AV
Jag läste i en bok att det är "bäst" att köra i M-läget. Författaren fortsätter sedan resonemanget med att "ställ in f8 och och ställ sedan in slutartiden för en korrekt exponering, alltså när exponeringsmätaren är på 0".

Vad är då skillnaden mot att fota i AV? Då borde man väl få samma exponering, med enda skillnaden att kameran aut. ställt in slutartiden utifrån f8? Förstår ni mitt resonemang?

Eller skulle mätaren vara mer exakt i M läget?"

Där kunde tråden ha dött ut. Allt var redan avhandlat på ett klart och redigt sätt.

Micke.

M är full kontroll.

Av eller Tv så kommer även ljusmätningsmetoden in i bilden, spotmätning, centrumvägt och vad de heter vilket påverkar kamerans val av tid/bländare, alltså inte full kontroll men går att ändra med exponeringskontrollen.

I en studio måste man väl använda M med studioblixtar eftersom dom blixtrar när du knäpper och inte som vanliga blixtar som ger en förblixt för att kontrollera ljuset.
Även med panoramabilder skall du ha M för att kameran skall exponera lika på alla bilder när ljuset ändrar.

Själv använder jag nästan aldrig M eftersom största delen av mina bilder är dragracing, flyguppvisning och liknande där ljuset ändrar hela tiden och jag anser att kameran är snabbare att sköta det än vad jag är så då får kameran sköta den punkten. Obs! att jag då använder snabb serie tagning.

Jämförelse med växellådor så har min vw en tiptronic låda som gör att jag kan växla upp och ner som jag själv vill men bilen vägrar växla till femman om hastigheten inte är över 70km/h, alltså inte full kontroll.

Om man vill ha stor del av panoramat felexponerat är det en bra idé. Annars inte.
Nu har jag aldrig gjort panoramor själv, men enligt det jag läst i fototidningar och på nätet så är det alltid manuell exponering som brukar rekommenderas. Något som för mig låter som det enda vettiga. Här ett exempel:
http://www.naturephotographers.net/articles0103/ejp0103-1.html
Hur tror du att den tredje bilden i den här länken hade sett ut om fotografen gjort som du rekommenderar?

Olle

Min fråga handlade om hur man styr så att slutartiden blir den man vill när man använder slutarautomatik. Att då svara att man ska välja bländarautomatik istället är totalt irrelevant.
Nä, det är i högsta grad relevant. Om man har intresse av att få en viss slutartid och använder tidsautomatik, då arbetar man på fel sätt, och då är det synnerligen relevant att upplysa om detta.

Att det sen går att åstadkomma samma sak genom ett omständigare manövrerande av någon eller några av de andra parametrarna, om man envisas med att inte använda Tv, (det enklaste är nog att ändra bländaren till slutartiden råkar bli den man vill ha) är en annan sak. Det svaret är relevant för Av, P och M. Men ett sånt svar var relevant på 70-talet, när många kameror bara hade en automatikmetod, om någon alls.

Nu har jag aldrig gjort panoramor själv, men enligt det jag läst i fototidningar och på nätet så är det alltid manuell exponering som brukar rekommenderas. Något som för mig låter som det enda vettiga. Här ett exempel:
http://www.naturephotographers.net/articles0103/ejp0103-1.html
Hur tror du att den tredje bilden i den här länken hade sett ut om fotografen gjort som du rekommenderar?

Olle

Jag har gjort ett antal panoramor, och helt aningslöst gått på rekommendationerna. Och vet ni.... det har blivit bra!

Nä, det är i högsta grad relevant. Om man har intresse av att få en viss slutartid och använder tidsautomatik, då arbetar man på fel sätt, och då är det synnerligen relevant att upplysa om detta.

Att det sen går att åstadkomma samma sak genom ett omständigare manövrerande av någon eller några av de andra parametrarna, om man envisas med att inte använda Tv, (det enklaste är nog att ändra bländaren till slutartiden råkar bli den man vill ha) är en annan sak. Det svaret är relevant för Av, P och M. Men ett sånt svar var relevant på 70-talet, när många kameror bara hade en automatikmetod, om någon alls.

Men du, varför missar du att det är ett exempel? Varför missar du hur jag använde liknelsen? Det var ingen som hade valt fel metod och som behövde upplysas. Jag använde ett exempel för att åskådliggöra skillnaden mellan att själv kontrollera exponeringen eller att bara delvis göra det.

Och för att inte dra tråden ett varv till: Jag vet att man kan korrigera automatikval med exponeringskompensationen. Min åsikt är, precis som tidigare, att det är en omständlig väg jämfört med M-läget för att få kontroll på hur exponeringen görs.

Om man vill ha stor del av panoramat felexponerat är det en bra idé. Annars inte.

Om man börjar med att ljusmäta (spotmätning) det motiv man tänker fota så vet man hur man ska ställa sin kamera. Att använda M-läget utan att först mäta av hela motivet rekommenderas givetvis inte. Än mindre rekommenderas att fota panorama i autoläge och få ojämna exponeringar att hantera i efterarbetet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar