Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Va i en fotoaffär där en lustigkurre jobbade. Kunden frågade "Tar ni kort?". Expediten log och sa nåt i stil med "Ja alla kamerorna här tar kort ibland".

Sen så va man inne i en liten fotoaffär i göteborg och frågade om han hade mellanringar eller nåt annat som gjorde att närgränsen blev kortare. Han öppnade en låda och tog fram ett tamron objektiv med massa zoom och sa att den enda lösningen på det problemet va att stå en bit ifrån och zooma. Mellanringar osv hade han ingen aning om vad det var.
 
Tycker bara exemplen är roliga på så sätt att det visar att så kallat, vanligt folk har social kompetens och är nyfikna. Det kan man inte alltid säga om introverta fotografer som inte vill förklara för "vanligt folk" vad de ska med bilderna till. Öva er på att vara utåtriktade istället för att klanka ner på dem som inte har foto som sitt största intresse... Tjing! :)
 
Måste få bidra med en, men duktigt Off-Topic!

Jag jobbar bla med IT-support inom skolan. Idag ringde en uppgiven lärare och bad att få lite introduktion i vårt e-postsystem. Hon hade aldrig använt det. Så vi bänkar oss framför en dator... Jag visar hur man loggar in och hur man via ett klick på en knapp kommer till inboxen, varvid följande ordväxling sker:

Jag: - Så, här ser du din inbox.
Läraren: - Okej, det var ju enkelt. Men det måste vara något fel här.
Jag: - Nej, allt är som det skall vara. Inget fel.
Läraren: - Amen, så kan det ju inte vara...?
Jag: - Vad?
Läraren:- Amen det måste vara fel någonstans!?
Jag: - Nejdå. Inget fel alls. Vad menar du?
Läraren: - Jamen alla dom här personerna i listan (pekar på "From"-kolumnen), hur skulle dom annars kunnat spara sin e-post i min inbox, om det inte är fel i systemet???
 
Minns hur jag stod i Expertbutiken i byn där jag huserar med en rejält tilltagen plånbok och tittade på kameror. Expediten kom fram till mig och jag beskrev att jag har återupptäckt mitt fotografiska intresse och nu var intresserad av en kopetent digitalkamera. Nåväl, det togs fram den ena smidiga kameran efter den andra som gick ned i bröstfickan och de var mycket enkla att använda, bara att trycka på knappen. Den kameran som han verkligen ville sälja var en Konica 4 Mpix i metall. Jag såg en kamera som hette Minolta Dimage 7 och ville kika på den. den kostade i runda slängar 5 000 mer än de andra kamerorna, men den var mest till för folk är ute i naturen och fotograferar, så det var inget jag skulle ha tyckte han.

Inte fick han sälja någon kamera den dage och ingenting mer i den butiken. Jag börjar mer och mer förstå varför postorder lockar, de har ju trots allt ett intresse av att sälja det kunden vill köpa.
 
En vacker sommardag (midsommarfirande) tyckte jag att ett pol-filter var en bra idé att använda så jag tog fram det ur kameraväskan som vanligt.

En polare som var med som kan lite om foto frågade då om det var ett sånt där "pulvrisationsfilter". Nog för att jag fotar med Canon men det är väl att ta i. Han fick äta upp det där sen :)
 
Jag håller på med scouting, och ibland vill jag föreviga scoutungarna med min digitalkamera.
Så fort blixten smällt av har jag trettio ungar bakom kameran istället för framför, som vill se resultatet i displayen.
Klart jobbigt när jag vill ta ett tiotal bilder. Det tar tid att plåta när alla vill titta på varenda foto.
 
Här var det många kul kommentarer att läsa, mitt bidrag blir detta:

När jag var och plåtade lite i en galleria med den stora svarta kameran, med den stora svarta blixten och det stora svarta objektivet (f90x, SB-25, 80-200 2,8 med motljusskydd) fick jag frågan från en liten kille i 8-årsåldern:

"Oj vilken stor kamera, vad tar man för bilder med en sån?"

Vad skulle jag svara?

Tror jag svarade något i stil med "ööhhh de bilder man vill..". Jag blir fortfarande glad när jag tänker på hans fråga :)
 
Expert, vi är vad vi heter...

Måste få bidra med en liten historia vid sidan om. Många har ju skrivit innan om just Expert. Och i många fall är expediterna tyvärr "bara vanligt folk"!

Det här var när jag och min bror var ganska nya inom foto och lusläste tidningen FOTO samt prövade många nya saker.
Vid ett tillfälle läste vi om konstljusbalanserad film (b-ljusfilm) och stegade glada iväg till Expertbutiken i stan för att handla. Att kunna plåta saker i glödlampsljus utan att få den där gula tonen lockade.

Jag: Har ni någon film för b-ljus

Expediten: Jaae.. Vad är det då, dåligt ljus eller?


:))
 
Re: Expert, vi är vad vi heter...

danneman skrev:
Måste få bidra med en liten historia vid sidan om. Många har ju skrivit innan om just Expert. Och i många fall är expediterna tyvärr "bara vanligt folk"!

Det här var när jag och min bror var ganska nya inom foto och lusläste tidningen FOTO samt prövade många nya saker.
Vid ett tillfälle läste vi om konstljusbalanserad film (b-ljusfilm) och stegade glada iväg till Expertbutiken i stan för att handla. Att kunna plåta saker i glödlampsljus utan att få den där gula tonen lockade.

Jag: Har ni någon film för b-ljus

Expediten: Jaae.. Vad är det då, dåligt ljus eller?


:))

Vad står b:et för?
 
Ja... Ovetande möter man över allt. Knallade in i Köpenhamns "Minolta center" och frågade om dom hade en Dynax 7 eller 9 inne. Dom hade dom aldrig hört talas om.
 
Re: Expert, vi är vad vi heter...

danneman skrev:
Jag: Har ni någon film för b-ljus

Expediten: Jaae.. Vad är det då, dåligt ljus eller?

hahaha, då kan jag bara be er föreställa er minen på killen bakom disken på en lokal expertbutik när jag frågade efter tungstensdia 800 iso.
inte för att jag hade några större förhoppningar om att hitta någon, men man vet ju aldrig.
jag fick leta igenom deras lager själv. han förstod aldrig vad konst/glöd/inomhus/b-ljus var för något. :eek:O

dom hade ingen tungstensdia.

en annan fotobutik har gett mig en s/v neopan när jag frågat efter tungstensdia.

den sista butiken sa direkt att dom ingen hade, men gärna beställde in åt mig omedelbums. så fick det bli.
:eek:)

/christel - som lärde sig att tungstensdia var så sällan efterfrågat att det var lika bra att ringa och beställa på en gång, istället för att leta i butikerna.
 
Något som jag har märkt när jag är ute med min (lånade) EOS 1Ds är hur mycket sexappeal jag får med en stor, fet kamera på axeln. Har jag dessutom zoom objektivet och blixten verkar jag bli oemotståndlig...

Har annars inga bra kommentarer att bidra med utan mest en allmän förvåning att man "kan" fota som tjej. Stöter på "lilla gumman" kommentarer nu och då och det är lite trist. Mestadels från män i övre medelåldern ska väl tilläggas...
:)
 
Damocles skrev:
Annars finns ju dedikerade fotobutiker av diverse olika slag, dom brukar iaf generellt sett veta lite mer om foto, men å andra sidan har en hel del av dom lite bedrövliga priser.

Jo, jag handlar aldrig på Expert utan på min favvobutik Kamerahuset i Stenungsund. Lokalt, billigt (mycket billigare än expert, snarare typ scandinavianpriser), kunnig personal & extremt bra service! Polfiltersökningen på Expert berodde på att min favvobutik hade slut på 52mm:s & det var akut...
 
mrsandin skrev:
Flickorna på krogen blir som besatta när man plåtar något band och de får svaret att man jobbar för slitz eller aftonbladet.. kör alltid med ett kamerahus utan film för att tillmötesgå alla flickors vilja att vara med på bild! huvudsaken det blixtrar!

Det är här FEL knappen på Canons nyare kameror är så avändbar. Man kan fyra av några blixtar och sen brukar de bli nöjda...
 
martinh skrev:
Man kan fyra av några blixtar och sen brukar de bli nöjda...
Det är ganska lustigt egentligen.
Folk vill gärna vara med på bild. Men dom bryr sig inte om vart bilden hamnar sedan.

Varför skulle jag vilja ha en bild på en helt okänd människa som gör grimaser framför min kamera?
Det tänker dom inte på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.