Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Ladyspawn skrev:
Ja jag fattar det inte, folk är så fixerade vid pris och megapixlar.
Men egentligen tycker jag inte att det är konstigare än första frågorna till nyblivna föräldrar.
Vad vägde han/hon? Hur lång? Har han/hon hår?

Megapixlar och pris anges i så många annonser så det vet varenda människa att det hör kameror till. Jag tycker inte det är ett dugg underliga frågor om det inte är mer insatta personer som ställer dem.

Träffar jag någon som installerar kylskåp (och nödvändigt måste snacka om yrket) frågar jag inte om utrustningen, utan mer om de ofta är skitiga när han tar bort de gamla. Jag förstår ju att det kan vara rent eller lortigt typ men inte mycket mer tekniskt.. Kylskåpskillen accepterar rätt fort att jag är ointresserad av kylskåpen och då kan man ju byta ämne..

(alltså, jag menar att det ju är svårt att göra snacket mer avancerat än vad man själv förstår och jag tycker det är en underlig förväntning om man inbillar sig att alla förstår det man sysslar med)
 
Senast ändrad:
raderad medlem skrev:
Jag får nog hålla med gors tyvärr. Inget i denna tråd har fått mig att dra på smilbanden. Det är klart man kan berätta för en polare om nått man tycker är skoj, men att starta en tråd med avsikt att idiotförklara alla som vet mindre om fotografi känns inge kul.

Har ni funderat på varför ni gör ett åtlöje av folk som inte förstår?

Och... har ni skrattat dem rakt i ansiktet, eller gör ni det bara bakom ryggen på dem?

Om man tycker att kommentarerna här är elaka är det definitivt inget jämfört med kommentarerna som folk som jobbar med datasupport fäller bakom ryggen på de användare som de hjälper. Inom det området kan man verkligen få vara med om det mesta har jag hört av de som jobbar med sånt *L*.

Eller varför inte den vanliga frågan om stereo/hifi "hur många watt är högtalarna på"
 
lottae skrev:
(alltså, jag menar att det ju är svårt att göra snacket mer avancerat än vad man själv förstår och jag tycker det är en underlig förväntning om man inbillar sig att alla förstår det man sysslar med)

Nej men du kortade av mitt inlägg ganska rejält där.
Jag skrev faktiskt bla att om nu folk inte vet hur det är med olika saker så är det ju bara att förklara för dem.

Och visst, det står i alla annonser vad den kostar och hur många megapixlar den har och det är det som vanligt folk som inte är intresserade av foto ser hela tiden så det är inte konstigt att man frågar om det då.

Och det är inte bara "vanligt folk" som frågar om pris och megapixlar. Man stöter på det väldigt ofta även hos likasinnade. Precis som om de på något sätt måste visa att deras kamera minsann var dyrare och har fler megapixlar och därmed även mycket bättre än den men själv valt.

Men vad hade du tänkt att man skulle fråga nyblivna föräldrar istället då?

Är den söt? Kommer ni lära er älska den eller ska ni adoptera bort den?

Man vet redan att de flesta väljer att inte adoptera bort sina barn och de allra flesta tycker bebisen är söt.

Min första fråga när kompisarna fick barn ibörjan på januari var om det blev en tös eller en pojk. Vikt och längd behöver man oftast inte fråga om. :)
 
Zebulah skrev:
Eller varför inte den vanliga frågan om stereo/hifi "hur många watt är högtalarna på"

Jag är vanligt folk vad gäller stereos... Jag har ingen aning om ifall det heter watt eller inte på högtalare och vad som är bra eller dåligt. :) Jag köper den jag anser mig ha råd med och som ger ett hyfsat ljud enligt försäljaren (bäst för mig att försäljaren är ärlig) :)

Och apropå supporten osv på olika företag... vad tror ni att en vanlig livsmedelsbutiksanställd säger om kunderna när de är i lunchrummet eller ute på lagret??

Jag vet och det är inga snälla saker... :)
Det finns i de flesta affärer en djungeltelegraf som ringer runt och berättar för alla när någon speciell/mysko kund kommer in i butiken. :)

Minns vid ett tillfälle när han i dödligt vapen (Danny Glover?) hade varit inne och handlat på Ica här i thn och helt plötsligt vänder sig kassörskan i kassan 10 eller 11 om och håller upp en påse naturchips (heter de så de där i papperspåse? Eller heter det Lantchips?) och skriker bort till närmsta bemannade kassa att "Sånna här chips köpte han!!" och denne skriker det vidare till nästa kassörska som sitter för långt bort från nästa och därför ringer bort till kassa 1 och berättar om chipspåsen. :)
 
zlice skrev:
Jag förväntade mig att yrkesfotograf visste vad hon fotade med... (klipp)... Jag förväntade mig också att hennes kunskaper och erfarenheter kunde hjälp en amatör på vägen men som sagt, det fanns inte mycket att hämta.
har ni nånsin kikat i tidningen M3 och sett dom där snygga, stilsäkra och färgglada helsidesbilderna på tekniska prylar (senaste numret hade tillome schysst tryck för en gångs skull)?
då kan ni oxå få veta att han som plåtar dom bilderna inte bryr sig så värst om vad han plåtar med. det är nästan så att jag kan mer teknisk info om dom kamerorna än han, fast jag knappt plåtar med dom.

varför ska han bry sig om vad han plåtar med, han litar naturligtvis på att företaget köpt in det bästa som finns för pengarna.
även om han är tekniskt ointresserad så kan han ändå hjälpa amatörer på vägen eftersom en fotograf oftast är bra för att han/hon är duktig på komposition, ljussättning osv. och det är det som en amatör borde kika mer på än på själva kameran.
för det är ju inte kameran som tar bilden...

att vara yrkesfotograf måste inte vara likamed att vara kamerateknikintresserad.
precis som att vara kopist inte måste vara likamed att vara kemi-intresserad.
eller som att vara pilot inte måste vara likamed att vara mecka-flygmotorer-intresserad.

så tycker jag iaf.
 
Estethia skrev:
har ni nånsin kikat i tidningen M3....

att vara yrkesfotograf måste inte vara likamed att vara kamerateknikintresserad.
precis som att vara kopist inte måste vara likamed att vara kemi-intresserad.
eller som att vara pilot inte måste vara likamed att vara mecka-flygmotorer-intresserad.

så tycker jag iaf.

Haha bortsett från att M3 är en tidning enbart för prylbögar (min ödmjuka åsikt) och i övrigt totalt skitkass så håller jag med dig fullständigt. :)

Jag vet hur många megapixlar min kamera har och vad den heter och att den har optisk och digital zoom men inte mycket mer. :)
Jag brukar få fråga min sambo om masor av sånna där saker som jag "borde" kunna enligt folk. :)
 
Ladyspawn skrev:
Haha bortsett från att M3 är en tidning enbart för prylbögar .... (klipp)
hehe, det är ju just det som är det roliga i kråksången.
han plåtar huvudbilderna för kungen av prylbögstidningar och vet knappt nånting om den fantastiska kamerautrustning han använder för detta ändamål! ironiskt!
(han blir väl lite putt nu när jag basunerar ut det, men han har själv sagt som det är..) ;o)

(och jag tycker ju att han är en fantastisk fotograf... trots att han inte kan allt om kamerorna han använder...)

;o)
 
Maria Moretto (Ladyspawn) skrev:[/i]
Jag är vanligt folk vad gäller stereos... Jag har ingen aning om ifall det heter watt eller inte på högtalare och vad som är bra eller dåligt. :) Jag köper den jag anser mig ha råd med och som ger ett hyfsat ljud enligt försäljaren (bäst för mig att försäljaren är ärlig) :)

Lita aldrig på försäljaren, lita bara på dina egna öron. Om fler gjorde det skulle inte diverse ONOFFGiganter kunna sälja sitt skräp.
 
-Det är min favorit, när någon får en kamera i sin hand "ovan såklart" Oj vad snygg den är.....var trycker man?......ÖÖÖÖ.

-En annan. Jag gav kameran till en kille, han skulle ta ett kort på mig med min fru. Han tittade ovanför kameran och försökte sikta, och trycka. Undra om jag fick ett gått skratt.

-En bekant till mig sa. Oj, vad stor objektiv det måste ta bra kort.

-Ska du ta kort med den gamla kameran (HB) Kommer det att bli något kort av det???

-Oj vad snygg kamera! Visst, den är röd annars finns bara trista svarta. Hehe...he.

Ja det finns mer om man tänker efter.
 
Senast ändrad:
Mycket stickspår var det här.... Rådbråkade mitt minne för att komma på de roligast, konstigaste kommentarerna...

Bland dom bättre incidenterna var den gången kunden absolut skulle vara med under själva plåtningen...

Började råskälla på mig efter nån timme sådär...

Jag var den lataste fotograf han någonsin träffat på!!! Jag gjorde ju ingenting!!! Gick bara runt å rökte å tittade på klockan...

Under tiden stod den goda Sinaren å exponerade i godan ro.... Typ 20 minuter bländare 45.....

Han försvann rätt så långt ner i skorna när jag förklarade för honom hur det låg till...

För övrigt så håller jag på den kvinnliga fotografen som inte visste vad hon hade för kamera... Jag brukar också vara tvungen att titta efter...
 
Tog en bild av ett par äldre herrar härom dagen, på publikplats i en ishall. Skumt lysrörsljus med andra ord.
- Ingen blixt?, frågade en av dem lite förvånat, som innan dess snabbt konstaterat att jag hade en 300D i handen.
Jag förklarade att jag vred upp känsligheten till 1600 istället.
- Kan man göra det? Jag har en 20D hemma, måste prova.
 
Kommentar från kille med digikamera mod större under avslutningsfyrverkeriet på Malmöfestivalen när han såg mig med Dynax 9an, vertikalgrepp och 28-70/2.8 - "Guud vá skönt att det finns folk som plåtar med riktiga kameror fortfarande!!!!!"
 
[/QUOTE]Men egentligen tycker jag inte att det är konstigare än första frågorna till nyblivna föräldrar.
Vad vägde han/hon? Hur lång? Har han/hon hår?[/QUOTE]Jag är inte det minsta intresserad av vad det lilla knytet har/gör/whatever. Det jag brukar fråga är hur föräldrarna känner det och mår och sånt. Det är ju trots allt föräldarna jag känner, inte ungen.


ng inlägget om när man ska fotografera kvinnliga vänner och deras klassiska kommentar "jag blir ju inte bra på kort" kommer då svarar jag oftast helt ärligt, -Ja men det är ju inte kamerans fel. ;)
He, jag plåtade en, nu vill plötsligt resten av gänget också bli plåtade och hänger på mig om det. Den första gillade ju korten jättemycket och är inte alls rädd för att vara med på bild längre så jag måste gjort någonting rätt iaf. :p

(alltså, jag menar att det ju är svårt att göra snacket mer avancerat än vad man själv förstår och jag tycker det är en underlig förväntning om man inbillar sig att alla förstår det man sysslar med)
Jag klampar gladligen in på vilket område som helst, oavsett vad det är, allt från reemaljering av badkar till vad tandläkaren har för material när dom fyller. Man vet aldrig när man får nytta av sakerna, och ofta kan man knyta ihop informationen med andra saker som är vitt skilda. Men jag gillar kunskap för sig självt, men jag åtskiljer också det från plåtningen. Vem som helst kan lära sig att ta en bild med skärpa, hyperfokalen eller gyllene snittet, sen att alla bilder kan bli skittråkiga ändå är en annan femma.

Om man tycker att kommentarerna här är elaka är det definitivt inget jämfört med kommentarerna som folk som jobbar med datasupport fäller bakom ryggen på de användare som de hjälper. Inom det området kan man verkligen få vara med om det mesta har jag hört av de som jobbar med sånt *L*.
Jag kan intyga att det såklart finns historier om användarna. Men det beror på vilket gäng man jobbar i. Många användare har ju också humor, som den gången vi fick in ett ärende där det stog "jag har vattnat min dator, vad ska jag göra?". Vi skrattade rätt gott åt det, vilket också var användarens avsikt. En annan gång hade vi tagit ner en skärm som var svart för att användaren bokstavligen talat var en skitolle. Sen gick någon annan förbi och frågade om skärmen hade brunnit, då kan ni tänka er hur den ser ut. Den användaren var det nog inte bara vi som hade som hade "smeknamn" på.

På det hela taget är humor och att men delar dessa saker ofta ett sätt att lätta upp saker som man tycker andra ska dela, oavsett om det är bra eller dåliga saker. Jobbar man tillsammans behöver man trots allt ofta dela på en del bördor.
 
Men egentligen tycker jag inte att det är konstigare än första frågorna till nyblivna föräldrar.
Vad vägde han/hon? Hur lång? Har han/hon hår?[/QUOTE]

Jo, lite skillnad är det väl om man tänker sig de vanligaste kommentarerna jag får "Oj, vilken stor, fin kamera, den måste ta bra bilder"

Det är som att fråga "Vad vägde han/hon? Hur lång? och sedan kläcka ur sig kommentaren...."sååå stor! Sängen ni låg i måste varit snygg och dyr!"

Jag blir jättestött (men visar det ju inte) när de säger att det måste bero på kameran att jag tar bra bilder. Det förringar mig som fotograf, enormt mycket.
 
lottae skrev:
"Hon som har dyra kameror och köper massa kläder, att hon inte unnar sig lite gardiner och blommor i stället"
Kliver in i entrén hemma...
går upp en våning...

-Men säg ngt då!
-Ehh Va?

-Vad tycer du om de nya gardinerna?
Vänder mig om. -Jo de ser fina ut.

-DE SITTER I ENTRÈN!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.