"Den här saftmaskinen blandar din saft automatiskt. Du behöver inte fundera på hur fördelningen mellan saftkoncentrat och vatten är."
Där har jag inte full kontroll.
Om jag blandar min saft själv har jag full kontroll på hur jag fördelar de olika delarna. Konstigare än så är det inte.
Du gör som många andra, du blandar inte saft, men väl ihop styrning och kontroll.
Om saftblandaren har en display, där den visar vad den automatiskt har kommit fram till för blandning, då har du kontroll. Men du styr inte, det gör blandaren.
Om kameran hade haft en display där den visat vad den kommit fram till med sin automatik, då hade du haft kontroll utan att behöva styra. Vänta nu, den
har ju en display. Alltså har du kontroll, utan att som i läge M behöva styra hela tiden. Men om du vill kan du gå in och ändra börvärdet (exponeringskompensation) till att vara ljusare eller mörkare, och du får det som du vill ha det. Då har du både kontroll och påverkar styrningen av automatiken.
Detta fungerar i sådana lägen då du anser att kameran mäter konsekvent, fast du vill att bilden ska vara ljusare eller mörkare, eftersom du vet att det är snö som gör att det ser så ljust ut, men du
vill att det ska se ljust ut.
Om däremot den uppmätta exponering varierar hit och dit på grund av att det åker förbi bilar du vill fotografera, och bilarna har olika färger, som lurar exponeringsmätaren, då är det bättre att skaffa sig både kontroll och full styrning. Skulle man lösa det med exponeringskompensationen måste man ju ändra för varje färg som passerar.
Apropå nostalgin så har jag min Canon EF och sju Canon FD/FDn-objektiv i behåll.