Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Brukar få kommentarer såsom "Den måste va dyr! Vad kostar den?" Klockrent svar som garanterat dödar vidare frågor om pris är svaret "Vad den kostar? Pengar"
 
jimh skrev:
Hehe, den där omformateringen påminner mig om ytterligare en anekdot med hög teknonördfaktor. En sen fredageftermiddag när jag hade riktigt bråttom hem från jobbet. Kläderna var på och jag halvvägs ute genom dörren när jag såg att skärmen fortfarande lyste på min bärbara dator med linux. Snabbt fram till datorn och skriva "shutdown -h now" och retur.

På måndagen träffade jag en sur IT-kille som hade varit tvungen att åka till jobbet på helgen för att det trådlösa nätverket slutat fungera. Han undrade varför jag hade stängt av inloggningsservern.

Min bärbara dator var fortfarande på.

hehe, gjorde en liknande grej i somras. skulle stänga av min dator, satt i Windows för tillfället, och var samtidigt inloggad via SSH på min server här hemma, och skriver mycket riktigt "shutdown -h now" och kör det där.
sen kom jag på att så stänger man ju inte alls av Windows.. ajaj
 
Jimsan skrev:
Det är ganska lustigt egentligen.
Folk vill gärna vara med på bild. Men dom bryr sig inte om vart bilden hamnar sedan.

Varför skulle jag vilja ha en bild på en helt okänd människa som gör grimaser framför min kamera?
Det tänker dom inte på.

Varför inte?
 
Vår dotter är i det stadiet där det händer väldigt mycket i hennes utveckling (ca 1år)
Jag får höra väldigt ofta(från frugan), VAR ÄR NU PAPPA MED KAMERAN (läs den dyra) när lillan gör det och det..... när man som bäst håller på med något helt annat och man behöver inte ens vara i samma rum.

thomas
 
"Mår ni bra?" fick jag höra av en äldre mycket bekymrad dam i somras. Hon tyckte det var lite besynnerligt att jag låg under en buske i Stadsparken och plåtade humlor.

:)
 
Filma mig” är en sådan där märklig kommentar jag alltid flinat åt när folk passerar förbi en fotografering.

Tills jag upptäckte att min treåriga dotter säger sådant som:
Skall du filma mig nu pappa?
eller
Nu vill jag filma dig pappa” medan hon springer och hämtar sin egen kamera.

Vem ända in i ... har lärt henne uttrycka sig så?
 
mipert skrev:
Filma mig” är en sådan där märklig kommentar jag alltid flinat åt när folk passerar förbi en fotografering.

Tills jag upptäckte att min treåriga dotter säger sådant som:
Skall du filma mig nu pappa?
eller
Nu vill jag filma dig pappa” medan hon springer och hämtar sin egen kamera.

Vem ända in i ... har lärt henne uttrycka sig så?

Vem har lärt henne sådana hämska uttryck...
 
mipert skrev:
....
Tills jag upptäckte att min treåriga dotter säger sådant som:
Skall du filma mig nu pappa?
eller
Nu vill jag filma dig pappa” medan hon springer och hämtar sin egen kamera.

Vem ända in i ... har lärt henne uttrycka sig så?

Tycker du uppfostrat en bra dotter där. Hon uppskattar uppenbarligen bara film-baserade kameror, till skillnad från digitalare. :)

/James
 
slowcoder skrev:
Tycker du uppfostrat en bra dotter där. Hon uppskattar uppenbarligen bara film-baserade kameror, till skillnad från digitalare. :)

/James

Måste erkänna att oftast är det ingen film i hennes kamera.
Men ibland lägger jag i en rulle Fuji 800.

Här dokumenterar hon mig medan jag fotograferar jackor (med digitalkamera).


Frågan har dykt upp om det är taskigt att skratta åt okunniga frågor och kommentarer om foto.
Jag tycker det är en del av livets glädjeämne att skratta (eller kanske mer le) åt sådana här små kommentarer som fälls av ”vanligt” folk.
Om jag kan skratta åt mig själv för alla tabbar jag gjort och alla dråpliga situatoner jag hamnat i, varför kan jag inte skratta(le) åt andra?
För mig handlar det om igenkännande (jag har också trott att svarta stora kameror är ett tecken på ”proffs”), självförtroende (det finns i alla fall någon som kan mindre än mig på åtminstone ett område) och förundran (varför lever den vanföreställningen kvar hos folk?).
 

Bilagor

  • dotter.jpg
    dotter.jpg
    11.4 KB · Visningar: 1,392
Jag kan inte låta bli att bidra med lite jag också apropå okunnig/ignorant personal i fotobutiker.

För några år sedan så plåtade jag en kompis för hon ville ha lite bilder att ge till sin dåvarande kille. Jag använde som vanligt Kodak Dia. Jag hade dock inte möjlighet att själv åka och lämna in dom på framkallning utan det skulle hon fixa, jag skulle bara hämta dom efteråt. Tyvärr så valde hon att inte gå till den Expertbutik (hör och häpna) som är den enda fotobutik jag litar på i Lund utan hon lämnade in den till en Fuji-handlare.
När jag senare hämtar filmen så har dom inte hunnit klippa upp den ännu utan jag tar den som rullar och klipper den själv när jag kommer hem och lägger den i fickor. När jag sedan börjar scanna så märker jag att det är en grönton på alla bilder som inte vill försvinna. Jag vänder mig då till Fotosidans forum för att få svar på vad det kan vara för fel eftersom jag aldrig hade sett det förut och får reda på att det antagligen är så att dom har framkallat i C-41 istället för E-6.
Med detta i bagaget så åker jag in till fotohandeln med film och kvitto. Det är egentligen nu som det riktigt tragiska händer.

Först hävdar dom att det inte är dom som har framkallat filmen eftersom det är fel sorts fickor. Dom använder inte sådana. Att jag har kvitto spelar ingen roll.

Sen, efter ca en halvtimmes dividerande så börjar dom skylla på den stackars prao-eleven som inte var där just då eftersom han hade slutat för dagen, men som hade lämnat ut filmen till mig tidigare. Jag tycker nog då att om man har en prao så låter man inte han framkalla film utan övervakning.

Efter ytterliggare ca en halvtimme så föreslår han som jag uppfattade som labbansvarig att scanna in den i sin maskin eftersom den är bättre än min scanner (CanoScan FS4000US) och han ska nog kunna fixa bilderna. När han märker att det inte går så försöker han skoja bort det och säga att man ju kan göra bilderna röda istället. Dessutom börjar han snacka om att man inte kan lita på Kodaks filmer eftersom dom alltid ger olika resultat på varje film och att man därför självklart ska använda Fuji.

Som plåster på såren så fick jag till slut 2 st konsumentrullar Fuji. Bilderna på min kompis fick jag rädda genom att göra B/W. Att ta ny var det inte snack om, hon tyckte att det var för pinsamt att ta samma bilder en gång till.

MVH
Greve Nickon
 
Överhörde en demonstration

"Råkade" stå nära när en säljare på en stormarknad förklarade digitalkameror för en hugad spekulant och hennes mor... pixelracet avfärdades snabbt med att ingen behöver A3 kopior, A4 i sällsynta fall och de flesta bilderna bränner man ändå bara ner på en CD o tar inte ens ut på papper. Inte alldeles fel resonemang va? jag menar de som tidigare köpte filmbaserade kompakter, hur ofta tog de ut kopior i större än 10x15? själv har jag gjort det ytterst få gånger...

Kanske kan min andrakamera som jag ännu inte lyckats förmå mej att köpa klara sej med mindre än fem miljoner pixlar... men Sony T1 är himla läcker...

Samma säljare förklarade också med emfas att Compact Flash kort var alldeles för långsamma, sådana kameror skulle man undvika! Nä SD skulle det vara och mer än en sekund mellan bilderna fick det inte ta.

AA-batterier var bortkastat för de tog slut så fort medan de laddbara specialbatterierna höll hur länge som helst. I hyllan bredvid hängde ett komplett sortiment batterier o laddare från GP...

Nåja, efter att kunden bett om betänketid rusade denna elektronikens superman in i sitt kassabås, bytte om o kom ut som expert på diskmaskiner...

Själv blev jag lämnad kvar med mina frågor obesvarade. Å andra sidan hade han sannolikt inte kunnat svara ändå...

Bör man säga nåt när man hör någon säga såna saker som att CF är ute?? Eller skulle jag bara tagit upp Aette ur ryggsäcken o tagit tre bilder på en sekund ;-) o råka nämna nåt om att Nikon gör det ännu snabbare, med CF...
 
nåja, tror att SD (eller var det XD?) har gått om faktiskt... försäljningsmässigt, men ändå...
 
KGS skrev:
nåja, tror att SD (eller var det XD?) har gått om faktiskt... försäljningsmässigt, men ändå...
Spelar ingen roll, SD/xD suger både vad gäller pris, lagerutrymme och hastighet (ja. de snabbaste CF-korten är snabbare).
 
lunargirl skrev:
I somras gav jag mig en dag katten på att fota bin i flykt, så jag satt och lurpassade vid en bunt maskrosor och försökte fånga precis rätt bild.

Då kommer två meterhöga småflickor förbi och den ena utbrister sådär bräkigt "va gööööru?"

- fotar
- va fottaru?
- bin
- ahaaa.... *tystnad* ... varför?
- för att jag vill det
- ahaaa...

så står hon där och ser på i en halv minut och utbrister sedan:

- nu tycker jag att du har fotat tillräckligt på det! kan du inte fota nå't annat!

då gick jag därifrån ;)

"kan du inte fota nå't annat!"

De kanske ville bli fotade av dig? :)
 
Det kan vara mycket iriterande med vissa människor som undrar vad man fotar, om man då säger ex. stenarna där, så tittar dom på en ungefär som om man var färdig för hispan...

Ibland känner jag mig dock så när jag t.ex. står & fotar klädnypor på ett klädstreck.

Jag såg one hour photo på DVD med mina söner när en av dem utbrister, "han är ju som dig pappa!" Brrrr...

För att inga missförstånd ska uppstå så måste jag tillägga att han åsyftade rollfigurens benägenhet att fotografera konstiga saker...
 
Man kommer fram. "Vad har du for kamera da?"
Canon svara jag. "aha....ar inte nikon battre?"
Jaha sa du har Nikon alltsa? " Nej jag tycker inte kameror ar skoj!"

Jahaja......suck.

Apropa service i affar och prylgalna man. JObbade i sportaffar och en typisk ingenjor kommer in (joda man kan se det). Lang utlaggning och han kommer fram till att han skall ha ventilgummi till cykeln. Min kollega fragar da "till fram eller bak hjulet?"
Den gick inte heller hem kan jag meddela.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.