apropå försäljare:
jag skulle beställa ett objetiv till min analoga sigma-kamera. eftersom sigmas kameror är mer sällsynta blir andrahandsvärdet på ett sådant objektiv nära noll, men jag gillar ju min kamera och har inte tänkt att sälja objektivet när jag väl fått det...
mail skickas fram och tillbaka, säljaren ger ett pris och allt verkar frid och fröjd. några dagar senare ringer han upp.
- [förvånad försäljare] du, jag såg nog fel här, skulle du ha sigma-fattning på objektivet?
- ja, det ska jag.
- jaha, men då blir det nog dyrare... [anger ett markant högre pris]
- nej, då köper jag från [annan leverantör] i stället, de har billigare.
- [tvekar] jaha... ja jag såg nog fel kanske. jo det var visst samma pris. men vad är det för kamera du ska ha det till?
- ja det är en sigma sa 300.
- [nästan förskräckt] en gammal analog??
- japp.
- men ska du verkligen lägga pengar på en sån gammal analog kamera?
- ja, jag trivs med den och jobbar bäst med den kameran...
- [upprört] men du kan ju aldrig sälja objektivet om du ska ha sigma-fattning på det? det är ju ingen som köper ett sånt!
- nej det har jag inte tänkt heller. menar du att jag ska köpa canon-fattning i stället...?
försäljaren fortsätter försöka övertala mig att inte köpa objektivet med sigma-fattning...
- nä... men om kameran går sönder då? då har du ju lagt ut en massa pengar på ett objektiv du inte kan använda? det finns ju ingen som säljer såna gamla kameror längre.
- varför skulle den gå sönder?
- ja... [funderar] vi har massor med kameror här som är sönder och inte går att laga.
- jaha. ja om det skulle hända kan jag köpa en ny på ebay [det finns gott om dem där].
- [surt] jaha, ja det är i alla fall 6 veckors leveranstid för det är en beställningsvara när det är sigmafattning.
ett tag trodde jag inte att jag skulle få köpa något objektiv, så upprörd som han var över att jag skulle ha en sån udda objektivfattning...