Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
-vad kostade den där kameran?
-15 000:- med extra minneskortet..
-är du galen!? du kunde ju åka på en resa istället!!

hm...

En resa som är slut efter 1-2 veckor där man ändå behöver ha med en kamera för att föreviga resan...
 
picturethis.nu skrev:
Lite omvänt kanske...
Jag fick tips en gång att fotografera något åt en större inredningstidning.
Jag rinde upp och bad att få prata med den person vars namn givits mig. Hon verkade tveksam till att använda mig, så då frågade hon:

-Vad har du för en kamera?
Jag blev lite sur och svarade:
_Öh, den är svart. Jag tror den är japansk...

Det blev inget jobb för den tidningen. Och visst var min Nikon F5 svart.

En annan gång hade jag uppdraget att fotografera Melodifestivalen då den gick av stapeln i Göteborg. Samma dag rinde redaktionen upp mig och sade att de inte längre behövde några bilder, men jag jag fick behålla min pressbiljett. Jag tänkte det kunde vara kul att gå ändå, så jag tog med mig en engångskamera som jag ville prova.
Jag satte mig på min reserverade plats längst fram och tog fram min lilla kamera...


hahaha, bara så bäst.
 
Estethia skrev:
kom just ihåg en annan historia.
har med okunnig fotopersonal att göra, så det går bra att skratta åt. ;o)

det här råkade en klasskompis till mig på GFU ut för hos kameradoktorn i sthlm nångång i slutet på åttiotalet.

hon konstaterade i mörkrummet att alla hennes orwo fotopapper i en nyinköpt och nyöppnad förpackning var ljusskadade. alla bilder hon gjorde var slöjade, och det funkade bra med andra papper.
så hon gick tillbaka till kameradoktorn med fotopapprena för att klaga.
- dom här papperna jag köpte är ljusskadade allihopa. skulle jag kunna byta dom mot en ny förpackning?
- ljusskadade? säger killen bakom disken med förbryllad blick.
- ja, alla papper är gråa... (hon blir avbruten innan hon får förklara vidare)
- va? är dom? säger killen varpå han tar förpackningen och -hör och häpna- ÖPPNAR den och tittar efter! i dagsljus!

efteråt fick hon en ny förpackning av en annan butikskille.

;oD

Och då var det inte tal om digitala kameror heller, så han kunde inte skylla på att bara hanterat digitalbilder.
Skulle faktiskt kunna se samma scenario idag i en kamerabutik där yngre människor som endast använt digitalkameror skall sälja eller supporta användare som kör med film. hehehe
 
Jobbade för en liten lokalblaska på 80-talet. Ofta av naturen "fota männsikor på begivenhet X" - dvs tråkiga vimmeljobb.

De kommentarer jag oftast hörde (eller kanske minns) var "fotar du för familjealbumet" - alltid lika svårt att ge ett bra svar på den frågan :)

Den trevligaste frågan på länge var i gamla stan där två äldre amerikanska gentlemän kommer fram och snackar hasselblad - snacka om förenande teknologi :)

BAW
 
Malaka skrev:
Joo..jag har nog ovanan att hjälpa till lite i fotobutiker..Senast idag fick jag påpeka lite försynt att autofokusen inte fungerar på EF objektiv om men använder konverter och lägsta bländare blir högre än 8..Och jag har aldrig ens ägt en Canon..Jag kan känna mig lite bessewissrig men samtidigt vill man ju hjälpa till..

är det inte f5.6? I slutändan är det ljuset som gäller, du kan gå förbi gränsen om du har tillräckligt mycket ljus, då kan autofokus ändå fungera.
 
Den vanligaste frågan jag brukar få när jag är ute och fotar är: blev bilden bra...

För att svara korrekt på den frågan ska bilden helst granskas i dator med stor skärm. Detta har jag sagt några gånger, men efter att ha förklarat det hundratals ggr så blir man så less.

Därför så kortade jag ner svaret till: det får datorn redovisa.

Det ledde bara till fler frågor, som ni säkert förstår.

Därefter kortades svaret återogen ner till ett: jadå, vi får se (med ett fejt leende...)

Idag så är jag så trött på den frasen, ett samtal till psykologen nästa.

Hur brukar du reagera på den frågan... du kan ju omöjligen inte ha fått den!?

//Lorry
 
Haha, många roliga kommentarer i denna tråden.
Mitt bidrag kommer från östra Öland när jag snurrade runt lite och plåtade Kungsfågel.
Jag hade skruvat på 400:an och satt grejerna på stativet då en fågelskådare med kikare kommer fram och frågar:
-Hur många gångers zoom har den där?
-Ingen, svarar jag.
-Nähe. (ser förvånad ut)
Efter att jag förklarat hur det ligger till säger han belåtet att han också har en Canon å den har 4x zoom.

Jag undrar om det jag sa till honom gick fram!

(edit)
En annan sak som slog mig är att numera när man plåtar så vill folk hela tiden se hur det blev.
 
jeskata skrev:
Förvånande många frågar än idag hur man får på displayen på en DSLR.

Och jag är fortfarande förvånad över att den inte fungerar som på riktiga digitalkameror år 2006. Självklart blir kidsen överraskade när farbror har en så gammal trög kamera att den inte kan visa bilden på LCD´n innan man tar den. De kommer aldrig att köpa en sån. Må de växa upp snabbt!
 
mipert skrev:
Läs gärna:

http://www.pdn-pix.com/ubb/Forum1/HTML/002015.html

Skratta åt exemplen men tänk också ödmjukt på att det kunde varit din mamma.

Jag tycker inte det är kul. Jag tycker oftast att det är förnedrande och oförskämt.

-med ett hånflin : "Varför fotar du det där? Det blir ju inget bra?" - som om man vore helt dum i huvudet!
Och skulle min mamma säga något sådant (vilket hon iofs gjort många gånger) så skulle vi inte ha någon större kontakt tillslut. (vilket vi inte heller har)

Det är ett under att man inte har blivit psykotisk mördare ännu.. *suck*
 
Jag fotograferade en brand med en Ixus, kompaktkamera. Var någon som undrade om jag ville intervjua dem. Förmodligen för att jag hade ett stativ, men ändå. En journalist med en kompaktkamera.

Nästa är från Malmö. Sitter på en bänk med polarna och tar bilder på allmänheten inne i staden. En man kommer fram och undrar varför jag fotograferar och om jag är detektiv.
 
Vill bara tllägga att trådens början, (förutom ngr inlägg av den allvarligare art) är nog det roligaste jag läst på länge. Skrattat mig igenom lunchen.
Mer sånt, tack.
MVH
Thomas D50
 
PeterWem skrev:
Jag fotograferade en brand med en Ixus, kompaktkamera. Var någon som undrade om jag ville intervjua dem. Förmodligen för att jag hade ett stativ, men ändå. En journalist med en kompaktkamera.

Nästa är från Malmö. Sitter på en bänk med polarna och tar bilder på allmänheten inne i staden. En man kommer fram och undrar varför jag fotograferar och om jag är detektiv.

Kompakt kamera är stora saker. Många fotar med telefonkameror nu förtiden.. Verka fungera det också. EOS 1D eller D2x verkar vara passé...
 
Kom på en ifrån Skopje flygplats (Makedonien). Här är man otroligt paranoid. Inget är tillåtet att fota. Råkat ut för säkehetspoliser och väktare.
En Aseatisk kille gick av samtidigt med mig från planet. Han hade en analog Nikon. Tog ngr bilder av frugan när hon klev av. Polisen som stod och kollade vinkade till sig honom och sade på Makedonska. Foto är inte tillåtet.

MEN FÖR FAAN. HAN HADE JU REDAN TAGIT BILDERNA.
SUCK.
 
"Ironi är den högsta formen av humor, men också den mest elaka."
(Oscar Wilde)


Jag stod på knä och plåtade höstens sista maskros i underliga vinklar med min vinkelsökare när två tuffa tonårskillar närmade sig cirka 20 meter bort. När jag reste mig upp så riktades kameran på min mage mot dem och en av killarna ropade lite halvilsket och undrade: "Tar du kort på oss eller?!" Jag tittade ner på kitobjektivet till min 350D och svarade med ett lugnt leende att jag tog kort på blommor... annars är det faktiskt ingen som reagerat eller sagt något men det kan ju bero på att de som bor här i området vant sig vid mina dagliga promenader med kameran. "Nu är hon ute och går med kameran igen..." Ja, jag har ju ingen hund och katten vill knappast gå runt med mig i koppel! :eek:)))
 
Det är ett faktum att folk har blivit mer paranoida för att bli fotograferade i alla möjliga sammanhang. Och det är inte så konstigt.

Internet och datorer har gjort att ett foto kan hamna var som helst på webben där hela världen har tillgång till det. Där kan det kopieras och manipuleras och spridas och bli precis vad som helst. Det är bara att använda sin fantasi.

Och använder sin fantasi, det är det många som gör som ser någon med en kamera på stan.
 
apropå försäljare:

jag skulle beställa ett objetiv till min analoga sigma-kamera. eftersom sigmas kameror är mer sällsynta blir andrahandsvärdet på ett sådant objektiv nära noll, men jag gillar ju min kamera och har inte tänkt att sälja objektivet när jag väl fått det...

mail skickas fram och tillbaka, säljaren ger ett pris och allt verkar frid och fröjd. några dagar senare ringer han upp.

- [förvånad försäljare] du, jag såg nog fel här, skulle du ha sigma-fattning på objektivet?
- ja, det ska jag.
- jaha, men då blir det nog dyrare... [anger ett markant högre pris]
- nej, då köper jag från [annan leverantör] i stället, de har billigare.
- [tvekar] jaha... ja jag såg nog fel kanske. jo det var visst samma pris. men vad är det för kamera du ska ha det till?
- ja det är en sigma sa 300.
- [nästan förskräckt] en gammal analog??
- japp.
- men ska du verkligen lägga pengar på en sån gammal analog kamera?
- ja, jag trivs med den och jobbar bäst med den kameran...
- [upprört] men du kan ju aldrig sälja objektivet om du ska ha sigma-fattning på det? det är ju ingen som köper ett sånt!
- nej det har jag inte tänkt heller. menar du att jag ska köpa canon-fattning i stället...?

försäljaren fortsätter försöka övertala mig att inte köpa objektivet med sigma-fattning...

- nä... men om kameran går sönder då? då har du ju lagt ut en massa pengar på ett objektiv du inte kan använda? det finns ju ingen som säljer såna gamla kameror längre.
- varför skulle den gå sönder?
- ja... [funderar] vi har massor med kameror här som är sönder och inte går att laga.
- jaha. ja om det skulle hända kan jag köpa en ny på ebay [det finns gott om dem där].
- [surt] jaha, ja det är i alla fall 6 veckors leveranstid för det är en beställningsvara när det är sigmafattning.

ett tag trodde jag inte att jag skulle få köpa något objektiv, så upprörd som han var över att jag skulle ha en sån udda objektivfattning... :p
 
jag klistrar in en av mina gamla inlägg från en liknande tråd:


oftast är folk jättetrevliga och ställer hyfsat relevanta frågor eller berättar om sitt eget fotointresse när dom ser mig kånkandes på två kameror runt halsen och plåtar.
det är alltid roligt att prata med folk när man fotograferar.
ibland är det dock lite svårt att svara på frågorna man får.

f: varför låter din kamera så konstigt?
s: det är för att den har en slutare precis som en analog kamera.
f: varför då?
s: eh, jaa.. för att exponera sensorn på samma sätt som film.
f: öh, jaha? dom små kamerorna "exponerar" (tveksamt uttal) hela tiden då?
s: inte riktigt, men fråga han därborta, han med en 10D!

f: kan du ta ett kort på mig och min fru/sambo/hund/föräldrar/kompis/vinare/valfritt? (liknande har hänt flera gånger)
s: javisst. vänd er om så ni har solen i ryggen. *börjar pilla på blixten*
f: men, då hamnar vi ju i skugga!
s: jo men det gör inget, jag har blixt.
f: men... man ska väl inte använda blixt utomhus?
s: jo. det passar utmärkt när det är skugga.
s: men....?
*jag tar en bild*
s: se här, så här blir det.
*visar bilden*
f: jahaaaa. det ser ju bra ut. hur gjorde du det där?
s: det är en yrkeshemlighet.

f: vilka stora kameror du har!
*osäker på om jag ska ta det som en komplimang, dissning eller om det bara är ett krasst konstaterande*
s: eh, ja jo. dom väger litegrann.
f: varför har du två stycken om dom är så tunga?
s: det sparar tid och jag är beredd på allt. jag kan ha två helt olika objektiv på dom och byta kamera när jag vill ta en bild med olika utsnitt.
*vi pratar lite om olika brännvidder och vad det innebär. tyngden på objektiven tas upp flera gånger. tillslut så får jag frågan...*
f: men orkar du verkligen bära två kameror och alla dessa objektiv (jag brukar bara ha ett objektiv på varje kamera)?
s: *tröttnar* nej, jag bara låtsas. *ångrar mig och ler glatt så inte min framprovocerade ironi inte ska märkas*

*pratar med en kille, kanske 14-15 år*
f: är dom nya dom där kamerorna?
s: det beror på vad du menar. den ena har jag köpt för inte så längesen så den är ny, men modellen tillverkades för sisådär tre år sen.
f: va? hur många megapixlar är det då? en?
s: nja gångra det med 6.
f: va? fanns det så många megapixlar på den tiden?

*äldre herre*
f: är det där en sån härna digital kamera.
s: ja. en digitalkamera.
f: jag föredrar dom där kamerorna som man fick pappersbilder ur.
s: du menar när man plåtar med film? eller menar du direktbildskameror, polaroid?
f: ja alltså, man la filmen i brevlådan och så fick man bilder på papper.
s: ja men det är så nu oxå, fast man skickar sin "film" med internet eller på cd-skiva till labbet.
*herren ser skeptisk ut*
f: internet? cd-skiva? nej, det där är nog inget för mig. tacka vet jag filmen. den finns ju på riktigt!

jag har några fler underbara frågor och konversationer i bakfickan, men jag kommer inte på dom just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.