ANNONS
Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
En händelse jag råkade ut för ett tag sedan.
Jag skulle med bussen och var lite tidig, så jag promenerade bort till en liten park i anslutning till bussstationen och knäppte några bilder på måfå. Testade lite inställningar på kameran.
Höll precis på att packa ihop när en äldre dam kom fram till mig med ett surt ansiktsuttryck.
Följande dialog utväxlades:

Damen: Inte skall du väl hålla på att fotografera hederligt folk som går på bussen? Fy skäms!
Jag: Det gjorde jag inte. Jag fotograferade här i parken.
Men hon ville tydligen inte lyssna på det örat utan fortsatte:
Damen: Hur skulle du tycka om att folk fotograferade dig när du går på bussen?
Jag: Det skulle jag nog inte ha något emot, tror jag.
Men damen gav sig inte.
Damen: Men skall du verkligen slösa film på sådana här dumheter?
Jag: Nä, du har rätt. Vilken tur att jag fotar digitalt idag. Då slipper jag slösa film.
Här uppstod en viss tveksamhet hos damen.
Damen: Men, men... Skaffa dig ett riktigt jobb åtminstonde!
Jag: Jag har ett riktigt jobb. Är på väg hem från det just nu.

Därefter vände damen på klacken och hastade iväg muttrandes något om "dagens ungdom".

Två tonårsgrabbar: Det var en stor kamera!
Polack: Nice bit of equipment, what is it?
Polisen: Har du varit och fotograferat i Backbyn?
..nej..Polisen: Vi fick påringning om att en figur med kamera smugit omkring där!
..jaha..nej det var inte jag.

Från äldre man i fågelskogen:
"Det var en rejäl tub du har. Har du sett något intressant idag?"

Från två yngre tejer på en strand, när jag passerade mot fågelskogen:
"Djävla pedofil!"

Från medelålders man på Skansen:
"Hur mycket zoom är det?"

Vanlig fråga på sportevenemang:
"Vem/vilken tidning fotar du för?"

Andra vanliga frågor på stan:
"Vad kostar den?" (Tydligen OK att fråga just för kameror)
"Hur många megapixlar har den?"
"Hur långt kan du se med den"? (Öhh, galaxen XYZ?)
"Vad gör du?" (Öhh, fotograferar?)

Folk är roliga.. men varför måste de lägga sig i? Blir så trött..

En kväll ställde jag ner kameran vid trottoar-kanten för att fotografer en stooor träd-skugga på en husvägg.. ganska tristbild, men kanske att det kunde blivit fint..

Det går förbi en dam och undrar vad jag gör? Jag hade tur för hon verkade faktiskt trevlig och tog mig inte för pedofil eller brottsling direkt :)

Men saken är den, att hon ska inte lägga sig i! Ingen ska lägga sig i vad jag gör! :mad:

En klassiker som jag råkat ut för några kvällar i stan när kameran står uppställd på stativ och jag fotograferar med lång slutartid. Äldre man kommer fram:

-"Kan det bli någon bild när det är så mörkt..?"

En annan gång försökte jag fotografera en ung kille som cyklade förbi på gatan. Hela scenen dök upp hastigt och jag hann bara upp med kameran men lyckades inte få fokus och trycka av innan allt var förbi. Killen vände på cykeln och cyklade upp på trottoaren framför mig och sa argt "Fotograferade du mig precis??!?"
-"Nej", svarade jag ärligt, trots att det var precis vad jag försökte göra men inte hann.. ;)

"Nähä, okej då" säger han och cyklar vidare - utan att egentligen ha någon aning om jag tog bild eller att jag har min fulla rätt att göra det också.. ;)

Ytterligare en annan gång var jag ute med mina fotoelever på stan i Halmstad och en av dem fotograferade en man som satt och åt en pastatallrik på en bänk. Han ropade till eleven "Har du rätt att fotografera mig sådär bara?!?"

Jag gick fram till mannen för att hjälpa min elev i diskussionen med det behövdes inte alls.

Min elev hade precis fått genomgången ungefär en timme innan och sa att "eftersom det är allmän plats så får jag faktiskt göra det, men jag vet också att jag inte får publicera bilden hur som helst!"

Det visade sig att mannen själv var yrkesfotograf och skulle skoja med min elev. Vi fick en trevlig pratstund efter det!

Nattfoto 500 meter från huset som skulle fotas: "å vad gör du då? Jaha, ska det säljas? Får de fyra och en halv miljon, tror du? " (tyvärr, jag är inte mäklare)

Eller min otålige man, när min kamera kom fram: "Jaha, och hur lång tid ska det här ta, då? Jag måste faktiskt åka iväg å jobba!!" (Ja, det tog en 250-dels sekund. Var det tillräckligt snabbt?)

Suck... Man borde köra en blogg på hans kommentarer...

Lena W skrev:

Eller min otålige man, när min kamera kom fram: "Jaha, och hur lång tid ska det här ta, då? Jag måste faktiskt åka iväg å jobba!!" (Ja, det tog en 250-dels sekund. Var det tillräckligt snabbt?)
hahaha klcokren xD
En som jag brukar få från släktingar "canon har jag hört ska vara bra du får väl fina bilder?" jag kollar i minnet och tar fram den sämsta bilden jag hittar oftast en bild med rörelseoskärpa och visar "vilka vackar bilder du tar robin"

Re: Re: Re: Helt appropå......

granstrom skrev:
FIB aktuellt får man väl anta.

Robin är kanske för ung för att göra kopplingen Fibban - Fib Aktuellt - en tidning som tidigt hade nakenfoto som huvudsaklig dragningskraft. Om man sa' "Fibban" så menade man ofta en tidning, viken som helst, i den så kallade herrtidningsnischen.

Per.

PS. Och jag själv är för ung(!) för att associera till den kulturskrift Fib Aktuellt började som. Ack, ja... DS

Lex skrev:
OK, jag måste bara vidarebefordra denna händelse från vår lokala Expertbutik.
En kollega till mig (hon är bildlärare) stegar in på Expert i Kalix för att köpa fotopapper till mörkrummet. Hon hittar en förpackning och frågar en manlig expedit vilken yta papperet har.
Yta??? undrar han.
Ja, jag menar: är det matt eller blankt eller...
Aha! säger han och ser ut att ha fattat. Därefter tar han fram en kniv och sprättar upp kartongen inför ögonen på en gapande bildlärare, tar ut papperet från kartongen och säger "Det ser ut att vara matt"!
Vad är det med det????

lottawe skrev:
Utgå från att det var papper för mörkrummet och inte till skrivaren så förstår du nog.
Jag har tagit ut papper från kartongen xD. Undrar hur den som fick dem kände sig. Det var förra sommaren då jag inte visste ett skit om fotopapper.

fjalstal skrev:
Hehe! Många verkar ha rätt lite koll. HemPC-paketet på jobbet går att få kamera till och det verkar som intresset för och behovet av en liten kurs i hantering är mycket stort.

Det värsta jag har fått höra är inte från vanligt folk utan från en så kallad "profesionell". Han meddelade rätt högljutt att med min lilla fula jävla kamera (Canon G2/420ex) skulle han köra upp nånstans om jag inte flyttade på mig illa kvickt. Lika bra att låta idioten med 1d:n gå före då jag inte slåss bra vilket han lät förstå var nästa steg om han inte fick som han ville. Folk såg lite fundersamma ut när han plåtade dom, minst sagt. Sensmoralen är nog att man inte ska vara en skitstövel, och att man ska hålla sig nykter på jobbet.

:)
Du skulle tryckt på reales knappen för objektivet och dragit ett kvartsvarv åt vänster och släppt....

Under oktober pågår "Lights in Alingsås" där olika objekt av stan ljussätts. Det finns även några stora blomsterarrangemang gjorda av en plantskola utanför stan. Jag har - för ett projekt - fotat en hel del under oktober och då bl a dessa blommor. En bekant till mig fick reda på det och frågade om jag kunde skicka bilder till en av hennes kompisar som inte bor i stan så att hon också skulle få se de vackra blommorna. Så det gjorde jag. Någon vecka senare träffade jag min bekant igen.

- "Tack för de fina bilderna! Kompisen tackar!"
jag: "Vassego!"
- "När får vi se dina fina bilder i en tidning?"
jag: "De kommer inte i någon tidning. Det är inte planerat..."
- "Nähä?! Men vad är det då för vits??"
jag: "Öh..."

Till saken hör att hon känner till projektet...

/Per

Bilder som inte kommer i tidningen är alltså ingen mening med att fotografera, okej, den var ny.

Tre händelser

Kul tråd det här

Men man skall nog trots allt vara lite försiktig med att göra andra till åtlöje bara för att de inte delar ens intresse. Kan lova att det finns säkert lika många historier om oss ”fotonördar”.

I vilket fall bjuder jag här på tre ”tillbud”

Vid en fototävling 1990 i Gbg tänkte jag att jag skulle fånga lite atmosfär i det anrika Saluhallen. Kameraväska, anteckningsblock i näven och kamera med påsatt kort tele fick ett par äldre damer att se rött. - ” Jasså, skall miljöförvaltningen stänga denna anrika byggnad nu, vilka påhitt”. När jag försökte förklara min avsikt med bilderna blev det bara värre. –”Bilder för privat bruk, mig lurar du inte unge man” och så började hon hytta med käppen. Det var bara att lomma iväg innan kameran åkte in bland köttfärsen.

Direkt från Saluhallen traskade jag över kungstorget och började leta vinklar med längre teleobjektiv över vallgraven. Tyvärr la jag inte märke till en grupp människor ur den undre världen som tydligen gjorde affärer bakom ett buskage. Dock la någon av dem märke till mig där jag stod på andra sidan riktandes ett långt bjektiv mot dem. Han började spring/halta på sina kryckor mot och över träbron och fram till mig där han började gorma och skrika och med hot kräva att få filmen. Då jag vägrade började han att svinga med kryckan ovanför huvudet varpå jag så långsamt tog mig därifrån. Normalt skulle man blivit både förbannad och uppretad men istället kom jag på mig själv att småskratta åt det hela. Först blev man bortjagad av en äldre dam med käpp och strax efteråt av en knarkhandlare (?) med krycka enbart för att man bär en kamera på magen.

Vid tredje tillfället var jag och några vänner i Tärnaby 1978 en tidig vår för att åka lite skidor. Tyvärr hade liftsystemet stängt för säsongen och vi började i stället fotografera hopp och” helikoptrar” i skidbacken, dvs jag med kamera fotograferades kompisen som stod för stunten. Vi var från början helt ensamma i backen och upptagna med det vi gjorde när ytterligare en person dök upp bakom mig och började intressera sig för våra aktiviteter. Jag började inleda en diskussion med denne men han blev snart misstänksam då jag hade kameran på magen och undrade om jag arbetade för någon tidning. Jag nekade och vi fortsatte diskutera off-pist-skidåkning i Tärna-fjällen, samt en hel del annat som hade med skidor och fjäll att göra. Snart blev han misstänksam igen och undrade om jag var säker på (?) om jag inte jobbade för en tidning. Men nej och efter ytterligare några minuters diskussion tackade han för sig och gav sig iväg på sina Elan och jag fann det inte lönt att ens försöka hänga på. Några tafatta bilder blev det på min stora idol men mest stolt var man ju att man fick sig en rejäl pratstund med denna till ryktet fåordige superstar trots att man bar på både Tenbaväska och systemkamera över axeln. Visst ja, att det var Ingemar Stenmark som hyste misstankar mot mina fotografiska avsikter borde kanske ha nämnts. //Leif

Ungar är bäst

Fotade härom veckan vår hockeyskola.
Första lagfotot, var tydligen spännande för kidsen.

När jag står och brottas med sladdar och bakgrunder kommer en kavat grabb fram och spänner ögonen i mig.
- Är det du som är fotografen?
- Ja, det är jag det.
- Jag trodde du skulle vara längre! (Lätt anklagande ton)
- Ähuhum, jasså det trodde du...
- Min mamma är ju längre än dig! (Barnet vänder på klacken och lommar besviket iväg)

Kvar står en snopen kvasifotograf på 1.70, med ett leende på läpparna.
/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar