Annons

Färgkorrigering av hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Jag har tidigare gått på vad jag visuellt tycker ser bra ut när det gäller färgbalans. Men efter jag blev ansluten till en bildbyrå som ställer lite högra krav på att färgerna är korrekta, så har jag sett en hel del kurser på Lynda.com hur man får korrekta färger i LR och PS.

Sista kursen jag såg var en kurs med Chris Orwig hur man färgkorrigerar ett porträtt med hjälp av att mäta cmyk-värdena i hudtonerna. )Får inte riktigt till formuleringen här men jag tror ni förstår vad jag menar.)

Enligt följande värden.
C 1/5 - 1/3 av Y och M, där gul ska ligga lite högra än magenta.

Tex
C = 8
M = 30
Y = 32
K = 0

Men ju mer jag testar och jobbar enligt det här, ju svårare tycker jag det blir. Tycker det blir väldigt stor skillnad på var man mäter, ska man mäta där det är som ljusast eller ska man mäta där där det är lite mer neutralt? Hur gör man om man har flera personer i en bild, ska man mäta på en person eller ska man mäta på alla och försöka hitta något medelvärde?

Vet inte om jag gör det onödigt svårt, men jag litar inte på det jag ser är korrekt heller så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Sitter på en Dell u2711 profilerad med en Spyder Pro 4. Har en grå vägg bakom skärmen, men har inte en korrekt belysning för bildbehandling utan jag reglerar ljuset med hjälp av rullgardiner så jag får in lagom med ljus i rummet. Vet att det inte är optimalt, men det är något jag ska fixa i höst.

Precis innan jag skrev det här så bloggade jag om porträtt jag tog åt ett företag här i stan, men när jag publicerade bilden så tyckte jag att den såg alldeles för gul ut. Tog in den i PS och drog ner färgmättnaden på det gula i bakgrunden, och nu tycker jag bilden ser mycket bättre ut.

Hur gör ni för att få korrekta färger?

Edit: Upptäckte en till sak. När jag sparade för bilden för webb (Save as - klickade ur ICC Profile: Adobe RGB) så ändrades färgerna också.

Från att ha
C = 10%
M = 40%
Y = 42%

så har jag nu
C = 19%
M = 39%
Y = 46%

Vad beror det på?

Upptäckte en till sak. Det blir skillnad om jag sparar direkt från PS (Save as - klickade ur ICC Profile: Adobe RGB) än om jag exporterar filen från LR där jag väljer sRGB som color space.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto