Annons

M vs TV/AV

Produkter
(logga in för att koppla)
Jämför gärna med automatisk eller manuell växellåda. Har du kontroll över vilken växel som ska användas när du kör med automatväxel?
Ja, viss kontroll har jag faktiskt - även utan den typ av halvautomatik med växelväljare som är rätt vanlig idag. Jag kan ju trycka på gasen tills den växel jag vill ha väljs av systemet.

Och innan du spinner vidare på det lätt absurda resonemanget så kan jag bara säga att jag tycker de analogier med bilar som ofelbart kommer upp vad tekniskt som än diskuteras sällan verkar funka.

Är det här verkligen så svårt att förstå? Nej, givetvis inte. Men vill man inte förstå så förstår man inte, och det har jag den fullaste respekt för. :)

Nej, det är inte svårt att förstå vad du menar - men tills du inser (vilket du trots allt till din fördel verkar göra längre ned i tråden) att man kan tolka uttryck på olika sätt så kommer du att fortsätta tro att alla som inte håller med dig har för små händer.

Ja, viss kontroll har jag faktiskt - även utan den typ av halvautomatik med växelväljare som är rätt vanlig idag. Jag kan ju trycka på gasen tills den växel jag vill ha väljs av systemet.

Och innan du spinner vidare på det lätt absurda resonemanget så kan jag bara säga att jag tycker de analogier med bilar som ofelbart kommer upp vad tekniskt som än diskuteras sällan verkar funka.

Nej, det är inte svårt att förstå vad du menar - men tills du inser (vilket du trots allt till din fördel verkar göra längre ned i tråden) att man kan tolka uttryck på olika sätt så kommer du att fortsätta tro att alla som inte håller med dig har för små händer.

Jodå, att man kan tolka olika har jag förstått, men nu borde det inte råda någon tvekan om vad jag menar med full kontroll. Full kontroll är alltså inte viss kontroll, som det är man får om man gasar sig till den växel man vill ha. :)

Jodå, att man kan tolka olika har jag förstått, men nu borde det inte råda någon tvekan om vad jag menar med full kontroll. Full kontroll är alltså inte viss kontroll, som det är man får om man gasar sig till den växel man vill ha. :)

Du frågade inte om full kontroll heller, men min poäng var inte att märka ord utan att försöka poängtera att liknelsen mellan bilkörning och fotograferande haltar lite, i min åsikt. Som i "det går inte att jämföra en växellåda med en systemkamera", om det var några otydligheter där.

Nåja, debatten är ganska uttjatad ändå, framför allt för de av oss som inte förstår. :)

Du frågade inte om full kontroll heller, men min poäng var inte att märka ord utan att försöka poängtera att liknelsen mellan bilkörning och fotograferande haltar lite, i min åsikt. Som i "det går inte att jämföra en växellåda med en systemkamera", om det var några otydligheter där.

Nåja, debatten är ganska uttjatad ändå, framför allt för de av oss som inte förstår. :)

Ja, liknelser är svårt. Särskilt när man använder dem för att försöka förklara något som är tydligt redan som det är, men som ändå inte vill förstås.

Klart att den här diskussionen är uttjatad. Som jag skrivit tidigare: Man väljer det sätt som passar ens behov bäst. Vad som är rätt, fel, bra och dåligt är både meningslöst och onödigt att diskutera. Resultatet är alltid det viktiga.

Du lägger ju själv in vinklade villkor för att "bevisa" din tolkning... som här:

"Om jag vill ha 1/250 så ställer jag in den. Om kameran väljer 1/500, hur använder jag en automatik för att få den att ställa in 1/250 och inte 1/750?" (Det sista antar jag ska vara "1/500"?)

Ingen har sagt att man kan "använda en automatik" för att ställa in kameran på det sättet. Det har däremot sagts ett antal gånger att du inte behöver acceptera det värde som kamerans automatik föreslår, utan du kan t.ex. använda exponeringskompensationen för att ställa in det värde som du anser är mer rätt gentemot kamerans exponeringsmätare. Så, i Av kan man ratta in +1 på ljusmätarens skala, precis som du gör i det manuella läget, bara med olika rattar (på en del kameror exakt samma ratt). Men det här argumentet och sättet att jobba är ju uppenbart en av dom saker som *du* inte vill förstå.

Jag börjar tro att du fortsätter spela omöjlig bara för att du tycker det är kul att retas med folk. :)

Det får bli mitt sista inlägg, alla argument har används femtioelva gånger redan och ingen kommer att lära sig något nytt här.

Senast redigerad av en moderator:
Intressant att ändra förutsättningarna i mitt exempel för att slippa svara på frågan. :)
Det är ju så man använder automatiken i praktiken. Iom att du bara nämnde att slutartiden var viktig att styra så är ju bländarautomatik det lämpligaste att använda under den förutsättningen. Det som är viktigt att låsa till ett visst värde ställer man in manuellt och det som inte har någon egentlig betydelse för bilden kan man låta kameran ta hand om (speciellt när det är tidsbrist för att göra inställningarna).

Automatik som exponeringsmätare, autofokus, bländar- och tidsautomatik har alla införts för att snabba upp och förenkla hanteringen av kameran för att ge kontroll i situationer som annars skulle vara mycket svårare (kanske omöjliga) att få kontroll över om man var tvungen att styra de helt manuellt.

Det är ju så man använder automatiken i praktiken. Iom att du bara nämnde att slutartiden var viktig att styra så är ju bländarautomatik det lämpligaste att använda under den förutsättningen. Det som är viktigt att låsa till ett visst värde ställer man in manuellt och det som inte har någon egentlig betydelse för bilden kan man låta kameran ta hand om (speciellt när det är tidsbrist för att göra inställningarna).

Automatik som exponeringsmätare, autofokus, bländar- och tidsautomatik har alla införts för att snabba upp och förenkla hanteringen av kameran för att ge kontroll i situationer som annars skulle vara mycket svårare (kanske omöjliga) att få kontroll över om man var tvungen att styra de helt manuellt.

Du har inte läst vad jag skriver va? Slutarautomatik var vald i mitt exempel, vilket jag hoppades framgick. Då går det inte att ändra till bländarautomatik för att lösa det problem jag beskrev.

Senast ändrad:
Du lägger ju själv in vinklade villkor för att "bevisa" din tolkning... som här:

"Om jag vill ha 1/250 så ställer jag in den. Om kameran väljer 1/500, hur använder jag en automatik för att få den att ställa in 1/250 och inte 1/750?" (Det sista antar jag ska vara "1/500"?)

Ingen har sagt att man kan "använda en automatik" för att ställa in kameran på det sättet. Det har däremot sagts ett antal gånger att du inte behöver acceptera det värde som kamerans automatik föreslår, utan du kan t.ex. använda exponeringskompensationen för att ställa in det värde som du anser är mer rätt gentemot kamerans exponeringsmätare. Så, i Av kan man ratta in +1 på ljusmätarens skala, precis som du gör i det manuella läget, bara med olika rattar (på en del kameror exakt samma ratt). Men det här argumentet och sättet att jobba är ju uppenbart en av dom saker som *du* inte vill förstå.

Jag börjar tro att du fortsätter spela omöjlig bara för att du tycker det är kul att retas med folk. :)

Det får bli mitt sista inlägg, alla argument har används femtioelva gånger redan och ingen kommer att lära sig något nytt här.

Nej, det sista skulle vara 1/750, precis som jag skrev.

Du verkar inte ha läst just den del av diskussionen som min liknelse avsåg. Exponeringskompensationen har vi, mycket riktigt, avhandlat tidigare. Det var inte den som diskuterades här.

Att på ett så oerhört tarvligt sätt utmåla mig som en person som vill retas är bara uselt, inget annat. Du behöver inte hålla med mig i mina åsikter, men att inte respektera dem är bara dåligt. Jag respekterar givetvis dina även om jag inte håller med dig.

Senast ändrad:
Det var inte meningen att trampa dig på tårna, jag trodde det var lite skämtsamt det jag skrev. Men eftersom du tolkar det så väldigt negativt så ber jag ödmjukast om ursäkt för klumpigheten.

Over and out, nu är det inte roligt längre så jag avslutar prenumerationen på tråden så det inte blir mer skada skedd.

OK, antag följande: Kameran är inställd i läge A, bländare 5,6 och ISO 400.

Kamerans ljusmätning i kombination med slutartidsautomatiken kommer då - med det ljus som råder just då - att anse att en korrekt exponering fås med 1/500 sekund. Jag vill däremot använda 1/250 sekund. Hur gör jag nu?

Det beror det på om kamerans föreslagna värden ger en korrekt exponering eller inte. Om bilden blir lagom ljus med kamerans förslag så¨måste jag ju ändra bländare eller ISO om jag vill få tiden till 1/250. Jag kan alltså ändra bländare till 8 och kameran kommer då att ge mig 1/250 sekund istället för att behålla samma exponering. Eller så behåller jag bländare 5,6 och ställer in ISO 200 istället. Samma exponering.

Om de föreslagna värdena däremot inte ger en korrekt exponering så kan jag använda exponeringskompensation. Antag att 1/500, bländare 5,6 och ISO 400 ger en underexponerad bild med 1 steg (vi fotar ute i snön på vintern kanske). Jag vrider då in +1 på exponeringskompenseringen och kameran ger mig då 1/250 sekund.

Motsvarande i M-läge blir ju att du ställer in 1/250 sekund. Sen får du titta på ljusmätaren för att se vad den visar baserat på den bländare och ISO som du råkar ha inställt just för tillfället. Och beroende på om du anser att detta motiv ska över- eller underexponeras jämfört med hur kamerans ljusmätare tycker.

Om du anser att ljusmätaren har rätt så får du ratta in bländare och/eller ISO manuellt tills mätaren står på noll.

Om du anser att motivet behöver överexponeras ett steg så får du ratta bländare och/eller ISO tills mätaren står på +1.

Oavsett om vi kör M eller A så måste vi förstå hur kamerans ljusmätning fungerar och när den kan bli lurad. Vi måste veta hur vi vill ha vår bild exponerad i förhållande till ljusmätarens uppfattning. Det blir lika mycket rattande för att komma fram till samma bild, och i slutändan har vi lika mycket kontroll, men på olika sätt.

Oavsett om vi kör M eller A så måste vi förstå hur kamerans ljusmätning fungerar och när den kan bli lurad. Vi måste veta hur vi vill ha vår bild exponerad i förhållande till ljusmätarens uppfattning. Det blir lika mycket rattande för att komma fram till samma bild, och i slutändan har vi lika mycket kontroll, men på olika sätt.

Allt handlar givetvis om vad man menar med full kontroll, vilket avhandlats på senare tid i tråden. :)

Jag spotmäter när jag ska ta en bild. Jag söker en neutral punkt att mäta på först och kontrollerar sedan vad som händer i högdagrarna. De får inte fräta ut, oftast.

För mig är det självklara valet manuellt läge på min kamera för att göra det här. Jag har full kontroll och kan hela tiden korrigera på det sätt jag vill. Allt som sker styr jag. Kameran föreslår ingenting. Efter år av fotande vet jag inget snabbare sätt för att hitta den inställning jag vill ha innan jag tar min bild.

Det här är full kontroll för mig.

Funkar det bra för dig så är det naturligtvis bra för dig.

Däremot anser jag att din kamera faktiskt förslår något för dig. Den föreslår nämligen vad som är rätt exponering baserat på den inbyggda ljusmätaren. Du förhåller dig sen manuellt till detta, medan jag (oftast) gör det via halvautomatik. Men vi använder oss båda av en form av automatik kombinerad med manuella inställningar/korrigeringar för att få den bild vi vill ha.

Funkar det bra för dig så är det naturligtvis bra för dig.

Däremot anser jag att din kamera faktiskt förslår något för dig. Den föreslår nämligen vad som är rätt exponering baserat på den inbyggda ljusmätaren. Du förhåller dig sen manuellt till detta, medan jag (oftast) gör det via halvautomatik. Men vi använder oss båda av en form av automatik kombinerad med manuella inställningar/korrigeringar för att få den bild vi vill ha.

Ja, vill man se ljusmätning som automatik förstår jag ditt resonemang.

Ljusmätningen sker dock oavsett vilket läge som ställs in på en kamera, och här har vi diskuterat M-läget kontra automatiska lägen.

Du har inte läst vad jag skriver va? Slutarautomatik var vald i mitt exempel, vilket jag hoppades framgick. Då går det inte att ändra till bländarautomatik för att lösa det problem jag beskrev.
Jag läser vad du skriver, men inte det som står mellan raderna.
Som det nu börjar framgå så vill du alltså styra både bländare och slutartid under denna förutsättning?
Då bör det finnas lämpligare inställningar än bländar- eller tidsautomatik. Kanske bättre med manuellt läge och auto-ISO om man vill utnyttja halvautomatik. Eller måste du även styra ISO manuellt?

På min kamera har den här halvautomatiken ett eget läge och heter TAv. Slutartid och bländare styrs manuellt och ISO automatiskt.

Jag läser vad du skriver, men inte det som står mellan raderna.
Som det nu börjar framgå så vill du alltså styra både bländare och slutartid under denna förutsättning?
Då bör det finnas lämpligare inställningar än bländar- eller tidsautomatik. Kanske bättre med manuellt läge och auto-ISO om man vill utnyttja halvautomatik. Eller måste du även styra ISO manuellt?

På min kamera har den här halvautomatiken ett eget läge och heter TAv. Slutartid och bländare styrs manuellt och ISO automatiskt.

Ändrades diskussionen någonstans? Har det inte framgått att jag diskuterar huruvida M-läget ger mer kontroll än automatiska lägen?!

Min fråga var helt kopplad till den diskussionen. Du måste läsa tråden, och framför allt den sidotråd du hoppade in och kommenterade. Som det är nu diskuterar du något helt annat.

Men det var ju svar på frågan. Om man prioriterar vilken slutartid man ska få, med automatik, använder man förstås slutarprioritet. Det hörs ju på namnet.

Bländarautomatik är ett annat namn på samma sak.

Det är möjligt att det var svar på en fråga, men det var inte svar på den fråga jag ställde. Varför olika program heter som de gör vet jag mycket väl. Däremot förstår jag inte hur man orkar dribbla bort grundfrågan som ju handlade om något helt annat.

Min fråga handlade om hur man styr så att slutartiden blir den man vill när man använder slutarautomatik. Att då svara att man ska välja bländarautomatik istället är totalt irrelevant.

Har det inte framgått att jag diskuterar huruvida M-läget ger mer kontroll än automatiska lägen?!
Jo det har framgått. men jag förstod inte att diskussionen gällde att om man vill styra en parameter så ska man använda automatik som ger sämst kontroll över den parametern. Som du ställde frågan så tolkade jag det som att slutartiden var viktigast att styra vid detta tillfälle.

Den långa diskussionen om hur man styr automatiken mha exponeringskompensation trodde jag var klar för 5-.6 sidor sen.

Jo det har framgått. men jag förstod inte att diskussionen gällde att om man vill styra en parameter så ska man använda automatik som ger sämst kontroll över den parametern. Som du ställde frågan så tolkade jag det som att slutartiden var viktigast att styra vid detta tillfälle.

Den långa diskussionen om hur man styr automatiken mha exponeringskompensation trodde jag var klar för 5-.6 sidor sen.

Ah, okej.

Sidodiskussionen började här:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1562576&postcount=195

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar