Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
ace skrev:
Jag var inne på Expert idag och letade CD-R eftersom att dom var slut på mitt vanliga inköpsställe (Konsum).

Men tji fick jag. Dom har bara 700MB-skivor och jag behöver 650. Killen utsäktar sig med att "650... nä dom är ju nästan utgångna".
Eh... jag hoppas att han skämta med mig aprillo.
I ärlighetens namn kan det mycket väl stämma att 650MB skivor är på väg ut. 700MB är väl bättre. Eller...?
 
problemet är väl att alla cd-spelare inte kan läsa 700mb skivorna?
 
Senast ändrad:
Eftersom jag fotograferar ur så konstiga vinklar och med så udda motiv ibland så ser omgivningen mest förskräckt ut. Men en kille från Etiopien frågade mig varför jag fotograferade ett cykelhjul som speglade sig i en vattenpöl. Jag sa, att det är vackert. Han blev mycket glad åt svaret.

En annan kommentar kom från en rumänsk agronom som var så lycklig över att jag fotograferade en hop höstlöv på en stentrappa.

Så statistiskt sett är det så här långt bara "personer med utländsk bakgrund" som vågat eller velat ge uttryck för sina berättigade undringar.

Kul tråd förresten!
 
gundi skrev:
Några stycken har frågat mig om dom kan få prova "och zooma". Jag vet inte riktigt vad dom vill då.



Det är väl som att sparka på däcken på en bil för att avgöra om den (bilen alltså) är bra eller inte.
 
Senast ändrad:
det hörde jag för ett halvår sedan också.
frågade efter 650mb skivor och fick till svar att man slutat tillverka dem.
"ok, slutar man tillverka dem så börjar jag"
tänkte jag.
hur som helst låter det skumt att marknaden helt plötsligt skulle kunna enas om något överhuvudtaget. 650mb kommer nog säkert finnas kvar ett tag till.

nu har jag visserligen bytt min externa 4x brännare mot en 0:a till.
så nu har jag mitt på det torra.
 
Då vågar man väl bidra då..

.. nu när tråden till och med innehöll en groda från Kameradoktorn.. =)

Jag följde diskussionen om huruvida man "får" eller "inte får" skratta åt/återberätta de "korkade" frågorna och får nog säga att jag tycker att man får det under förutsättning att man a) väljer att se dem mer som "roliga" frågor och b) kan skratta även åt sina egna roliga frågor..
Själv har jag ställt många "dumma" frågor för att till slut ha lärt mig det jag kan idag, och jag vet att många återstår att ställa..

Mitt bidrag gäller en situation från tiden då jag jobbade som säljare för Pentax och hade s.k. "demo" i en stad i mellansverige. Jag hade alla de nödvändiga grejorna med mig och bl.a. stod den gamla 300/4,5 (på den tiden en jättelik konstruktion) på ett stativ.
En farbror visade stort intresse för just storleken hos denna glugg och frågade vad den egentligen användes till.
Jag hade mycket folk framför mig och följaktligen lite tid, men gav en del exempel på hur och när man använde en (på den tiden) ljusstark 300:a.
Medan jag berättade fingrade mannen på en 35:a eller liknande och när jag pratat sade han: "Men den här verkar ju smidig.. att man inte gör fler i den här storleken.."
Jag sade kort att man hade optiska lagar att anpassa sig efter.. och svarade sedan en annan kund som ställt en fråga.
När jag åter var fri för mannens frågor, sade han:
"Så du menar att man har lagstiftat om sån't här, alltså.."

Jag var helt omtumlad, men tror att jag svarade artigt och fint..
 
Jag var med PFK (Press Fotografernas Klubb) på en resa till Stockholm i början på 90-talet. Vi skulle bl.a besöka Fuji och Canon. På Canon skulle vi kolla in Eos 1:an som var precis ny då, Nikons F4 hade funnits ett tag. Den var allmän standard på tidningarna, så Canon slog på stort.
Med på resan var en kopist som är lite speciell; gnällig, men hysteriskt kul.
15-20 luttrade fotografer och bildtekniker sitter i ett konferensrum och lyssnar på den entusiastiska, slipsförsedda Canonkillen som demonstrerar nya Canonkameran. Han pratar autofokus, TTL och allt möjligt. Sedan lämnar han ut Eos-kameran, en av de få exemplar som finns i Sverige. Han känner sig väldigt andaktig och stolt.
Nämnda bildtekniker får kameran i sin hand, begrundar den och tittar lite.
Vi ska komma ihåg att han har en väldigt gnällig östgötadialekt.
Canonkillen frågar:
-Nå, vad tycker du? Hur känns den?
Då svarar han nasalt:
-Ja, den är lika stor, klumpig och tung som den där andra Nikon-skiten.

Hysteriskt kul, men framför allt ärligt.
 
Hos en skräddare i Thailand

Skräddaren bad att få titta på min Pentax MZ-S
och höll den i en hand medans han studerade kameran runt om utan att ens titta i sökaren.

- How much? sen fick han reda på priset och jag fick till svar.

- Pentax????? No haw!

Annars så är väl kommentaren vid användandet av långt tele tydligen vanligt - Hur långt kan man ta med den där?

- Ja en så där x-antal mil
till månen får man sen tillägga och då får man en sån där uppgiven min tillbaka.
 
Något som blir allt vanligare nu när digitalkamerorna brer ut sig, är att väldigt många personer tror man kör digitalt bara för att man jobbar proffessionellt.

Följande dialog råkar jag ut för flera gånger i månaden:

Efter en plåtning ber kunden att få titta på bilderna direkt.
Jag säger att det inte går för jag måste framkalla filmen först.
"Är det inte en digitalkamera?", frågar kunden förvånat.
"Nej, det är det inte", svarar jag. "Det är en vanlig kamera och vanlig film".
"Men", frågar kunden igen lite mer osäkert. "Hur kan du veta att bilderna blir bra om du inte ser dom direkt?"

Suck.
Vad svara man på sånt?
Det hela brukar sluta med att jag förklarar att man använt den här tekniken de senaste hundra åren. Och att det fungerat bra hittils.
 
Flickorna på krogen blir som besatta när man plåtar något band och de får svaret att man jobbar för slitz eller aftonbladet.. kör alltid med ett kamerahus utan film för att tillmötesgå alla flickors vilja att vara med på bild! huvudsaken det blixtrar!

Sen får jag ofta frågan " vad kostar den där " när jag berättar så vågar de inte hålla i den.. ja säger "lugn den e försäkrad" ja brukar krypa runt efter marken med den" .. då tycker folk att man e galen..
 
Ett år sedan senaste inlägget, borde väl vara dags att få lite liv i den här underbara tråden igen.

Lite offtopic men jag har lite funderingar kring om ens kunskaper ibland begränsar fotandet. Jag menar ungefär så här: På grund av en "miljöskada" så kan man inte ta en bild utan att tänka på bländare/tid/ljus/blixt/stativ/brännvid o.s.v. o.s.v. medan "Svensson" glatt använder sin point-and-shoot i alla möjliga situationer. Råkar ibland ut för att jag inte kan ta en bild p.g.a. dåligt ljus eller annat. Får då kommentaren "Men det funkar ju med min kamera", underförstått "...då borde det väl göra det med din också som kostar 10ggr mer".

Ett exempel är från när jag fotade "Ljus i Alingsås" som är ett evenemang där ljussättare från hela Europa ljussätter byggnader m.m. i staden. Körde en del långtidsexponeringar med stativ, trådutlösare och hela köret. När jag står där kommer ett äldre par och ställer sig bredvid, varefter tanten i tron att jag inte hör, viskar till sin make "oj, där är en som har riktiga grejor, men vi får ju lika fina bilder med våran lilla" och slänger iväg ett skott med den inbyggda blixten på kompakten. Nöjda och glada går de därifrån....

Slutsats och frågeställning: Begränsar vår kunskap och ambitioner i bland vår glädje runt fotandet? Kan okunskap vara en tillgång? Vad säger ni?
 
Vissa har varit inne på okunnighet hos branchfolk, detta exempel lade jag in i en annan tråd men tycker det är så bra så jag tar den än en gång.


Jag tänkte skicka in några bildfiler för kopiering & funderade över huruvida jag skulle skärpa bilderna eller om labbet fixade den biten. Därför så skickade jag ett mail till 2 lab för att reda ut saken.

Frågan löd:

Ska jag lägga på en oskarp mask på bildfilerna som jag skickar in, eller ombesörjer labbet den biten?



Svar från Fotolabo:

Skärpan ökas mycket lätt på alla bildfiler som skickas via Online-programmet.

Vår exponeringsutrustnings värden kan inte direkt översättas till USM-parametrar (Unsharp Mask), men vi har gjort ett test för att jämföra.

Vid testet använde vi Adobe Photoshop 6 Unsharp Mask-filter. Testbilden exponerades utan att skärpningsautomatiken var påkopplad.

Vid jämförelse motsvarade vårt skärpningsvärde ganska bra följande Photoshop 6 USM-filters värden:

Amount: 50% (0 - 500%)
Radius: 1,0 pixels (0,1 - 250,0)
Threshold: 0 (0 - 250)

Skärpan ökas alltså mycket lätt av vår exponeringsutrustning. Om du vill öka skärpan mer måste du själv göra det innan du skickar bildfilerna till oss.




Svar på samma fråga från önskefoto:

Om du med oskarp mask menar sk softade
kanter, får du tillföra det på bilderna
du sänder oss.
 
larsaz skrev:
Om du med oskarp mask menar sk softade
kanter, får du tillföra det på bilderna
du sänder oss.
Fy så pinsamt för dem.

Jag var inne i en av Karlstads fotobutiker och ville ha Portra 800 förra veckan, då jag frågat så plockade de fram en Fuji superia med kommentaren: Ja här har vi den..

I samma butik tidigare fick jag förklara en kvart för att få svar på om de hade mörkrumsfilter (frågade efter Ilford eller Varocon). Jag tror inte de uppfattade vad det var ens efter förklaringen. Kanske analogin dör ut ändå?
 
På en promenadväg fick jag kommentaren: "hastighetskontroll på gång?"

Härlig association tycker jag!
 
Appropå absurt svåra och specialiserade frågor till butikspersonalen. Om jag hade en fotobutik skulle jag inreda en liten lounge med gratis kaffe där de lokala kameranördarna kunde sitta och diskutera teknik, så är det bara att rycka upp en ur soffan när man behöver det!

Som lite Nikon-nörd själv har jag ibland stått bakom kunden som expedieras och lyssnat lite uttråkat. Ganska ofta hör man hur parterna missuppfattar varandra, eller har fått något om bakfoten. Brukar ni då "hjälpa till"?

Kommer ihåg när jag skulle köpa min F4. Den såg ut att vara i bra skick men ville inte fungera. Ägaren till affären (som är den kunnigaste jag någonsin träffat vad gäller Nikon) blev svettigare och svettigare allteftersom minuterna gick. Jag försökte komma med begåvade förslag trots mina klena F4-kunskaper, men inget fungerade. Tills vi kom på att den av någon anledning behövde film i kameran! Så han slängde i en fejkfilm och jag höll ner avtryckaren. Jag blev helt hypnotiserad av det fantastiska ljudet av 5,7 bilder/s och höll kvar en liten stund. Så var den rullen slut och jag fick be om en till! När jag kommit hem med älsklingen kom jag på att det självklart berodde på att den var inställd på automatisk DX-igenkänning... Skulle behövt en F4-användare i kön vid det tillfället.

/Pontus
 
Joo..jag har nog ovanan att hjälpa till lite i fotobutiker..Senast idag fick jag påpeka lite försynt att autofokusen inte fungerar på EF objektiv om men använder konverter och lägsta bländare blir högre än 8..Och jag har aldrig ens ägt en Canon..Jag kan känna mig lite bessewissrig men samtidigt vill man ju hjälpa till..
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar