Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
köp en extern hårddisk om du behöver snabb backup hyfsat billigt och snabbt.
maxtors hårddiskar har ett helt okej medföljande backupprogram. tryck på en knapp bara eller låt den backuppa själv på valda tider.

apropå, så råkade en av mina pärmar med negativ få skitigt träskvatten på sig (fråga mig inte varför), torkade in och 35 filmer blev totalförstörda.
det var inte direkt så att jag hade backup på mina negativ.

hur många har backup på sina negativ? räck upp en hand.

menar du att alla har 18x24 kopior på varenda bra negativruta?
coolt, men det hade jag varken tid eller pengar till.

Nej det har jag inte påstått.. Det var mest ett litet konstaterande från min sida att man faktiskt har en liten livlina iaf. Det va allt jag ville framföra..

10x15 bilder ser inte jag personligen som en livlina på negativ eftersom dom inte går att blåsa upp så mycket mer än så, ifall negativet försvinner.
och 10x15 är ingen storlek att tala om.
tycker iaf jag.
om det nu är det vi pratar om, eftersom det är det vanligaste formatet gemene man får ut på papper från sina neg.

fast jag pussar mina ilford plastpapper (ja, kopiorna fick oxå träskvatten på sig) som var de enda som klarade pärsen något sånär. de gick att skölja om utan att skadas men barytpapprena ville aldrig mer sära på sig utan problem.

-Titta där, en journalist!, utbrast en tjej i 25-30 åråldern till sin pojkvän när jag stog 15 meter bort och plåtade ett hus på stan...

Christel, dina var ju underbara! :p

OT.
För några år sedan, innan vi bytte ut kamerorna/banbelysningen på Täby Galopp, så fick vi ett brev (O.B.S! inte mail) angående Arabhästloppen.
Till saken hör att loppen för Arabhästar oftast avgjordes i slutet av tävlingsdagen, d.v.s framemot 21:00 på kvällen.

I brevet stod b.la annat att utläsa.
"Skulle dessutom vara trevligt om ni kunde sluta filma arabhästloppen så mörkt."

/ E

Kommentar från nära vän:
-Varför skaffar du dig inte en riktig kamera som dom andra proffsen.

Uppenbarligen ser inte M6 an tillräckligt imponerande ut.

1. "-varför gav du 8.000 för en kamera med 8megapixlar när NetonNet säljer en 5megapixlar-kamera för 1995?. Har du inte sett reklamen på TV?"

2. Hört med Olympus DSLR E-500 + Olympus blixt FL36 i handen:

"-Haha vilken spionkamera! jag trodde utvecklingen gick framåt och kamerorna blev mindre och mindre. Kolla så liten min är och den har 7 megapixlar. Din har ju bara 1 megapixel mer?"

Vad --- svarar man?

"Ser ni några fåglar?"

Jag vet inte vad det är som gör att folk tycker att det enda som finns i naturen och skulle kunna göra sig på bild är fåglar.

Haha, på tal om fåglar:
jag klev på bussen hemma med vandringsryggsäcken med kamerastativ på ryggen och en mindre fotoväska i näven.
Efter en stund ropar föraren ut i högtalarsystemet: "ska du till Ölands södra eller norra udde?"
Sen satt vi och pratade de fyra milen in till stan. Ett mycket minnesvärt samtal, med en mycket speciell man.

står och fotar med 17-40 vid hamnen i malmö då en herre kommer fram och säger:
"med den stora zoomen ser du väl säkert långt mot köpenhamn"

- ja, sa jag.

Ofta stöter jag på jägare både privat och när jag är ute i skogen med kameran.
Då får jag oftast höra kommentaren -jasså, så du jagar med kameran då! Varpå jag raskt svarar tillbaka -jo, men jag praktiserar catch and release så att det blir lite djur kvar till kommande generationer!
Många jägare verkar vara bekanta med den termen som ju är en sportfiske ideologi som implementerades, tja, jag gissar på 80talet kanske, för att stoppa utfiskningen och innebär att man släpper tillbaka fisken igen.
Ofta snörper dom ihop munnen då och verkar få lite bråttom iväg. Tja, det måste väl vara vargen som minskar bestånden, trots allt;-)

Innan min pappa blev pensionär jobbade han på en avdelning på PG där man maskinellt sorterade och fotograferade alla inbetalningskort. På den tiden gjordes detta med mikrofilm, hur det är idag vet jag inte.
Han lärde i alla fall upp en kille i att byta film varpå den killen tappade filmrullen som rullade upp sig på golvet. Väl införstodd i att filmen inte tål ljus samlade han blixtsnabbt upp filmen och och gömde den under tröjan och tittade på pappa med en ja-tror-jag-hann min.

Eftersom jag redan från början för fruktansvärt länge sedan var inställd på gatufoto och därmed "candid shootin' " - började i stort sett med en helsvart Canon VI-T - har jag alltid varit inriktad på att mitt fotograferande inte skall märkas.
Jag kan nu säga att jag måste ha lyckats fruktansvärt bra med just denna delen med obemärkthet (hur jag lyckades med själva bilderna är en annan sak.....).
Ingen har vad jag kan minnas någonsin kommenterat mina kameror, att jag har någon sådan, att jag fotograferar. Och då har jag ändå haft med mig kameror i upp till 9 x 12storlek (Linhof Technika, klappkamera).
Några gånger när jag visat någon bild har jag fått höra: "Jaså, hade du kamera med.......det märkte jag aldrig....."
Us

Senast ändrad:
"men... vilken gammal kamera du har, det går väl inte att köpa film till en sådan nu för tiden?!"

Sagt av en kvinnlig bekant, när man precis köpt en Eos 400d och glad i hågen fotar släkt och vänner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar