Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick en ovanligt kompetent fråga igår, från en tidningsfotograf (själv är jag glad amatör).

Jag är med i en lokalrevy, jag sköter ljuset med en stor, hyrd ljusrigg (MYCKET lampor och sladdar blir det).
I går kväll hade vi genrep och då var lokaltidningens fotograf där såklart.
Han frågade vänligt om det var glödlampor eller halogen.
Shit!
Var tvungen att fundera en stund innan jag kom fram till att det nog var glöd...

Kul med en kompetent fråga ibland.
 
Det är ganska kul med "allmänhetens" ÖVERTRO på digitalt.

-"Vad skall du med den där mackapären till när du kan köpa en helbra digitakamera för 1995:-?"

Oj vad ding jag är som lämnade fotobutiken med bara en ljusmätare för motsvarande peng,
sicken blåsning alltså.


Eller,
- "den kameran är bra, den har X antal pixlar."
- "jaha, vad trevligt(vill vara uppmuntrande), är det bra optik ?"
- "alltså, kameran är ju digital (!!!)"
 
fjalstal skrev:
"Mår ni bra?" fick jag höra av en äldre mycket bekymrad dam i somras. Hon tyckte det var lite besynnerligt att jag låg under en buske i Stadsparken och plåtade humlor.

:)

HAHAHA!
Det enda inlägget på denna nu 14 sidor långa tråd som jag skrattade högt åt för mig själv...
 
Hörde för ett tag sedan om en biolog som var ute på en äng och samlade komockor i en hink, för han skulle studera någon typ av insekt som levde i dessa. Ortsbefolkningen tyckte att det var besynnerligt och ringde polisen. Polisen kom och hittade biologen sittandes mitt på ängen med en hink koskit. "Och vad gör vi här då?" frågade polisen. "Kokar soppa ser du väl!" svarade biologen surt, och blev enligt historien körd raka vägen till psyket!

/Pontus
 
acke skrev:
"Måste det vara så där krångligt?"

Vanlig kommentar från oförstående vänner när man har riggat stativet, kollat vattenpasset, mätt ljuset, justerat bildutsnittet, checkat skärpedjupet, mätt ljuset igen, bytt objektiv, justerat stativet, monterat trådutlösaren, trimmat in det avtonade gråfiltret, fokuserat om, ändrat till stående bildformat, fällt upp spegeln och bara väntar på rätt exponeringsögonblick....
:)

Ja precis...... & då ha man inte ens hunnit ta EN bild innan dom börja gnälla :))))
 
Vanligaste kommentaren jag får är av min Sambo.

Kan låta lite så här

Det är skiiiit precis överallt !

Kan inte sälja allt skiiit nångång !

Varför måste man ha så där stora grejor bara för att ta bilder med ???


Det är trots allt upmuntrande då min Sambo motvilligt erkänner att bilderna blir nog något bättre än med hennes Olympus Mju eller vad dom nu heter :(
 
Som yrkesfotograf har jag ibland märkt att man inte blir tagen på allvar.
Föjande dialog råkade jag ut för på krogen:
- Så vad sysslar du med då?
- Jag är fotograf.
- Intressant. Och vad jobbar du egentligen med då?
 
Jimsan skrev:
Som yrkesfotograf har jag ibland märkt att man inte blir tagen på allvar.
Föjande dialog råkade jag ut för på krogen:
- Så vad sysslar du med då?
- Jag är fotograf.
- Intressant. Och vad jobbar du egentligen med då?

Är väl en rätt relevant fråga? Beror ju på hur den ställs men jag tycker inte det är helt ointressant.
 
Jimsan skrev:
Som yrkesfotograf har jag ibland märkt att man inte blir tagen på allvar.
Föjande dialog råkade jag ut för på krogen:
- Så vad sysslar du med då?
- Jag är fotograf.
- Intressant. Och vad jobbar du egentligen med då?

Jäpp, det är riktigt, t o m självaste Ansel Adams jobbade som rörmokare på nätterna som sitt riktiga jobb.
Vet ju alla !!
 
Dom och vi eller "fotografer" och alla andra ...

Har ingen fått kommentarer från ovanligt folk?
 
var ut på krogen igår (nyckter) och tog med mig kameran. Då jag stod framme vid baren så kommer det fram en tjej och undrar varför jag fotar m.m. Så kommer hon till den komentar då hon undrar "är det där en sån man fotar med och får ut en mindre" Detta vilt viftande med händerna...

Kanske även jag är lite dum men vad hon menade vet jag inte. jag frågade även "vad menar du?"

Ähh då har min kompis en mycket bättre kamera... Vad kostar din då? Ja den kostar 30 000:- (kamera,objektiv,blixt) då blev hon knäppt tyst och tittade ner i glaset ett bra tag varefter hon gick därifrån...
 
förra sommaren så kände jag mig lite dum.
jag var ute i en lummig park. hade desutom jacka med huva över huvvet så jag såg nog lagom skum ut.
hursomhelst så fotade jag träd och grenar och sånt. hade krypit bakom några buskar och skulle ta en närbild på en fin gren. helt plötsligt ser jag en mkt sur dam i sökaren. inser hur det hela ser ut, nämligen att jag typ smyger på henne och tar bilder på henne.

- vad håller ni på med?! sa hon skitsurt
- alltså, jag fotar den här grenen


hon trodde inte mig kan jag ju säga
 
för mamma får jag förresten förklara varje gång jag föreslår att hon ska prova att fota med svartvit film att det går jättebra i hennes "färgkamera"

eftersom hon alltid fotar i färg så har hon fått för sig att det inte beror på filmen utan på kameran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.