Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M vs TV/AV

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var en underlig logik.

Varför skulle man inte kunna titta på bilden om man fotar i M-läget? Att ha full kontroll handlar ju om att ha just full kontroll. Då tittar man på bilden och justerar så att man får den bild man vill ha, ja då har man ju full kontroll.

Vad jag menar att du i så fall har lika full kontroll över resultatet om du kollar bilden när kameran valt, som när du själv gjort. I bägge fallen kan du ju vilja justera.

I stället för att låta sin erfarenhet göra första utkastet till en vald exponering, låter man kamerans automatik göra det. Vad är exakt skillnaden?

Per.

Det handlar mest om invanda arbetssätt om man föredrar manuellt eller "halvautomatik". Båda ger samma kontroll över exponeringen, men i vissa situationer kan det ena läget vara att föredra framför det andra.
Om man tex vill ha samma inställningar på flera bilder så kan manuellt vara smidigt, men det går lika bra att använda exponeringslås med automatiken.

Att få en bild som man vill ha den handlar mer om att veta vad man håller på med, än vilket exponeringsläge man använder.

Jag vet inte hur din kamera ser ut, men enda skillnaden på min är att det är olika rattar att skruva på. Kanske det är aningen jobbigare för tummen än för pekfingret, men jag känner ingen större skillnad i hur utmattade dom blir. ;-)

Jag menar bara att exponeringskompensationen ger fortfarande en fast exponering i A (alltså lika mycket ljus på sensorn) oavsett vilken bländare jag väljer. Vill jag ändra ljusmängden för att få bästa exponering, så måste jag enligt Ditt förslag ändra kompensationen var gång, vilket är mera omständigt och mindre exakt än att ratta bländare eller tid i M.

Jag menar bara att exponeringskompensationen ger fortfarande en fast exponering i A (alltså lika mycket ljus på sensorn) oavsett vilken bländare jag väljer. Vill jag ändra ljusmängden för att få bästa exponering, så måste jag enligt Ditt förslag ändra kompensationen var gång, vilket är mera omständigt och mindre exakt än att ratta bländare eller tid i M.

Jag ser ingen skillnad i vare sig hur omständigt det är eller hur exakt det är.

Enda situationen där det kan vara mer praktiskt är om du vill ha samma inställning på slutare/bländare mellan olika exponeringar, som i fallet med panoramabilder, annars måste du ju även i M justera exponeringen mellan varje bild när du riktar kameran mot ett nytt mål med annat ljus. Hur justeringen går till skiljer, men det är lika mycket rattande och samma exakthet vad gäller var du sätter mätarnålen på exponeringsmätaren.

Använder ni andra ordet "exponering" så också? För mig är två bilder lika exponerade om de använt samma kombination av tid, bländare och ISO-känslighet. Men vad vet jag?

Per.

Exponering det som sker när en bild blir till. Därför håller jag med dig om att en exponering bara kan vara lik en annan om den görs exakt likadant. Däremot kan två identiska exponeringar bli olika bra därför att parametern ljus förändras.

Vad jag menar att du i så fall har lika full kontroll över resultatet om du kollar bilden när kameran valt, som när du själv gjort. I bägge fallen kan du ju vilja justera.

I stället för att låta sin erfarenhet göra första utkastet till en vald exponering, låter man kamerans automatik göra det. Vad är exakt skillnaden?

Per.

Men min erfarenhet har inget med saken att göra. Det jag vill åt är en bild som ser ut som det jag vill att den ska se ut som. Kameran kan inte veta vad jag vill åstadkomma. Däremot kan den räkna ut hur en optimal exponering görs utifrån hur begreppet "optimal exponering" är definierat.

Skillnaden är alltså att jag har full kontroll om jag bestämmer allt, men att jag aldrig kan ha det om jag låter något annat vara med och bestämma.

Om du inte ser den skillnaden kan jag knappast övertyga dig om att den finns. Jag har bara berättat för dig att jag upplever den så, och den är högst reell för mig. :)

Men du använder kanske kamerans ljusmätare som referens och justerar exponeringsvärdena upp eller ner utifrån det, eller hur?

Och då förlitar du dig trots allt på hjälp från kameran. ;-)

Men du använder kanske kamerans ljusmätare som referens och justerar exponeringsvärdena upp eller ner utifrån det, eller hur?

Och då förlitar du dig trots allt på hjälp från kameran. ;-)

Vi har väl aldrig pratat om manuell ljusmätning? Jag måste erkänna att jag inte känner till sådan, så om du vet hur man gör den får du gärna delge den kunskapen.

En liten undran

Hur gör ni M-förespråkare - kör ni manuell avståndsinställning också eller litar ni på kamerans automatik?
Själv är jag så gammal att jag härstammar från den manuella tiden med allt vad det innebar. Det enda som var ett problem var just att det gick långsamt och det var svårt att fånga snabba barn och liknande. Bländare, exp.tid, avstånd etc tog rätt lånd tid jmft med dagens mer eller mindre helautomater. Snabbheten var den största fördelen nära jag fick syn på EOS 650, som var min första automatiska kamera fast med film. Det var ett rejält lyft tidsmässigt. Och då var jag ändå hyggligt tränad och snabb på att hantera kameran (Canon F1) men med EOS 650 gick det betydligt snabbare. Därför kör jag helst på A eller T-automatik och med kameras avståndsmätning.

Läs om. Läs rätt.

Förklara gärna vad du menar med "manuell ljusmätning"?
Jag har bara inte hört begreppet.

Det finns bara en ljusmätare i kameran, och den är samma för alla programlägen. Det är det jag menar med att man inte får någon bättre "exakthet" om man kör M, det är samma mätning.

Det finns ju faktiskt kameror (t.ex. min gamla EOS300) som byter mätmetod med programläge (centrumvägd i M, matris i övriga). Då kan det vara ett skäl att köra M-läget. (Själv kör jag mest M-läget som ett slags extrahårt exponeringslås; jag kan ställa in en exponering genom att utsnittsmäta några intressanta punkter och sedan veta att kameran håller den exponeringen oavsett hur jag komponerar bilden.)

Förklara gärna vad du menar med "manuell ljusmätning"?
Jag har bara inte hört begreppet.

Det finns bara en ljusmätare i kameran, och den är samma för alla programlägen. Det är det jag menar med att man inte får någon bättre "exakthet" om man kör M, det är samma mätning.

Det har inte jag heller. Därför förstår jag inte vad du pratar om när du säger att man använder ljusmätningen i kameran på ett sätt som gör att man inte har full kontroll. Hur mäter man ljus manuellt?

Jag har, vad jag vet, aldrig påstått att kameran mäter ljuset olika när man mäter helt manuellt eller i hel- eller halvautomatik.

Det finns ju faktiskt kameror (t.ex. min gamla EOS300) som byter mätmetod med programläge (centrumvägd i M, matris i övriga). Då kan det vara ett skäl att köra M-läget. (Själv kör jag mest M-läget som ett slags extrahårt exponeringslås; jag kan ställa in en exponering genom att utsnittsmäta några intressanta punkter och sedan veta att kameran håller den exponeringen oavsett hur jag komponerar bilden.)

Ja det är säkert kameraberoende. I min kamera man också välja mätmetod oberoende av programläge.

Poängen är bara att med samma mätmetod så ändras inte exponeringsvärdet beroende på programläge - det är samma mätare och samma "exakthet, man har inte finare kontroll i M.

Det har inte jag heller. Därför förstår jag inte vad du pratar om när du säger att man använder ljusmätningen i kameran på ett sätt som gör att man inte har full kontroll. Hur mäter man ljus manuellt?

Jag reagerar bara mot att man skulle ha mer "full kontroll" över exponeringen i M - återigen, det är samma ljusmätare i kameran oavsett programläge, och du har inte någon mer exakt eller fint indelad kontroll över hur du väljer exponeringspunkten. Du tar fortfarande hjälp av samma referens - "mätarnålen" i kameran - och det enda som skiljer är metoden att komma fram till samma exponeringsvärden, vilka rattar du skruvar på.

Det är nog snarare så att man får en känsla av mer kontroll med manuellt läge eftersom man gör alla inställningar själv, men med automatiken kommer man få exakt samma inställningar om man väljer att styra kameran till samma slutresultat.

Du tar fortfarande hjälp av samma referens - "mätarnålen" i kameran - och det enda som skiljer är metoden att komma fram till samma exponeringsvärden, vilka rattar du skruvar på.
Vad är det som säger att man använder den inbyggda exponeringsmätaren? Den är ju "värdelös" om motivet inte är "18% grå" ... :) I stället kan man använda en lös exponeringsmätare, mäta infallande ljus vid motivet och överföra uppmätta värden till huset i M-läge.

"Den här saftmaskinen blandar din saft automatiskt. Du behöver inte fundera på hur fördelningen mellan saftkoncentrat och vatten är."

Där har jag inte full kontroll.

Om jag blandar min saft själv har jag full kontroll på hur jag fördelar de olika delarna. Konstigare än så är det inte.
Du gör som många andra, du blandar inte saft, men väl ihop styrning och kontroll.

Om saftblandaren har en display, där den visar vad den automatiskt har kommit fram till för blandning, då har du kontroll. Men du styr inte, det gör blandaren.

Om kameran hade haft en display där den visat vad den kommit fram till med sin automatik, då hade du haft kontroll utan att behöva styra. Vänta nu, den har ju en display. Alltså har du kontroll, utan att som i läge M behöva styra hela tiden. Men om du vill kan du gå in och ändra börvärdet (exponeringskompensation) till att vara ljusare eller mörkare, och du får det som du vill ha det. Då har du både kontroll och påverkar styrningen av automatiken.

Detta fungerar i sådana lägen då du anser att kameran mäter konsekvent, fast du vill att bilden ska vara ljusare eller mörkare, eftersom du vet att det är snö som gör att det ser så ljust ut, men du vill att det ska se ljust ut.

Om däremot den uppmätta exponering varierar hit och dit på grund av att det åker förbi bilar du vill fotografera, och bilarna har olika färger, som lurar exponeringsmätaren, då är det bättre att skaffa sig både kontroll och full styrning. Skulle man lösa det med exponeringskompensationen måste man ju ändra för varje färg som passerar.

Apropå nostalgin så har jag min Canon EF och sju Canon FD/FDn-objektiv i behåll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar