Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar vad hon som joggade förbi tänkte när jag låg på knä bredvid stigen och fotograferade ett ägg i en ovanlig vinkel (för tävlingen ÄGG)?
 
dagens historia

lite skratt förgyller vardagen!

tjej: är du fotograf eller?
jag: ja, det kan man säga väl att jag är
tjej: jasså & det innebär att du fotar snygga tjejer??
jag: nej, det innebär att jag fotar.
tjej: jasså det låter ju bra, men om jag vill att du ska fota mej då vad gör jag då?
jag: du frågar mig :)
 
En kommentar jag aldrig glömmer är en jag fick 1979 i Marocko.
En kille tittade på min Minolta SRT 101 (inköpt splitterny 1972) och sa: 'Fin kamera, men den är ju väldigt gammaldags förstås.'
Tänker ofta på den repliken när jag fotar med den kameran i dag - få se, 25 år senare...
Då blev jag lite sårad - idag tycker jag det är ett jätteroligt minne!

(När jag dök upp i Tromsö med samma kamera sa en av medlemmarna: 'Jävlar, du har ju äldre utrustning än jag! Kan du inte sälja din Minolta så att jag fortfarande kan får ha den äldsta utrustningen i klubben?!' .......SÄLLAN, grabben!...)

/Gitte
 
Haft o göra en stund med att läsa igenom hela tråden, men det har varit väldigt roande. :)

Nått som är ganska vanligt att man får höra nu för tiden är "Hur många pixlar har kameran?". Den frågan brukar komma först av allt, innan de frågar vad det är för märke, modell m.m. precis som om pixlarna är allt...

/Viktor
 
GrAcK skrev:
Haft o göra en stund med att läsa igenom hela tråden, men det har varit väldigt roande. :)

Nått som är ganska vanligt att man får höra nu för tiden är "Hur många pixlar har kameran?". Den frågan brukar komma först av allt, innan de frågar vad det är för märke, modell m.m. precis som om pixlarna är allt...

/Viktor

För att inte tala om att det kanske inte ens är en digitalkamera.
 
GrAcK skrev:
Haft o göra en stund med att läsa igenom hela tråden, men det har varit väldigt roande. :)

Nått som är ganska vanligt att man får höra nu för tiden är "Hur många pixlar har kameran?". Den frågan brukar komma först av allt, innan de frågar vad det är för märke, modell m.m. precis som om pixlarna är allt...

/Viktor
Och är det inte pixlarna så frågar de efter hur många gånger zoom den har. Lite jobbigt att förklara att det beror på vilken optik jag hänger på...
 
121an skrev:
"är det där en sån man fotar med och får ut en mindre" Detta vilt viftande med händerna...

hon undrade kanske om du hade film i kameran eller om den var digital. Alla vet kanske inte vad negativ och dia heter nuförtiden.
 
Tja här kommer mina små kommetnarer...

1) När jag en vacekr juni kväll springer på en gammal elev (jag har min kamera med blixt och ett tamron 28-105 objektiv över axeln) jag frågar om jag får ta en bild av henne. Hon säger javisst. Jag plockar fram kameran, kör på 28mm och går därför ganska nära för att ta bilden. Jag knäpper bilden, sänker kameran. Förvånat tittar hon på mig och säger: "närbild?" Innan jag hinner förklara brännvidder så har hon vandrat iväg... Ibland ska man förklara varför man gör innan man tar bilden helt enkelt.

2) Min mamma envisas med att ge sin digitalkamera (en kompakt nikon historia) till mig när hon inte kan få den att fungera, till historien hör att jag har och har aldrigt haft en digitalkamera, alla mina är analoga...

3) En elev kommer förbi när jag sitter och surfar runt lite på fotosidan under en rast, han utbrister: "gillar du foto?" Innan jag hinner svara säger han: "vad tråkigt".
Jag gör då en ganska lång utveckling kring varför jag tycker foto är så fantastiskt, att kunna fånga ett ögonblick osv.
Han tittar på mig när jag babblat klart och säger: "hmm... tråkigt!" Jag vänder mig då mot skärmen och surfar vidare...

4) Är i Paris med några kollegor, vi går på champs Elysée och går förbi en uteliggare... Jag ser det men tycker inte att det har potential för en bra bild så jag går förbi. Den ena ropar på mig och säger: "du, det där blir nog en bra bild". Känner inte för att diskutera varför jag inte ser något potential i bilden utan lyfter ner kameran från axeln, tar två ganska snabba bilder på scenen med uteliggaren. Vänder och går vidare... (av någon anledning så verkar det alltid funka så länge man tar minst två bilder, en bild köper de inte, två är visst proffsigt eller något).

5) Sitter på en teater med en kompis och hans föräldrar. Min kompis son uppträder framme på scenen, det är en 25 m till scenen, det är mörkt och min kompis pappa ska ta en bild med sin kompaktkamera. Den fungerar inte, min kompis tittar på den. Ger den till mig efter att ha trixat lite med den, jag provar att ta en bild, får känslan av att filmen inte har matats fram, men jag känner inte för att öppna kameran i salen då det är ganska ljust (sitter en lampa bakom huvudet på mig), i fall att det är deras semester bilder därpå och jag har fel. Ger tillbaka den, säger att jag inte riktigt vet vad som är fel, i hopp om att slippa trixa med den. Min kompis pappa försöker lite till, då griper hans mamma in, tar kameran från honom, ger den till mig och säger: "fixa den så är du snäll". Nu har jag tröttnat på allt så jag tar den, öppnar den, drar ut filmen lite till och matar in den. Stänger kameran och den funkar... Visade sig att de hade inte dragit ut filmen alls utan bara stoppat ut rullen med förhoppningen att kameran skulle sköta resten. Lätt misstag att göra på en ny kamera, men de hade ju haft den i en hel hög med år??? Undrar än idag om det blev några bilder alls...

6) En vanlig kommentar när man är ute med sina systemkameror (eller bara en) är ju: "är den digital?". När jag har förklarat att den inte är det så undrar de alltid varför jag inte kör digitalt... jag kör alltid en snabb förklaring att den typen av kontroll jag vill ha över bilden (alltså med en systemkamera) inte är billigt när det gäller digitala kameror. Fortsätter man med att säga vad en Nikon D100 kostar så tystnar de... gäller bara inte att avslöja vad F5:an som hänger över axeln kostar... :)
 
Ralph L skrev:
Och är det inte pixlarna så frågar de efter hur många gånger zoom den har. Lite jobbigt att förklara att det beror på vilken optik jag hänger på...
Extra jobbigt blir det om man har ett objektiv med fast brännvidd på kameran.
 
Ljusproblem...

Brukar ni inte få goda råd ang. kameravinklar och dyl.- eller är det bara äldre fruntimmer som jag som får välmenande tips? Typ:
'Är du inte för nära nu? Får du med hela huvudet/huset/bron/hunden...?' (Svar:...grymtning...)
'Nej, nu fotograferar du ju rätt mot solen! Du kommer att få ljus i kameran!' (Vad säger man? 'Ja, det är visst så det fungerar!'...)
eller :
'Är det inte för mörkt här inne? Ska vi inte gå ut i solskenet och ta bilden i stället? ('Nej, det blir liksom inte en stämningfylld inomhusbild då...' - att linsen är en på 1.7 och filmen ska pressas till 1600 ASA är det inte värt att nämna, förstås.)
'Kameran är trasig! Det blixtrade inte!' (Att jag öh. inte har blixt på min gamla Minolta kan ju vara svårt att se - min Canon har ju en inbyggd 'pop-up-blixt, tex.)
Men, som någon sa, vi fäller alla dumma kommentarer i alla möjliga sammanhang, så vi kan ju kliva ner från våra höga hästar och försöka vara snälla när vi svarar. (Snällare grymtningar, tex...)
Jag brukar muttra något om att det lönar sig alltid att försöka något nytt... och ibland är det folk runt omkring som inflikar: 'Hon vet nog precis vad hon gör!'
Då är det dags för mig att känna mig dum. Om jag alltid visste exakt vad jag gör när jag fotograferar skulle jag ju inte öppna paketet med spänning när jag får igen rullarna!!! Jag stöter alltid på överraskningar - och de goda sådana håller i alla fall mitt fotograferande vid liv!
Cheerio,
Gitte
 
andm31 skrev:
Fortsätter man med att säga vad en Nikon D100 kostar så tystnar de... gäller bara inte att avslöja vad F5:an som hänger över axeln kostar... :)

Jag brukar förklara att om man ska ha en digitalkamera som kan ge samma möjligheter som min eos 300 så får man hosta upp 70000 för bara huset...
 
HDFS) (KGS skrev:
erik> 70 lax?? då tar du i så du nästan spricker va?

Jag känner i och för sig inte till just Eriks 300:a, men det var ett synnerligen välvalt forum att påstå det hela i...

Tråden handlar ju om mer eller mindre komiska kommentarer...
 
Oj vad digitalisterna blev upprörda här då...

"Samma möjligheter som EOS 300" definerar jag bland annat som:
Utbytbara objektiv
Vidvinkel med mina nuvarande objektiv, dvs. fullframe sensor.

Det är mig veterligen endast EOS 1Ds som uppfyller båda dessa kriterier idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.