Annons

Kommer den nya Nikon D70 konkurera ut Canons 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite reflektioner kring sökare. Jag anser att många ser ner på EVF i onödan.

Alla digitalkameror idag har en yttre display (LCD) vilket naturligtvis är bra. Att använda den som sökare är en inte bra då man inte kan hålla i kameran stadigt om man måste titta på den.

Idealet för många en spegelreflexsökare som ser genom objektivet. För kompakt- och hybridkameror är detta i praktiken omöjligt. Dels gör detta att kameran blir stor och dels fungerar det inte så bra eftersom bildsensorn är liten. Tänk på att sökaren i 300D etc är mycket mindre än en småbildsakamera. Det beror på sensorstorleken. Tänk på hur liten den skulle bli om sensorn var några mm som den är i de flesta digitalkameror.

Då finns två möjligheter kvar. Optisk genomsiktssökare och EVF. Den optiska genomsiktssökaren visar aldrig exakt vad som kommer med på bilden och du får ingen information om hur skärpan ligger, kamerainfomation mm. Med EVF däremot kan du få allt detta och dessutom hålla kameran stadigt. Så för icke-SLR är EVF den klart bästa lösningen.
 
Jag var inte Canonägare innan jag tog beslutet att välja 10D framför D100...faktum var att jag var mer inriktad på en Nikon, eftersom jag använt Nikons systemkameror i 10 år.
 
Jeppe skrev:
ordet riktiga...

Riktiga digitalkameror har LCD skärmar som kan nyttjas som sökare, sökare som normalt är vrid o vinkelbara, de har all information i sökaren, om man så önskar, de har lätt utbytbara "mattskivor". De är ljudlösa när man vill det. De är möjliga att programmera för intervalltagning, de har oftast möjlighet att komplettera bilden med en ljudfil, många kan dessutom fungera som enkla filmkameror, men det det må väl vara nåt man kan leva utan... De verkligt bra digitalkamerorna har nån form av skakningshämmare. Den smartaste lösningen där är att bygga in det i huset så alla objektiv kan dra nytta av det... Framtidens riktiga digitalkameror kommer att vara ännu mer välutrustade. Förstås.
 
KGS skrev:
De verkligt bra digitalkamerorna har nån form av skakningshämmare. Den smartaste lösningen där är att bygga in det i huset så alla objektiv kan dra nytta av det...

Någon sån finns ju inte..eftersom man inte kan kan byta objektiv på A-1.
 
sagan skrev:
Någon sån finns ju inte..eftersom man inte kan kan byta objektiv på A-1.

*ler, bara ler* den har ju allt omfång man behöver i ett o samma objektiv... helt enkelt lysande!

orkar inte upprepa mej själv så jag snor ett par citat från en omdömesgill kamrat här på fotosidan:

" Minolta kallar detta objektiv "GT" vilket härstammar från Minoltas professionella "G" serie. Objektivet är även APO, dvs har apokromatiska linselement för bättre prestanda. Vår test visar att objektivet håller måttet.

Det är ett proffsobjektiv ;) "

"är inte intresserad av fast brännvid eller av systemkameror, alldeles för opraktiskt..det ska inte kännas som en plåga att ha med sig..vikt och storlek är på tok för mycket"

Fast jag är inte lika kategorisk som den kamraten, jag kanske återfaller i systemkameraträsket den dag de blir tillräckligt bra... men kamraten jag citerar har å andra sidan ändrat inställning sen han skrev de där raderna ;-)

/kg som inte vill bära på opraktiska prylar
 
KGS skrev:
Den smartaste lösningen där är att bygga in det i huset så alla objektiv kan dra nytta av det...

KGS skrev:
*ler, bara ler* den har ju allt omfång man behöver i ett o samma objektiv... helt enkelt lysande!

Jag tycker du är en ANING motsägelsefull..förutom att jag inte på långa vägar tycker 28-200 täcker det man behöver..tror nästan alla naturfotografer/sportfotografer/arkitektfotografer håller med mig..

Därimot håller jag helt med dig om att A-1 har ett mycket bra zoomobjektiv...men det är en annan femma.
 
sagan skrev:
en ANING motsägelsefull...

Motsägelsefull? nåja, klart jag inser att folk kan önska sej (o till o med behöva) mer i båda ändar så att säga... hade inte alls haft nåt emot om Minolta hängt på 17-400 mm och det är ju av den enda anledningen jag ens överväger en DSL så småningom... stor sensorer kan man nog få in i "kompakter" också...
 
KGS skrev:
... hade inte alls haft nåt emot om Minolta hängt på 17-400 mm

För det första så går det inte (än iaf) att göra en sån med någon optisk kvalitet..för det andra skulle det bli en jättekoloss eller extremt ljussvag..trots det lilla formatet på sensorn.
 
yepp, så jag ser framtiden an... kanske behöver jag aldrig mer gå tillbaka till dsl o plockepinnkameror, antingen blir DSL kamerorna tillräckligt bra eller så blir kompakterna tillräckligt bra... just nu passar definitivt en "kompakt" mej bäst. En.
 
Frågan är väl om du själv är en tillräckligt bra fotograf för en DSLR?? *lite ironi* Begränsningarna ligger INTE i dagens DSLR-kameror, tro mig...
 
Linmajon skrev:
Begränsningarna ligger INTE i dagens DSLR-kameror, tro mig...

Inte för bildresultat..nej..absolut inte...den "saknar" bara några för bildresultatet oviktiga funktioner...som man juifs kan tycka är roliga att ha.

Men är det bildresultatet man är intresserad av och inte onödiga funktioner så..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.