ANNONS
Annons

M vs TV/AV

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det som säger att man använder den inbyggda exponeringsmätaren? Den är ju "värdelös" om motivet inte är "18% grå" ... :) I stället kan man använda en lös exponeringsmätare, mäta infallande ljus vid motivet och överföra uppmätta värden till huset i M-läge.

Nej den är förstås långt från värdelös. :)

Det är här som "kontrollen" kommer in, din erfarenhet om scenen är ljus eller mörk i förhållande till det som kamerans mätare ser ... och om du vill ställa in ett annat värde i M eller använda exponeringskompensation i dom andra lägena.

Det är det som är pudelns kärna när dom som menar att M skulle ge mer kontroll på något sätt. Det blir mer kontroll över bara en enda sak som jag ser det, och det är att slutartid och bländare står kvar på samma värde när man pekar kameran åt olika håll. Det ger däremot ingen bättre kontroll över exponeringspunkten. Det handlar bara om vad man föredrar m.a.p handhavandet av kameran, inte huruvuda exponeringen blir "rätt" eller inte.

Om man väljer att bara acceptera det värde som kameran ger så släpper man förstås på kontrollen, min poäng är bara att det inte alls är inbyggt i programläget på något sätt utan att man fortfarande har "full kontroll" att välja något annat än det som kameran föreslår. Behåll hjärnan påslagen och använd din erfarenhet och förnuft så är du lika mycket fotograf i alla programlägena, till skillnad från i alla fall dom mer rabiata M-anhängarna som menar att man är "bättre" om man kör M. :).

Jag reagerar bara mot att man skulle ha mer "full kontroll" över exponeringen i M - återigen, det är samma ljusmätare i kameran oavsett programläge, och du har inte någon mer exakt eller fint indelad kontroll över hur du väljer exponeringspunkten. Du tar fortfarande hjälp av samma referens - "mätarnålen" i kameran - och det enda som skiljer är metoden att komma fram till samma exponeringsvärden, vilka rattar du skruvar på.

Ja, jag har förstått att du inte ser det. Jag kan som sagt inte påverka detta faktum.

Och jag förstår fortfarande inte varför ljusmätningen har med manuellt kontra hel-/halvautomatiskt fotande att göra. Det är ju två totalt olika saker som du av någon anledning blandar med varandra, och så länge du gör det förstår jag att du inte ser varför man har full kontroll när man fotar manuellt kontra att låta kameran själv ställa in värden.

Om man väljer att bara acceptera det värde som kameran ger så släpper man förstås på kontrollen, min poäng är bara att det inte alls är inbyggt i programläget på något sätt utan att man fortfarande har "full kontroll" att välja något annat än det som kameran föreslår.

Men vänta lite nu.

Det du skriver är att man får full kontroll om man manuellt väljer vad kameran ska göra. Då är vi med andra ord helt överens. :)

Det finns bara ett sätt att ta full kontroll över en exponering och det är att göra det. När kameran får välja en eller flera parametrar så är det kameran som har kontrollen. Svårare än så är det inte.

Det är det som är pudelns kärna när dom som menar att M skulle ge mer kontroll på något sätt. Det blir mer kontroll över bara en enda sak som jag ser det, och det är att slutartid och bländare står kvar på samma värde när man pekar kameran åt olika håll. Det ger däremot ingen bättre kontroll över exponeringspunkten. Det handlar bara om vad man föredrar m.a.p handhavandet av kameran, inte huruvuda exponeringen blir "rätt" eller inte.
Menar du att man inte ska använda M utan i stället använda A/S/P och justera exponeringen med exponeringskompensationen? Det blir väldig besvärligt om man mäter med lös exponeringsmätare. Det är ju knäppt att hela tiden justera exponeringskompensationen för att få en viss exponering bara för att den inbyggda mätaren också justerar exponeringen. Vill man ha verklig kontroll på exponeringen finns inget alternativ till M.

Det finns bara ett sätt att ta full kontroll över en exponering och det är att göra det. När kameran får välja en eller flera parametrar så är det kameran som har kontrollen. Svårare än så är det inte.
Undrar om du inte tänker lite fel nu.

I en modern dslr finns inbyggd ljusmätare som ger användaren ett visst värde. Detta kan man förhålla sig till med hjälp av fyra parametrar. Man kan dock aldrig kontrollera fler än tre av dessa. Den fjärde väljer kameran, utifrån de andra tre och ljusmätarens värde.

De fyra parametrarna är iso-värde, bländare, exponeringstid och exponeringskompensation. Vilka tre av dessa du väljer att bestämma själv spelar ingen roll för graden av kontroll eller för slutresultatet.

I en modern dslr finns inbyggd ljusmätare som ger användaren ett visst värde. Detta kan man förhålla sig till med hjälp av fyra parametrar. Man kan dock aldrig kontrollera fler än tre av dessa. Den fjärde väljer kameran, utifrån de andra tre och ljusmätarens värde.

De fyra parametrarna är iso-värde, bländare, exponeringstid och exponeringskompensation. Vilka tre av dessa du väljer att bestämma själv spelar ingen roll för graden av kontroll eller för slutresultatet.
Jag har inga problem att välja ISO, bländare, exponeringstid och exponeringskompensation helt manuellt utan att kameran lägger sig i. Varför anser du att jag bara kan kontrollera tre av dessa? Dessutom, om jag kontrollerar ISO, bländare och exponeringstid vad är det då kameran gör med exponeringskompensationen?

Undrar om du inte tänker lite fel nu.

Jag förstår inte vad du menar.

Om jag fotar manuellt bestämmer jag väl över alla parametrar i kameran som påverkar exponeringen?

Om jag fotar manuellt bestämmer jag väl över alla parametrar i kameran som påverkar exponeringen?
Exponeringskompensationen styrs automariskt genom de val av ISO, bländare och slutartid du väljer.

Det finns kameror där man kan styra exponeringskompensation manuellt även i manuellt läge, men det är tänkt att användas om man tex har valt att använda auto-ISO.

Exponeringskompensationen styrs automariskt genom de val av ISO, bländare och slutartid du väljer.

Det finns kameror där man kan styra exponeringskompensation manuellt även i manuellt läge, men det är tänkt att användas om man tex har valt att använda auto-ISO.

Det du skriver är att kameran kompenserar min exponering trots att jag inte vill det?

Kan du ge mig en länk till en sida eller manual som bekräftar det påståendet? Det är helt nytt för mig, om det stämmer.

Jag har inga problem att välja ISO, bländare, exponeringstid och exponeringskompensation helt manuellt utan att kameran lägger sig i. Varför anser du att jag bara kan kontrollera tre av dessa? Dessutom, om jag kontrollerar ISO, bländare och exponeringstid vad är det då kameran gör med exponeringskompensationen?
Nej, du kan inte bestämma alla fyra manuellt. Så länge kameran har inbyggd ljusmätare (och det har den givetvis om det finns exponeringskompensation) väljer kameran (eller verkligheten, om du föredrar det) den fjärde. Exponeringskompensationen är givetvis skillnaden mellan ljusmätarens resultat och den inställda exponeringen.

Vad jag menar är att det inte spelar någon roll vilka tre av de fyra parametrarna du bestämmer. Det spelar alltså ingen roll om du sätter vredet på M eller Av.

Nej, du kan inte bestämma alla fyra manuellt. Så länge kameran har inbyggd ljusmätare (och det har den givetvis om det finns exponeringskompensation) väljer kameran (eller verkligheten, om du föredrar det) den fjärde. Exponeringskompensationen är givetvis skillnaden mellan ljusmätarens resultat och den inställda exponeringen.

Vad jag menar är att det inte spelar någon roll vilka tre av de fyra parametrarna du bestämmer. Det spelar alltså ingen roll om du sätter vredet på M eller Av.

Du menar att exponeringen kompenseras utan att jag vill det? Var kan jag läsa mer om det?

Det du skriver är att kameran kompenserar min exponering trots att jag inte vill det?.
Du vill det genom dina val av övriga 3 parametrar, men du styr inte exponeringskompensationen aktivt.

På samma sätt som när du styr bländare, ISO och exponeringskompensation och slutartiden styrs genom dina val om du använder bländarförval.

Du vill det genom dina val av övriga 3 parametrar, men du styr inte exponeringskompensationen aktivt.

På samma sätt som när du styr bländare, ISO och exponeringskompensation och slutartiden styrs genom dina val om du använder bländarförval.

Jag har förstått att det finns ett antal personer i den här tråden som helt enkelt bestämt sig för att det inte finns något som heter manuell fotografering. Därför anar jag att vi inom bara något år inte längre har kameror med M-läge.

Jag använder M-läget därför att det ger mig full kontroll. Andra anser att jag inte har mer full kontroll än den som använder hel- eller halvautomatik. På något sätt känns det dock inte som mitt problem. :)

Jag fattar verkligen inte hur det skulle vara ett uttryck för större manuell kontroll att ratta på tidsinställningen vid en given bländare i M-läget än att ratta på exponeringskompensationen vid bländarförval?? Resultatet blir exakt detsamma, och den enda 'automatik' man har överlåtit till kameran i M-läget är det fysiska rattandet, dvs man har inte på något vis gjort några överväganden som man inte lika gärna kunde gjort med bländarförval och exponeringskompensation?

Huvudsaken är väl att förstå hur tid och bländare hänger ihop, vilka konsekvenser de har för den färdiga bilden, och hur man så snabbt och smidigt som möjligt får sin kamera att göra det man vill utifrån de kunskaperna.

Jag fattar verkligen inte hur det skulle vara ett uttryck för större manuell frihet att ratta på tidsinställningen vid en given bländare i M-läget än att ratta på exponeringskompensationen vid bländarförval?? Resultatet blir exakt detsamma, och den enda 'automatik' man har överlåtit till kameran i M-läget är det fysiska rattandet, dvs man har inte på något vis gjort några överväganden som man inte lika gärna kunde gjort med bländarförval och exponeringskompensation?

Huvudsaken är väl att förstå hur tid och bländare hänger ihop, vilka konsekvenser de har för den färdiga bilden, och hur man så snabbt och smidigt som möjligt får sin kamera att göra det man vill utifrån de kunskaperna.

Du behöver inte förstå det. Däremot kan du respektera att det finns fotografer som ser skillnaden.

Jag använder M-läget därför att det ger mig full kontroll. Andra anser att jag inte har mer full kontroll än den som använder hel- eller halvautomatik. På något sätt känns det dock inte som mitt problem. :)
Nja, problemet är att du tror att man har mindre kontroll om man t ex ställer vredet på Av istället för M. Det har man inte.

Kanske beror denna missuppfattning på att det på din kamera är svårare att ändra exponeringskompensation än att ändra slutartid. På mina kameror gör man dock på exakt samma sätt.

Du behöver inte förstå det. Däremot kan du respektera att det finns fotografer som ser skillnaden.
Det finns, som sagt, ingen skillnad.

Och vad styr den? Om jag har bestämt ISO, bländare och tid; vad gör då kameran med exponeringskompensationen (mer än visar en pil eller liknande i sökaren)?

Det spelar alltså ingen roll om du sätter vredet på M eller Av.
?

Jag fattar verkligen inte hur det skulle vara ett uttryck för större manuell kontroll att ratta på tidsinställningen vid en given bländare i M-läget än att ratta på exponeringskompensationen vid bländarförval?? Resultatet blir exakt detsamma, och den enda 'automatik' man har överlåtit till kameran i M-läget är det fysiska rattandet, dvs man har inte på något vis gjort några överväganden som man inte lika gärna kunde gjort med bländarförval och exponeringskompensation?
Resultatet blir inte exakt samma.

Om jag väljer M och ställer in önskad ISO, bländare och tid så är det vad som gäller.

Om jag väljer t.ex. automatisk tid och ställer in önskad ISO och bländare så kan jag justera med exponeringskompensationen tills jag också får önskad tid.

Så långt är det exakt samma. Skillnaden är att om bildeutsnittet ändras, t.ex. genom zoom, flytt av kamera, motivet rör sig eller motivet ändrar sig som får den inbyggda exponeringsmätaren att mäta en annan eponering. Nu ändrar sig tiden och jag måste igen justera exponeringskompensationen.

Det är alltså inte exakt samma. Med M är det jag som har full kontroll. I andra fall är det kameran som har kontroll.

Har inte läst hela tråden, men jag använder M i situationer där ljuset är tämligen konstant OCH när ljusmätningen riskerar att bli lurad.

Praktisk exempel från egen erfarenhet.

Jag sitter i fågelgömslet. Det är vinter med massor av snö, vilket gör att ljusmätningen luras. Jag har ett flertal sittpinnar e.d. där fåglarna kan sätta sig.
Bakgrunderna vid dessa sittplatser varierar, vilket gör att exponeringskompensationen måste ställas om så fort jag siktar på en ny sittplats.

Är det mulet och ljuset är tämligen konstant, kan jag med hjälp av histogrammet justera in lämplig exponering i M och bara skjuta på, oberoende av bakgrund. Det krävs naturligtvis att jag då och då justerar exponeringen, allt eftersom ljuset ändras.
Går betydligt snabbare än att ändra exponeringskompensationen hela tiden. Man har helt enkelt inte tid att göra det, då en fågel sitter på pinnen i ca 1s.

Jag använder Av till 99%, men vid särskilda omständigheter är M att föredra.

/Tomas

Jag har förstått att det finns ett antal personer i den här tråden som helt enkelt bestämt sig för att det inte finns något som heter manuell fotografering. Därför anar jag att vi inom bara något år inte längre har kameror med M-läge.
Visst finns det manuell fotografering, men det går lika bra att använda A- och S- som M-läget för det.
Så fort du styr exponeringen aktivt utanför vad kameran valt så bör det kallas manuellt styrd exponering.

Men av någon anledning anser många fotografer att styrningen av ISO, bländare och slutartid är mer manuellt än styrning av exponeringskompensation, trots att slutresultatet blir det samma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar