ANNONS
Annons

M vs TV/AV

Produkter
(logga in för att koppla)
Så långt är det exakt samma. Skillnaden är att om bildeutsnittet ändras, t.ex. genom zoom, flytt av kamera, motivet rör sig eller motivet ändrar sig som får den inbyggda exponeringsmätaren att mäta en annan eponering. Nu ändrar sig tiden och jag måste igen justera exponeringskompensationen.

Det är alltså inte exakt samma. Med M är det jag som har full kontroll. I andra fall är det kameran som har kontroll.
Det finns något som heter exponeringslås som man kan använda om inte exponeringen ska ändras i lägen där ljusmätaren styr exponeringen.

Exponeringslås är ok för enstaka bilder men jag förstår problemet med fågel eller annat i snön. Exponeringslåset släpper väl efter man tagit den första bilden?
Det brukar finns flera val i hur exponeringslåset fungerar (åtminstone på lite mer avancerade kameror), tex att det släpper efter att bilden tagits, att det är aktivt så länge knappen är intryckt, att det är aktivt så länge ljusmätaren är aktiv, att det är aktivt tills knappen trycks in igen, osv.

Jag tycker den här debatten är väldigt enkelriktad. Det är hela tiden de som av någon anledning använder M-läget som måste försvara sig. Jag skulle vilja vända på detta och be de som är så emot M att förklara varför A eller S är bättre när man t ex använder en lös exponeringsmätare. Något som både jag och Göran har nämnt som tillfällen när vi använder M.

Olle

Aha! Vet du på rak arm hur det ligger till med en Canon 5DmkII?

Det brukar finns flera val i hur exponeringslåset fungerar (åtminstone på lite mer avancerade kameror), tex att det släpper efter att bilden tagits, att det är aktivt så länge knappen är intryckt, att det är aktivt så länge ljusmätaren är aktiv, att det är aktivt tills knappen trycks in igen, osv.

Nja, problemet är att du tror att man har mindre kontroll om man t ex ställer vredet på Av istället för M. Det har man inte.

Kanske beror denna missuppfattning på att det på din kamera är svårare att ändra exponeringskompensation än att ändra slutartid. På mina kameror gör man dock på exakt samma sätt.

Det finns, som sagt, ingen skillnad.

Jag vet att jag har mindre kontroll.

Nej, jag har inte missuppfattat något.

Ja, vi tycker olika.

Visst finns det manuell fotografering, men det går lika bra att använda A- och S- som M-läget för det.
Så fort du styr exponeringen aktivt utanför vad kameran valt så bör det kallas manuellt styrd exponering.

Men av någon anledning anser många fotografer att styrningen av ISO, bländare och slutartid är mer manuellt än styrning av exponeringskompensation, trots att slutresultatet blir det samma.

Är det inte lite underligt att det överhuvudtaget finns ett M-, A- och S-läge om de är samma sak?

Varför denna rädsla för M? Det hittas på mer eller mindre komplicerade metoder för att undvika M. Varför?
Jag använder rätt ofta manuellt läge (då jag tycker det passar bättre), men jag skulle inte säga att det ger en bättre kontroll över bilderna. De olika lägena har bara olika användningsområden, och vid olika tillfällen vill man kontrollera olika parametrar.
Ibland ger tex bländarförval bästa kontrollen och ibland ger manuellt läge bättre kontroll.

Jag använder rätt ofta manuellt läge (då jag tycker det passar bättre), men jag skulle inte säga att det ger en bättre kontroll över bilderna. De olika lägena har bara olika användningsområden, och vid olika tillfällen vill man kontrollera olika parametrar.
Ibland ger tex bländarförval bästa kontrollen och ibland ger manuellt läge bättre kontroll.

Ja, jag förstår exakt vad du menar. Skillnaden mellan hel-/halvautomatik och M-läget är att i M-läget har man full kontroll över alla parametrar. Precis som du skriver funkar programmen bättre eller sämre för olika användningsområden. Däremot måste jag erkänna att jag är helt oförstående till hur man kan hävda att inte M-läget ger full kontroll - särskilt vid en jämförelse med de automatiska programvalen i en kamera. Jag tror dock att min ståndpunkt framgått mer än en gång i den här tråden. :)

Är det inte lite underligt att det överhuvudtaget finns ett M-, A- och S-läge om de är samma sak?
De är inte samma sak, de styr olika saker och är lämpade för olika tillfällen.

Iom att man hela tiden har information om ISO, slutartid, bländare och "exponeringskompensation" i sökaren, så får man lika bra kontroll över dessa lägen.
Om du tex ställt in ISO400 1/500 f/2.8 i manuellt läge där exponeringsstapeln visar -1EV så kommer du se samma sak i sökaren om du väljer bländarförval med samma inställning på bländare och ISO och ställt in -1EV i exponeringskompensation.

Den enda skillnaden vid förändring av ljusförhållanden är att i manuellt läge är det "exponeringskompensationen" som ändras och i bländarförval är det slutartiden.

De är inte samma sak, de styr olika saker och är lämpade för olika tillfällen.

Iom att man hela tiden har information om ISO, slutartid, bländare och "exponeringskompensation" i sökaren, så får man lika bra kontroll över dessa lägen.
Om du tex ställt in ISO400 1/500 f/2.8 i manuellt läge där exponeringsstapeln visar -1EV så kommer du se samma sak i sökaren om du väljer bländarförval med samma inställning på bländare och ISO och ställt in -1EV i exponeringskompensation.

Den enda skillnaden vid förändring av ljusförhållanden är att i manuellt läge är det "exponeringskompensationen" som ändras och i bländarförval är det slutartiden.

Vad är det som är automatiskt och som jag inte har koll på när jag fotar i M-läget?

På en Canon ställer man då in M men väljer Auto ISO.

Återigen, nästan alla, eller rent av alla (utom jag då, i min upphöjdhet) blandar ihop styrning och kontroll.

På en Canon EOS finns det inte något läge där man inte har kontroll över exponeringen. Inte ens om du ställer in grön ruta försvinner kontrollen. Det är bara att glo på displayen i sökaren, så kan du kontrollera precis vad kameran tänker hitta på. Den gömmer inget.

Skillnaden gentemot andra lägen är att med grön ruta kan du bara kontrollera vad som händer, men du kan inte styra något. Du har kontroll på regleralgoritmen som beräknar exponeringen, men du har ingen reglerauktoritet. Du kan inte styra den på något sätt.

Däremot kan du både styra och kontrollera allting i lägena P, M, Av och Tv.
Skillnaden är här istället att du kan låsa ett, två eller tre värden, beroende på vilken metod du väljer. En del användare tycker då att man inte har kontroll om man inte har styrt och låst allting.

Om man får bäst resultat med någon automatisk metod, eller med manuell, beror helt på om det är ljusförhållandena eller motivets reflektionsförmåga som skiftar. Plus att man förstås kan ha egna idéer om att ett visst motiv ska återges mörkare än vad det egentligen är, för att man tycker det är häftigt eller nåt.

Vad är det som är automatiskt och som jag inte har koll på när jag fotar i M-läget?
Det skulle vara hur över/underexponerade bilderna blir, för om du inte har någon koll på bländare eller slutartid i S- eller A-läget så kan nog exponeringsstapeln vara lika svår att få koll på.

Det skulle vara hur över/underexponerade bilderna blir, för om du inte har någon koll på bländare eller slutartid i S- eller A-läget så kan nog exponeringsstapeln vara lika svår att få koll på.

Jag har inga problem att se om mina bilder blir över- eller underexponerade i M-läget. Men vad är automatiskt i M-läget? Det förstår jag fortfarande inte.

Vilken kamera ändrar exponeringskompensationen i manuellt läge och vad betyder det att exponeringskompensationen ändras? Om jag har valt ISO, bländare och tid; vad finns kvar att ändra?

Vad betyder exponeringskompensation i helt manuellt läge (M)?

Vid konstant ljus tar man ju bort en felkälla (kameran blir lurad) genom att använda M. Känns som en schysst deal. Ändrar sig inte ljuset finns ju ingen anledning till att låta kameran mäta mellan varjke exponering. Exponeringslås har jag aldrig förstått användningen av, därför får den knappen istället aktivera autofokus så man slipper ha det på avtrycket. =)

Verkar inte som om någon nämnt det men om man kör blixtar, både TTL och manuella så är ju inte M helt fel heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar