Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Väldigt offtopic, men på tal om korkade försäljare.

En kompis befann sig på McDonalds och skulle beställa mat.

- Vill ha en ostburgare, tack.

- UÖÖH, menarú Cheeese, eller?!??!

Hmmmmm......
 
Först, alla som vill råka ut för mer att fylla på listan med och som har vägarna till Karlstad rekommenderas ett besök på Expertbutiken på Drottninggatan.

Ena gången: Jag frågar efter Tri-x i 120film. Killen bakom disken plockar först fram en Kodak Ultra 135mm. Då jag förklarar att jag vill ha S/v Tri-x i 120film så vänder han sig mot hyllan och frågar om det ska vara 24 eller 36 rutor.. efter en stund och hjälp av en annan expedit knallar jag ut med ett 5-pack T-max 120film.

Andra gången: Jag ställer en flaska fix på disken och frågar om de har vätmedel också. Killen står som ett frågetecken, och hämtar (hör och häpna) en tub av något slag med tussar att rengöra dataskärmar e t c med..

och fler ewxempel från den butiken finns, men jag har nog förträngt några händelser också..

Jag har nog nästan alltid fått förklara såpass att minst en expedit till tar sig tid för att hjälpa till att lösa försäljningen. Handlar bara där i akutfall och det är inte så ofta. Särskilt inte om man inte har minst 45 minuter på sig till förklaringar..
 
Senast ändrad:
Re: Wolfgang ville plåta med stativ inne i Domkyrkan i Berlin

Wolfgang skrev:
Vakten pekande på mig: "Du får inte ha blixt och inte stativ."
Wolfgang: "Jag har ingen blixt."
Vakten: "Stativet får Du inte ta in."
Wolfgang: "Men bilderna blir ju bättre med stativ på kameran."
Vakten: "Just därför."

ha ha ha... ordnung muß sein!
 
Var in på en liten fotohandlare här i farsta centrum.

-Tjena, skulle vilja ha tre rullar Fuji Press 800.

-Öhhh..menaru film då asså?

-Ja precis, Fuji Press 800.

Killen står framför en hel hylla fylld med diverse olika filmer, plockar fram en rulle Kodak Ultra 200...

-öhh...Vi har den här för kameror. (Vad annars skulle man använda 35mm-film till?)

-Men jag vill ha Fuji press 800. Det där är Kodak Ultra 200.

-Öhh..asså, va menaru?

Jag ser att de har typ 40 rullar press 800 i hyllan bakom killen. Pekar på dom och säger:

-Såna vill jag ha tre stycken av! (Börjar bli irriterad).

-Jasså sååna. Men säg det då!..hur många skulle du ha sa du?

SUCK!
 
En annan klassiker är att efter det vanliga "Fin kamera, stor, dyr osv" kommentarerna, så vill dom testa.. Det är helt okej med mig, då jag gärna konverterar några kompakt-nissar till systemkameror.

Vanligtvis så har jag mitt fasta 50mm på huset, och dom pillar och skruvar och har sig tills jag förklarat vad ett fast objektiv är.. Helt oförstående får man då kameran tillbaka med en min som säger ungefär: "Jisses, du måste blivit grundlurad som köpt en så dålig kamera".. :)

Andra kul upplevelser är när tjejer av de mindre storlekarna (inte ålder) vill prova kameran när jag har vertikalgrepp, stor blixt och feta L-linsen på..
Dom orkar inte hålla upp den helt enkelt.. :)

/James
 
slowcoder skrev:
Andra kul upplevelser är när tjejer av de mindre storlekarna (inte ålder) vill prova kameran när jag har vertikalgrepp, stor blixt och feta L-linsen på..
Dom orkar inte hålla upp den helt enkelt.. :)

/James

det där är mindre kul för mig som är liten och klen men ändå yrkesfotograf.
jag kör med en D100 utan vertikalgrepp, för annars får jag muskelinflammation i fingrarna efter ett tag.
1Ds kan jag plåta med i kanske två timmar. sen tar det stopp och händerna säger ifrån.
måste man verkligen vara så himla styrketränad bara för att vara fotograf?
(minns från min assistenttid att man låg i lä för att man inte orkade bära så mycket utrustning hela tiden och blev "förpassad" in i mörkrummet. inte mig emot dock)
 
Detta drabbade inte mig men en nära vän.
Det var väldigt vilka otroligt fina bilder du visade vad har du för kamera.
Jag har lånat en bok som du har skrivit den var otroligt spännande, nu undrar jag vad har du för skrivmaskin.
 
slowcoder skrev:
En annan klassiker är att efter det vanliga "Fin kamera, stor, dyr osv" kommentarerna, så vill dom testa.. Det är helt okej med mig, då jag gärna konverterar några kompakt-nissar till systemkameror.

Vanligtvis så har jag mitt fasta 50mm på huset, och dom pillar och skruvar och har sig tills jag förklarat vad ett fast objektiv är.. Helt oförstående får man då kameran tillbaka med en min som säger ungefär: "Jisses, du måste blivit grundlurad som köpt en så dålig kamera".. :)

Andra kul upplevelser är när tjejer av de mindre storlekarna (inte ålder) vill prova kameran när jag har vertikalgrepp, stor blixt och feta L-linsen på..
Dom orkar inte hålla upp den helt enkelt.. :)

/James

Sen ser det roligt ut och man blir lite orolig då dom håller kameran som den vore giftig eller farlig på nått vis då dom håller den med fingertopparna. Man får visa hur dom ska hålla i kameran och att den inte är farlig eller går lätt sönder. En EOS 1:a eller 10D är ju betydligt hållabarare än vissa kompaktkameror...
 
121an skrev:
Sen ser det roligt ut och man blir lite orolig då dom håller kameran som den vore giftig eller farlig på nått vis då dom håller den med fingertopparna. Man får visa hur dom ska hålla i kameran och att den inte är farlig eller går lätt sönder. En EOS 1:a eller 10D är ju betydligt hållabarare än vissa kompaktkameror...


hehe.. lite off topic förvisso, men precis så var det med karlarna som skulle hålla min nyfödda dotter. ;o)
den skrajsna minen som avslöjar hur rädda dom är för att tappa bebin och för att dom inte vet hur man gör när man håller i en sån, är obetalbar!
 
Estethia skrev:
...men precis så var det med karlarna som skulle hålla min nyfödda dotter...

Känner igen det där.
Fast hos oss var det jag som bollade friskast med dottern, är man gudfar till två barn och jobbat som barnvakt när man var sexton har man fått viss vana. Min fru var mer försiktig.


En fråga som jag stör mig på är:
”Du som är fotograf, hur ställer jag in XPYZ på min Canon 26LK”?

När man säger att man inte vet ett skvatt om olika kameramodeller blir de väldigt skeptiska.
”Varför påstår han att han är fotograf” ser man dem undra i sitt huvud.
 
En tjej i en fotoaffär i en stad som ska vara onämnd insterade på att kalla polariod för paranoid. Min kompis som skulle handla där höll på att skratta ihjäl!

Undrar vad för sorts bilder man får med en Paranoidkamera?
 
Förra året fotograferade jag ett par äldre män som spelade något slags spel i en park.

Efter att ha cirkulerat runt dem fotandes, med min F3:a, i en timme ungefär frågar en av de äldre männen:

- Jaha, när kommer detta med på TV?

.................................................
 
mipert skrev:
En fråga som jag stör mig på är:
"Du som är fotograf, hur ställer jag in XPYZ på min Canon 26LK"?

När man säger att man inte vet ett skvatt om olika kameramodeller blir de väldigt skeptiska.
"Varför påstår han att han är fotograf" ser man dem undra i sitt huvud.
hahaha!! underbart! såna frågor får jag oxå en massa.
när jag försöker förklara att olika märken och modeller är olika, bara tittar dom dumt på mig och tycks tro att jag bara varit en wannabe när jag sagt att jag är fotograf.
NixXxoN skrev:
En tjej i en fotoaffär i en stad som ska vara onämnd insterade på att kalla polariod för paranoid. Min kompis som skulle handla där höll på att skratta ihjäl!
Undrar vad för sorts bilder man får med en Paranoidkamera?
hahaha! den var skojsig! men menar du verkligen att hon jobbade i fotoaffären?!? jisses.

ska jag vara besserwissrig (och det ska jag, sånt är ju så kul, hehe) så heter det egentligen direktbildskamera (kul benämning, jag vet). polaroid är ett märke.
det skulle vara som att kalla alla digitalkameror för canon.
*besserwissern har talat*
;o)
 
ska jag vara besserwissrig (och det ska jag, sånt är ju så kul, hehe) så heter det egentligen direktbildskamera (kul benämning, jag vet).

Ja det är väl sant! Jo hon jobbade där och jobbar fortfarande där. Förhoppningsvis så har hon lärt sig nu!
 
lotelo skrev:
Först, alla som vill råka ut för mer att fylla på listan med och som har vägarna till Karlstad rekommenderas ett besök på Expertbutiken på Drottninggatan.

OK, jag måste bara vidarebefordra denna händelse från vår lokala Expertbutik.
En kollega till mig (hon är bildlärare) stegar in på Expert i Kalix för att köpa fotopapper till mörkrummet. Hon hittar en förpackning och frågar en manlig expedit vilken yta papperet har.
Yta??? undrar han.
Ja, jag menar: är det matt eller blankt eller...
Aha! säger han och ser ut att ha fattat. Därefter tar han fram en kniv och sprättar upp kartongen inför ögonen på en gapande bildlärare, tar ut papperet från kartongen och säger "Det ser ut att vara matt"!
 
Expert är knappast vad de heter;) Fast den butiken hade extrembra service en gång i tiden. Jag köpte en 21" TV där och fick den hemburen (alltså gående) av en expedit för många år sedan. Det var iaf 50-100m kånkande så snacka om god service;)
 
lotelo skrev:
Expert är knappast vad de heter;) Fast den butiken hade extrembra service en gång i tiden. Jag köpte en 21" TV där och fick den hemburen (alltså gående) av en expedit för många år sedan. Det var iaf 50-100m kånkande så snacka om god service;)
Ja, dom har sina ljusa stunder också. Kan bara konstatera att de är bättre på andra saker än foto.
 
Kan inte låta bli att köra följande "offtopic"

Många år sedan när man hade checkar och checkhäfte istället för plastkort jobbade jag vid disken på banken och en kund kom in och begärde ett
"avföringshäfte".
(Rätta beteckning är "noteringshäfte" i vilket man noterade alla utställda checkar).
 
Det här var en rolig tråd. Känner igen många av de där kommentarerna. Kom dock på två, som ännu inte är listade:

"Då känner du säkert 'fotograf NN' i X-stad? Han/hon tar också bra bilder!"

Jag vet inte hur många i Sverige som tituleras fotograf men jag känner faktiskt inte dem alla även om det vore kul...

"Kan man få några kopior på de där bilderna sedan?"

Eftersom jag numer nästan uteslutande jobbar digitalt så brukar jag faktiskt då och då svara ja på den frågan. I synnerhet om uppdraget består i att för uppdragsgivarens räkning plåta en viss person eller grupp. På det sättet kan man på ett enkelt sätt betala tillbaka för den tid man fått låna av dem.

Det är ju ganska enkelt att lägga ut ett webbalbum när man ändå håller på. Kollar självklart alltid med kunden först. Det blir visserligen lågupplösta bilder med min "vattenstämpel" men ibland säljer jag faktiskt några förstoringar extra på detta vis. Då och då ramlar det in lite nya kunder också.

Kanske varken komiskt eller märkligt men ändå - vanligt förekommande.

:)

/G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.