Annons

M vs TV/AV

Produkter
(logga in för att koppla)
Du verkar leva med villfarelsen att kamerans exponeringsmätare alltid mäter rätt.
Inte alls. I så fall skulle jag ju inte använda exponeringskompensation. Däremot vet jag att exponeringsmätaren mäter. Om man ställer in en fast exponering (bländare, iso, slutartid) och riktar om kameran ändras mängden infallande ljus. Alltså måste man, allt annat lika, ändra exponeringen.
 
Om man ställer in en fast exponering (bländare, iso, slutartid) och riktar om kameran ändras mängden infallande ljus. Alltså måste man, allt annat lika, ändra exponeringen.
ENdast om man vill att allt ska vara 18% grå. Om du riktar om från ett mörkt till ett ljust föremål, båda med samma belysning, vill man inte ändra exponeringen. Det är dock vad exponeringsmätaren vill och då måste du skruva in olika exponeringskompensation. Med manuellt vald exponering slipper du ändra.
 
ENdast om man vill att allt ska vara 18% grå. Om du riktar om från ett mörkt till ett ljust föremål, båda med samma belysning, vill man inte ändra exponeringen. Det är dock vad exponeringsmätaren vill och då måste du skruva in olika exponeringskompensation. Med manuellt vald exponering slipper du ändra.

Jag tror inte dom flesta fotograferar på det sättet, och det är inte bra teknik om du vill utnyttja kamerans dynamiska omfång och minimera brus. Om du svänger om kameran från sol till skugga kan du få en rätt svart bild om du inte ändrar exponeringen. Då är det bättre att exponera "till höger" och sedan göra eventuella konstnärliga val i datorn istället.
 
Endast om man vill att hela världen ska bli 18% grå.

???

Spotmätning på 18 % gråkort säger till kameran att exponera så att den kortet som är 18 % grått blir 18 % grått.

Sen får man ju komponera om bilden efter det!

Dock kör jag aldrig med gråkort. Som jag nämnt så litar jag oftast på kamerans egen ljutmätningsmetoder och exponeringskompenserar så att min uppfattning av bilden blir det jag vill ha. Sen har man headroom i RAW på lite mer än -1. Ibland tom -2 steg så där kan man fortsätta sitt pysslande.

/Stefan
 
???

Spotmätning på 18 % gråkort säger till kameran att exponera så att den kortet som är 18 % grått blir 18 % grått.

Sen får man ju komponera om bilden efter det!

Dock kör jag aldrig med gråkort. Som jag nämnt så litar jag oftast på kamerans egen ljutmätningsmetoder och exponeringskompenserar så att min uppfattning av bilden blir det jag vill ha. Sen har man headroom i RAW på lite mer än -1. Ibland tom -2 steg så där kan man fortsätta sitt pysslande.

/Stefan

Men du vet om vad det innebär att mäta ljus och vad noll-läget i ljusmätaren innebär?
 
Sök på "zonsystemet" eller "the zone system", Ansel Adams gamla system för att kontrollera exponeringen i minsta detalj gäller faktiskt än idag (och kommer alltid att göra det). Fattar man grunderna där så behöver man inte veta så mycket mer om den tekniska sidan av foto sedan, och kan koncentrera sig på att få en bra bild istället. I korthet så är det 9 zoner, där den mittersta är 18% grå (eftersom alla kameror förr ville ha exakt 18% reflektans hos motivet, och dagens spotmätare/centrumvägda mätare funkar fortfarande så). Kräver inte manuella inställningar, utan är bara ett hjälpmedel för att fatta varför bilden blir som den blir, och vad man kan få med och inte få med.

Det är f ö bara idioter som blint hävdar att "M är bättre". Visst, det är bättre att köra manuellt om man måste ha full koll på vad kameran gör, som vid studiofoto med blixtaggregat. Men i 99% av fallen är det ingen fördel att köra manuellt, det tar bara längre tid för att få samma resultat som någon som använder halv- eller helautomatik får på ett par sekunder. Men jag har märkt att många råder nybörjare att ställa kameran i M-läget "för att lära sig fota", vilket jag tycker är helt efterblivet. Plus att det resulterar i ett par trådstarter i veckan här på forumet där folk frågar varför deras bilder blir för mörka/för ljusa när de tycker att de har gjort allt rätt, men i själva verket inte kan det mest grundläggande. Inte deras fel, åtminstone inte helt, men onödigt och lätt att undvika om man faktiskt använder lite av finesserna på den kamera man precis gett en halv månadslön för.
 
Jag tycker det är ett bra råd att börja fota i M-läget. Jag är helt och hållet självlärd vad gäller kamerors funktion och det första jag gjorde när jag skaffade en systemkamera var att vrida ratten till M. Det är först nu några år senare som jag egentligen börjat använda halvautomatiken i större utsträckning.
Sen att en del inte är kapabla nog att förstå vad det är dom pysslar med och inte ids ta reda på vad som egentligen händer när dom vrider på rattarna och sen skriver i forum och undrar vad dom gör för fel är väl en annan historia. En systemkamera kanske inte är rätt verktyg för dessa människor. Om man ändå inte vill lära sig sitt verktyg, varför ha ett avancerat sådant?

Vad gäller det här med att man ändrar precis samma parametrar när man kör t ex Av som M, fast på ett lite annat sätt så tycker jag som en del andra i tråden att det faktiskt är lättare att göra det i M-läget. Vet inte riktigt varför, men jag är inte särskilt förtjust i exponeringskompensationen; justerar hellre en faktisk parameter än exponeringen...känns som att jag har bättre koll då på nåt sätt.

Kan väl också tillägga att ofta när jag kör M-läget har jag ändå auto-iso påslaget, så det blir ju ändå halvautomatiskt men med järnhand på bländare och slutare. Fast det är väl mest när det är varierande ljus som inte hela tiden tillåter låg iso (t ex konserter).
 
Om du kör auto-ISO i manuellt läge så faller liksom stora delar av det där med "full kontroll" som en del menar att M ger. Du har visserligen satt bländare och slutare själv men likväl bestämmer kameran exponeringen.
 
Om du kör auto-ISO i manuellt läge så faller liksom stora delar av det där med "full kontroll" som en del menar att M ger. Du har visserligen satt bländare och slutare själv men likväl bestämmer kameran exponeringen.
Det blir dock full kontroll på slutartid och skärpedjup, som ju är dom mest avgörande faktorerna för bildens utseende utöver exponeringen. Valet av M handlar alltså inte enbart om exponeringen för min del.
 
Lite märklig diskussion om full kontroll. Om man har full kontroll eller inte beror väl på VAD det är man vill ha full kontroll över!? Ibland räcker det att ha full kontroll över bländarvärdet, ibland över exponeringstiden, ibland är kanske lågt ISO viktigast och ibland är det allra viktigast att kunna skjuta snabbt. Därför är de väl rimligt ok att man använder olika metoder för olika tillfällen? Som jag ser det finns det ingen metod som är överlägsen i alla situationer.

Om du kör auto-ISO i manuellt läge så faller liksom stora delar av det där med "full kontroll" som en del menar att M ger. Du har visserligen satt bländare och slutare själv men likväl bestämmer kameran exponeringen.
 
Glömde i hastigheteen att det naturligtvis finns situationer där man vill kontrollera både bländare och exponeringstid och då får ju ISO blir vad det blir, på ett eller annat sätt, manuellt pillande eller auto-ISO. Det är väl så att alla éxponeringar är någon form av kompromiss om in ljus och andra omständigheter är optimala. Då låser man väl den eller de viktigaste parametrarna och låter den eller de andra variera.

Ja, jag håller med. :)
 
Lite märklig diskussion om full kontroll. Om man har full kontroll eller inte beror väl på VAD det är man vill ha full kontroll över!? Ibland räcker det att ha full kontroll över bländarvärdet, ibland över exponeringstiden, ibland är kanske lågt ISO viktigast och ibland är det allra viktigast att kunna skjuta snabbt. Därför är de väl rimligt ok att man använder olika metoder för olika tillfällen? Som jag ser det finns det ingen metod som är överlägsen i alla situationer.

Just i den här diskussionen tycker jag inte det är en så märklig diskussion eftersom begreppet full kontroll får sägas vara ytterst väl definierat.

Full kontroll över en exponering är inte detsamma som att ha full kontroll över slutartiden.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar